Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Kollaps
X
-
-
Köpte ju 10 små typ 4-5cm, och fick den härliga könsfördelningen 8+2 har nu lämnat upp 6 hanar till Kolmårdens Tropikarium, det som hände då var att under tiden jag var o lämna dom så avliva den största hanen den näst största hanen.. Det var ca 2 cm storleksskillnad på dom.
Hanen jag har nu är ca 20-22cm, honorna ca 18cm.
Jag la i 2 stora påfåglar (ca 30cm) bara för att lugna ner dom, och det fick önskad effekt, så nu väntar jag baraMvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Köpte ju 10 små typ 4-5cm, och fick den härliga könsfördelningen 8+2 har nu lämnat upp 6 hanar till Kolmårdens Tropikarium, det som hände då var att under tiden jag var o lämna dom så avliva den största hanen den näst största hanen.. Det var ca 2 cm storleksskillnad på dom.
Hanen jag har nu är ca 20-22cm, honorna ca 18cm.
Jag la i 2 stora påfåglar (ca 30cm) bara för att lugna ner dom, och det fick önskad effekt, så nu väntar jag bara
Så, tillbaka till ornatum!SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Var idag och kollade efter sällskap till ornatumsen... Var sugen på jack dempsey, slutade med 4 st zebror, två lekpar... Vet inte om det var rätt men de är ju ganska kaxiga så vi får se... En rolig grej är att ornatumsen gick i samma kar som zebrorna när jag köpte dem och de var alla lika stora då. Idag när jag kom hem så var alla mina större än zebrorna så de måste ha vuxit på sig lite utan att jag märkt det...Kommentar
-
Någon aequidens borde ju fungera rätt bra. Stabila och trygga.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
För att visa på skillnader i ansiktsmönstring på mina 2 största runt 18cm samt 16 cm på den mer mönstrade
Vi börjar med den ni sett, största med ett slätare ansikte:
Och så den snäppet mindre som har mer prickar i fejset:
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Otroliga djur, sjukt fin art det är (och jättefina bilder)! Vilka lampor kör du i det karet, känner att mitt är för dunkelt.. Har en som börjar färgat ut men gick tillbaka när lentigosusen drev tillbaka det. Nu när jag ser dina bilder måste det vara en hane. Men snart tror jag det vänder he he. Dock dröjjer det innan de små som jag köpte av jinnarparn färgar ut men klara förändringar redan vid 9-11 cm.Senast redigerad av Rivulatus; 10 January 2012, 11:58.SA:
-
Den första måste ju vara en hona!? Kan du posta en bild då den var lite mindre så vi ser hur honorna skiljer sig som unga? De riktigt duktiga kan ju skilja dom tidigt så det ska tydligen finnas skillnader vid tidig ålder/storlek.SA:
-
Dessa foton är utan blixt, med blixt blir fiskarna helt olivbruna snarare än gröna. Som fotona visar ovan ser fisken ut.
Jag har 4st Phillips 6500K T5 rör med reflektor, armaturerna är kontorsbelysning jag köpte begagnat för 200 spänn st (2st med 2 rör i varje) Längst bak har jag också en gammal gammal brun ramp med 2st T8 lysrör okända märken.
Vet inte om jag kan avgöra vilken som är vilken på de gamla bilderna.
Jag tänker som du att den fisken med mindre tecken i ansiktet är hona (likt Heros).Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Riktigt snygga fiskar DaRe! Hoppas det är hane och hona. Skulle vara skoj att se lite lekbilder på dem.Kommentar
-
Min dominanta fisk har hela dagen idag uppvisat en randig teckning med skarpa kontraster mellan svart och gröngul, ungefär som den bilden som jag tror figurerar i början av denna tråden där även en festae är med... Otroligt arg och vacker fisk... tror det kan ha att göra med att de två zebraparen i karet förbereder sig för att leka...
Har försökt att filma/fota men så fort jag står nära karet går alla fiskar in i tigga-mode och glömmer att de är arga/pilska...
edit: som på dessa bilder:
Kommentar
-
Har lyckats filma den nya färgen någorlunda... Dock ännu skarpare när zebraparen muckar... Har ni andra noterat detta också?
Ursäkta dåliga vinklar och smutsiga rutor, anscistrusarna är för fega för att komma ut, plus att det är massor med kräftdjur och maskar som lever inne bland algerna som är trevliga att studera också...
Kommentar
-
Oj vilken teckning. Jag har inte sett något liknande hos mina.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ja jag blev förvånad då mina fiskar antagligen är betydligt mindre än dina... Den största börjar väl nu närma sig ca 10 cm inkl fenor...Kommentar
-
Kommentar