Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Kollaps
X
-
-
Angående den randiga färgteckningen så blir min största också svartrandig på en gulaktig botten, men bara när den slåss. Får mig att tänka på en festaehona (om vi bortser från det gula).Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Min har lagt ner det där helt... Från att vara ilsket randig konstant i en månad ca till inget alls... Kanske var något som stressade den.... HmmmKommentar
-
Min hanne visar upp detta under leken av och till. Han börjar med den klara gröna färgen för att vid/inför spännande framför honan kraftigt visa upp prickiga fjäll och blixtsnabbt bli förbannad och byta färg till klargul med svarta ränder. När han är gul går ingen säker. Jag hade hoppats fånga detta på film, men det går väldigt dåligt. Det går för snabbt.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Min hanne visar upp detta under leken av och till. Han börjar med den klara gröna färgen för att vid/inför spännande framför honan kraftigt visa upp prickiga fjäll och blixtsnabbt bli förbannad och byta färg till klargul med svarta ränder. När han är gul går ingen säker. Jag hade hoppats fånga detta på film, men det går väldigt dåligt. Det går för snabbt.CAKommentar
-
Nu tog jag kanske i men de har definitivt parat ut och hittat en plats för rommen och honans äggläggningrör är mycket synligt. Dock har det sett ut så senaste veckan. Jag hoppas verkligen de tar steget fullt ut. Hannen är väldigt tuff mot honan av och till och då tappar de parbildningen för 5-10 minuter.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Håller tummarna David! Skulle vara riktigt roligt om vi blev först(?) i Sverige med denna arten. Tror verkligen på att hålla dom i mer "SA biotop" gynnar deras naturliga beteende och förhoppningsvis lek då. Deras hemmamiljö verkar präglas av två större översvämningar på hösten och våren, tror att det eventuellt kan vara en trigger som vad jag vet ingen försöker stimulera?! Sen att floden är i princip brun av lera blir dock svårt att efterlikna i akvarium..
Men jag tror du har ett vinnade koncept David så jag antar att det är bara är att fortsätta med det du gör för det verkar ju vara rätt . Hejja!!SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Kul att höra att det händer något hos er andra!
Mina bara bråkar, mer och mer tycker jag, och växer som vanligt inte ett jota, de ser visserligen ganska olika ut men jag misstänker nu att de är av samma kön med en som bara är mer dominant. Men men tiden lär väl utvisa hur det står till med den saken.
Guramin de gick med har de mumsat i sig men i övrigt har inte mycket hänt de senaste månaderna.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Kass bild som fan men man ser storleksskillnaderna på mina fyra... Minstingen åt inte under ca 1 månads tid men började igen
Kommentar
-
Dom börjar växa till sig Big_Sal, bra jobbat! Dom blir bara finare med tiden. Kan bara tänka mig hur praktfulla dom kommer se ut vid 25-30 cm . Har fått igång mina matvägrare nu med en ny batch räkmix.
Måste nog erkänna att hålla dom med agressiva arter i början var ett misstag. Nu med lite mer lugn i karet är det bättre balans än nånsin.SA:
-
Kul att se storleksskillnaden. Mitt par har helt klart dragit iväg mot de andra två som är rätt kuvade vid detta laget och jag funderar på att behålla dem som strykfisk ett tag, lite rädd för att ta bort dem då agressionerna kan gå ut över honan istället.
Vad tror ni?
Lektendenserna har avtagit och det blir nog en senare period. Jag märker att ett område i akvariet är väldigt populärt av alla tre par jag har Aequidens, Heros och ornatumen gillar samma ställe och min känsla är att ingen kommer till ro på grund av detta. Tips?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kul att se storleksskillnaden. Mitt par har helt klart dragit iväg mot de andra två som är rätt kuvade vid detta laget och jag funderar på att behålla dem som strykfisk ett tag, lite rädd för att ta bort dem då agressionerna kan gå ut över honan istället.
Vad tror ni?
Lektendenserna har avtagit och det blir nog en senare period. Jag märker att ett område i akvariet är väldigt populärt av alla tre par jag har Aequidens, Heros och ornatumen gillar samma ställe och min känsla är att ingen kommer till ro på grund av detta. Tips?SA:
-
Min hanne. Han är rejält prickig över hela kroppen och vid flört gnistrar det än mer innan det blixtsnabbt slår över och han blir knallgul med svarta ränder för en lilten stund. Häftigt att se, men man vill inte vara firre i närheten när han blir gul/svart. Ettrigt som en bålgeting.
På sista bilden missade jag precis en gäspning.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Vackert att se, samtidigt som jag blir lite avundsjuk
Får inte riktigt fart på mina, växer långsamt även om de äter så mycket de får tag på, de går tillsammans med bland annat stora Fossorochromis rostratus (japp, malawi!!, allt amerikanskt skall bort, även dessa).
Det här är en tuff art, min största sätter lekande dovii på plats, trots att den är mindre.
Kan vara en hona då det inte syns så mycket prickar på den. Men bålgetingfärgerna visar den rätt ofta.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar