Golden flippat???? :S

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

Ursprungligen postat av Kimmy-
    Okej tack för hjälpen, finns det inget man kan göra (ha i) som håller ner nitrat o nitriten?
    Det finns dyra preparat eller att byta vatten, samt att se till att fisken äter upp. Min erfarenhet är också att räkmix belastar akvarium betydligt mycket mindre än flingor/pellets.

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Precis som din Golden betedde sig en av mina Thorichtys maculipinnis i ett par timmar innan han kolavippade. Inget fel på vattenvärdena, det gick/går många yngel i karet av både levandefödare och maculipinnis. Däremot var han rätt hårt ansatt av ett maculipinnis-par, jag trodde det var det som knäckte honom men visst, det kan ha varit sjukdom även om han isåfall var ensam om den.

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Ursprungligen postat av Kimmy-
        okok tråkigt om han rycker med

Precis kollat värderna så behöver lite hjälp med vilka riktvärden man ska ligga på !

Nitrit 0,05ppm
        Nitrat 80ppm (anar att detta är boven?)
        PH 7,5

Har påbörjat tömma karet, gör mig ett 50% vattenbyte sen kollar jag av värderna ikväll igen!
        Nitrat är troligen boven till att han/hon inte har mått så bra sista tiden. Frågan är hur länge värdet har lägat på denna nivå, kanske t.o.m. högre. Med min JBL mätare är det svårt att avgöra om det ligger på 80 eller 160 ppm som är nästa steg i färgskalan.
        Det är bara och göra ett 60-70% vattenbyte för att sedan kanske om någon/några dagar göra ett till på 50% osv. tills du är nere på nivåer under 30 ppm, helst lägre så att du har "buffert" att klara dig till nästa ordinarie vattenbyte. Och sedan mata väldigt lite de närmsta dagarna tills du har fått ordning på värdena.
        Senast redigerad av Johan F; 27 March 2011, 21:32.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Ja det är klart, fisk som redan har nedsatt tillstånd drabbas hårdare ifall det är något galet med vattnet. Mäta är bra när man ser sånt här! Risken är ju annars att man tror att det bara är fel på den fisken och sen fortsätter det att gå åt h-vete.

Jag tycker du ska börja byta mer vatten vid dina vattenbyten och gömma matburkarna . Byt minst 50%.

Men som Johan säger, nu får du byta mer tills du kommer ner i lägre nivåer.

Kommentar

Arbetssätt...