Det kan ju ändras med tiden så misströsta inte för mycket... Svårt att veta om det är gephyrum så bara för att vara säker så bör ett cf. föras in. Men som sagt det var ju bara ett förslag, för en ciklid är det ju och bör finnas i registret. Namnet är ju mer trivialt väll? Men säkrast nu är väll att kalla det för gephyrum då, även om jag personligen tror i framtiden dom kommer bli klassade som ev. underart till ornatum (eller helt enkelt ornatum). Men det är mer egen teori.
Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Kollaps
X
-
-
Läckert.
Något förslag på handelsnamn till dessa?
Fishbase:
Dvs Smaragdciklid. Det var väl passande. Om ni tycker det är ok kan vi väl lägga in det i artregistret?
Hei David, jeg tror at det ikke er en Apistogramma, den har den ikke rette hodefasong, farver og tegninger syntes jeg heller ikke stemmer med <Apistogramma>?? Min magefølelse sier at det ikke er Apistogramma, men man får jo gi fisken tid til å vokse seg stor, så får vi se hva det blir?? Jeg ville ikke registrere fisken på artregisteret før man vet mere.
Cichlid-PowerKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
CAKommentar
-
Jag har mina i mitt 936 liters med mer eller mindre fullvuxna Geophagus just nu. De är väldigt kaxiga måste jag säga. De simmar och spanar på jordätarna och nafsar i ryggfenan uppifrån.
En annan sak jag tycker mig se är att de är något rosa-orange under mittlinjen på bakre delen av kroppen. Fick en tanke åt atromaculatum, men sedan så har jag läst att gephyrum såg ut som en korsning mellan atromaculatum och ornatum.
Någon som har bilder på unga atromaculatum?
Cichlid-PowerKommentar
-
Hei David, som jeg skrev i mitt forrige svar, tror jeg ikke det er Apistogramma, hodeprofil,farver og tegninger stemmer liksom ikke helt, men la dem få tid til å vokse seg større, så får vi se hva det blir.
Cichlid-Power
Kommentar
-
Nu hänger jag inte med, apistogramma?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag hänger inte heller med riktigt nu
Vad har umbrifera fotot och atromaculatum fotona med denna diskution att göra?? och Apistogramma??? har jag missat något eller?
Fina foto iaf.CAKommentar
-
Är detta samma fisk som tråden handlar om? Finns i så fall 4 st på Jägerzoo i Malmö, två stora två små...
Kommentar
-
Det är det definitivtKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Som jeg skrev i et av mine siste innlegg, har jeg missforstått, da man ikke bruker samme handelsnavn i de forskjellige landene, er det best å bruke fullt og korrekt vitenskapelig navn slik at man ungår missforståelser.
Og om jeg da har forstått riktig handler det om Caquetaia umbrifera (Cichlasoma umbriferum).
Og you tube videon er det nok 'Cichlasoma' atromaculatum.
Cichlid-PowerKommentar
-
Hehe, jo det är vissa förvirring vad man ska kalla de små liven. Denna tråd handlar om
Cichlasoma ornatum eller om det möjligen är
Cichlasoma gephyrumKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Som jeg skrev i et av mine siste innlegg, har jeg missforstått, da man ikke bruker samme handelsnavn i de forskjellige landene, er det best å bruke fullt og korrekt vitenskapelig navn slik at man ungår missforståelser.
Og om jeg da har forstått riktig handler det om Caquetaia umbrifera (Cichlasoma umbriferum).
Cichlid-Power
Och dom i videon är inte Atromaculatum, jag har dom och dom har inte den gröna färgen som dessa cf Ornatum har, och inte heller dom blåa prickarna på gällocken. Vilket även dina bilder visar
Jag har båda arterna.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Cichlid-Power
Möjligtvis så skall det vara att de kom in till Sverige som C umbrifera, men det var det alltså inte. Vilket jag är 100% säker på då jag hade umbriferor i samma storlek när jag köpte mina 'ornatum'.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar