Skräck!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Skräck!

Skulle slå på ljuset i grabbens 240L och sätter i kontakten i skåpet under möbeln... ingenting händer... tittar in i skåpet och ser att det finns en annan lös kontakt, sätter i den och ljuset tänds. Upptäcker att den jag först satte i gick till huvudfiltret bakom filterhörnan och drar ut den snabbt! Hur länge har filtret varit avstängt? Minst ett dygn… kanske 6 dagar! Ser hur fiskarna börjar andas otroligt tungt! Fram med slang och börjar tömma för vattenbyte... och hör plötsligt hur det sprattlar frenetisk i ena hörnet, tittar upp och ser en fisk som simmar frenetiskt och rycker i kramper innan den stannar med buken i vädret, gälarna ute och stendör! Helvete!!! Fram med 30-liters hinken som jag fyller upp med vatten från mitt 450L, fångar in samtliga fiskar i akvariet förutom ett himla massa yngel jag inte hade en aning om... plockar ut det stora förfiltret och gör rent det, ordentligt rent.. gång på gång. Gör samma med filterpatronen och pumpen + passar på att rengöra patronen till extrafiltret lite. Fiskarna verkar ha slutat flämta så hårt där de står i hinken. Tömmer ur så mycket vatten det bara går, ca 7 cm kvar. Räddar ut lite yngel som jag lyckas få tag på i det grunda vattnet. Går och gör rent den stora snäckan som jag lyft ur och som vanligt luktar den illa ... sköljer igenom den en 6-7 gånger med iskallt vatten och upptäcker att det är något stort i den, och får ut grabbens stora och finaste hongi-hane, iskall och flämtande. Lyfter över han försiktig i hinken med de andra. Börjar fylla hink efter hink med vatten från mitt 450L och fyller på 240L till det strecket jag normala fall tömmer det till vid 40% vattenbyte... fyller upp med friskt vatten, slänger i bikarbonat, happy-life och salt.... lite extra salt, men bara lite. Monterar filtren och slår på strömmen. Ser hur en del av fiskarna i hinken börjat hänga vid ytan och några chippar efter luft. Flyttar försiktigt tillbaka dom till akvariet, studerar dom noga med hjärtat fortfarande i halsen, de flesta verkar må bra... lite omtöcknade och med lite tyngre andning i början. Andningen lugnar ner sig hos de flesta, och den stora greshakei-hanen börjar gräva fram sin plats under stenen igen, några röd rubin honor silar lite sand, och den dyra otroligt fina och tuffa VF Aulonocara Maulana hanen andas fortfarande lite tungt, medans en Marigold står vid ytan... ensam. Hongi-hanen från snäckan står mitt i akvariet och tittar lugnt på mig, han som brukar gömma sig bakom sin sten med en gång det rör sig framför akvariet. Ser att de två honorna som tuggade fortfarande håller sina yngel.

Får grabbarna i säng, släcker ljuset och tittar in i det nästan mörka akvariet, VF Aulonocara Maulana hanen simmar fram till rutan och spänner ut fenorna. Gud, jag kommer ha ont i magen i morgon bitti när jag tittar in där... hoppas, hoppas det onda i magen lugnar sig då… och att vi endast förlorade en.

Tänker avvakta och se hur det ser ut ett par dagar innan jag matar, samt ha det belysningen av så mycket som möjligt… byta vatten igen, men när bestämmer jag i morgon.
    Senast redigerad av Bjorn; 30 March 2011, 23:06.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Skit, inte kul. Risken finns ju att om det varit avstängt länge så dör bakterierna i filtret och du riskerar en nitritspik framöver.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Jobbigt... man blir lätt stressad då. Modigt att slänga i bikarbonat =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Bjorn
        Användare
        • October 2009
        • 939

Ursprungligen postat av deelay
        Jobbigt... man blir lätt stressad då. Modigt att slänga i bikarbonat =)
        Varför?
        Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av Bjorn
          Varför?
          Ifall ph skulle dippat kraftigt i vattnet som stått så kanske det kunde gett en liten ph shockhöjjning... Jag ska erkänna att jag läste ditt inlägg slarvigt första gången... missade raden där du sa att du bytte vatten osv =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• johanna87
            Användare
            • October 2008
            • 43

Vilken mardröm, hoppas resten klarar sig.

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Fy fan!

Hoppas det har gått bra! Man blir ju så trött på sig själv i såna lägen.

Jag skulle fånga upp en fryerihona som jag skulle ta bort för hon blev bara mer och mer mager och hon började spotta ut maten. Jag hade samtidigt en tuggande hona som också såg lite mager ut som de kan göra efter ett tag med tugg. Jag kollade ut den dåliga honan och fick till slut i henne i håven. Kollade väldigt noga så det var rätt hona. När jag la henne på tidningen för att avsluta lidandet tyckte jag ändå att det kändes som att hon hade lite väl stor påse under hakan men jag var ju "säker". Det var fel hona... Fy fan vad jag blev trött på mig själv då...

Kommentar

• icehacker
                Användare
                • March 2011
                • 157

Uschdå, hur har det gått med fiskarna?
                - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

Kommentar

• Bjorn
                  Användare
                  • October 2009
                  • 939

Ursprungligen postat av deelay
                  Ifall ph skulle dippat kraftigt i vattnet som stått så kanske det kunde gett en liten ph shockhöjjning... Jag ska erkänna att jag läste ditt inlägg slarvigt första gången... missade raden där du sa att du bytte vatten osv =)
                  Förstår... Har som tur ett extrafilter i karet (en maxijet 1000 med filterpatron) så innan huvudfiltret drog igång och spydde ut gifterna som byggts upp det, så var vattenkvalitén troligen rätt normal. Kör med 0,3dl bikarbonat pr 100L vatten i alla mina malawi-kar, så det behövdes nu för att få vattnet så nära som möjligt vad det brukar vara efter ett normalt vattenbyte.
                  Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
                    Användare
                    • October 2009
                    • 939

Nu på morgonen ser det normalt ut i karet. Maulana-hanen står över sin stora parningsgrop som han har grävt ut i ena ändan av akvariet, greshakei-hanen står ovanför sin vanliga sten, och de andra håller ihop i den andra änden (så som det brukar vara när belysningen är släkt). Ser inga fiskar som verkar ha det svårt eller verkar trycka vid ytan. Låter ljuset vara på i rummet och akvariebelysningen vara av (som jag brukar på dagtid) och hoppas att det ser minst lika bra ut i eftermiddag när jag gör en mera nogrann inspektion.
                    Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Skönt att det gick förhållandevis bra..
                      Gjorde lite samma sak med mitt 840 kar. Hade stängt av pumparna vid vattenbyte och glömt sätta på dom igen. Åker bort i två dagar, kommer hem och ser att fiskarna ligger still(vid liv) men tryckta mot bottnen.
                      Va f.. är detta? Har alltihop pajat på en gång??
                      Det blev en massa svordomar över hur j… senil man kan vara när jag såg att sladden var utdragen tur man inte var borta längre..
                      Bytte vatten ca 50% direkt rengjorde filtrena och bytte 50% vatten dagen efter. Klarade alla fiskarna men det var nog på håret.
                      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Bjorn
                        Användare
                        • October 2009
                        • 939

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        /.../När jag la henne på tidningen för att avsluta lidandet tyckte jag ändå att det kändes som att hon hade lite väl stor påse under hakan men jag var ju "säker". Det var fel hona... Fy fan vad jag blev trött på mig själv då...
                        AJ!! Känner som tur bara igen mig en smula där då jag skulle plocka bort ett par hongi-hanar från grabbens akvarie. De var allt för många med resultat att det bara var bråk och inga fiskar fick chans att para sig. Men med en gång jag började jaga dom så blev allihopa skräckfärgade och när de låg i håven så blev jag bara totalt osäker och rädd att jag skulle ta grabbens favorithane av misstag, så de åkte tillbaka i karet. Med ny taktik, att snabbt ta rätt fisk med håven och ge upp tills nästa dag om jag misslyckades funkade, men tog mig drygt en vecka.
                        Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

Otroligt skönt att komma hem ikväll till ett gäng pigga & glada fiskar, som flockas vid framrutan och sprutar vatten i hopp om att det är matdags!

...så jag avvaktar med ett nytt vattenbyte en dag eller två.
                          Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Ravenskog
                            Användare
                            • March 2007
                            • 311

Du hade tur ändå... Här pajade filtret i brunnen, samtidigt som beredarens element sprack. Vilket resulterade i total utslagning av mitt vuxna malawibestånd. Hade 7 kar på 300-600l där all fisk strök med, bara yngel, malar och ca klarade sig

Kommentar

• Aqua_Max
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 108

Kanske dags att investera i en klockströmbrytare? (Timer.)
                              ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

Kommentar

Arbetssätt...