Skulle slå på ljuset i grabbens 240L och sätter i kontakten i skåpet under möbeln... ingenting händer... tittar in i skåpet och ser att det finns en annan lös kontakt, sätter i den och ljuset tänds. Upptäcker att den jag först satte i gick till huvudfiltret bakom filterhörnan och drar ut den snabbt! Hur länge har filtret varit avstängt? Minst ett dygn… kanske 6 dagar! Ser hur fiskarna börjar andas otroligt tungt! Fram med slang och börjar tömma för vattenbyte... och hör plötsligt hur det sprattlar frenetisk i ena hörnet, tittar upp och ser en fisk som simmar frenetiskt och rycker i kramper innan den stannar med buken i vädret, gälarna ute och stendör! Helvete!!! Fram med 30-liters hinken som jag fyller upp med vatten från mitt 450L, fångar in samtliga fiskar i akvariet förutom ett himla massa yngel jag inte hade en aning om... plockar ut det stora förfiltret och gör rent det, ordentligt rent.. gång på gång. Gör samma med filterpatronen och pumpen + passar på att rengöra patronen till extrafiltret lite. Fiskarna verkar ha slutat flämta så hårt där de står i hinken. Tömmer ur så mycket vatten det bara går, ca 7 cm kvar. Räddar ut lite yngel som jag lyckas få tag på i det grunda vattnet. Går och gör rent den stora snäckan som jag lyft ur och som vanligt luktar den illa ... sköljer igenom den en 6-7 gånger med iskallt vatten och upptäcker att det är något stort i den, och får ut grabbens stora och finaste hongi-hane, iskall och flämtande. Lyfter över han försiktig i hinken med de andra. Börjar fylla hink efter hink med vatten från mitt 450L och fyller på 240L till det strecket jag normala fall tömmer det till vid 40% vattenbyte... fyller upp med friskt vatten, slänger i bikarbonat, happy-life och salt.... lite extra salt, men bara lite. Monterar filtren och slår på strömmen. Ser hur en del av fiskarna i hinken börjat hänga vid ytan och några chippar efter luft. Flyttar försiktigt tillbaka dom till akvariet, studerar dom noga med hjärtat fortfarande i halsen, de flesta verkar må bra... lite omtöcknade och med lite tyngre andning i början. Andningen lugnar ner sig hos de flesta, och den stora greshakei-hanen börjar gräva fram sin plats under stenen igen, några röd rubin honor silar lite sand, och den dyra otroligt fina och tuffa VF Aulonocara Maulana hanen andas fortfarande lite tungt, medans en Marigold står vid ytan... ensam. Hongi-hanen från snäckan står mitt i akvariet och tittar lugnt på mig, han som brukar gömma sig bakom sin sten med en gång det rör sig framför akvariet. Ser att de två honorna som tuggade fortfarande håller sina yngel.
Får grabbarna i säng, släcker ljuset och tittar in i det nästan mörka akvariet, VF Aulonocara Maulana hanen simmar fram till rutan och spänner ut fenorna. Gud, jag kommer ha ont i magen i morgon bitti när jag tittar in där... hoppas, hoppas det onda i magen lugnar sig då… och att vi endast förlorade en.
Tänker avvakta och se hur det ser ut ett par dagar innan jag matar, samt ha det belysningen av så mycket som möjligt… byta vatten igen, men när bestämmer jag i morgon.
Får grabbarna i säng, släcker ljuset och tittar in i det nästan mörka akvariet, VF Aulonocara Maulana hanen simmar fram till rutan och spänner ut fenorna. Gud, jag kommer ha ont i magen i morgon bitti när jag tittar in där... hoppas, hoppas det onda i magen lugnar sig då… och att vi endast förlorade en.
Tänker avvakta och se hur det ser ut ett par dagar innan jag matar, samt ha det belysningen av så mycket som möjligt… byta vatten igen, men när bestämmer jag i morgon.
Kommentar