Frågor om inredning och fördelning av fiskbeståndet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Kolla här på köp och sälj om du hittar någon.

Kommentar

• Anna Österman
        Användare
        • March 2006
        • 282

Ursprungligen postat av kalven
        tack för svaren, skippar plommongrenen!!, hur är det med rönn då? stod det något om det?
        Jag vet ingenting om hur rönn specifikt fungerar, men jag skulle ta det mycket lugnt med rötter i malawikar eftersom de kan sänka ph-värdet.
        Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• kalven
          Användare
          • December 2009
          • 52

ok, har amerikanska ciklider så det ska inte vara något problem, bara dom inte är giftiga!!

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Ursprungligen postat av mpe71
            Hmmm...du har nog en poäng där i att blanda gula och röd/orangea fiskar. Lutar nog åt antingen maingano tillsammans med golden eller rödzebra...eller enbart saulosi.

Någon som har bra tips på var man handlar bra malawiciklider i Malmötrakten? Finns det odlare som man kan handla direkt av?
            Kolla Håkanstorps zoo dom brukar ha hyffsat bra utbud!
            CA

Kommentar

• Byttorp
              Användare
              • November 2003
              • 1585

Tänkte också passa på att fråga om tips när det gäller att handla fisk. Var finns det bra utbud och kvalitet i Skåne? Ju närmre Malmö desto bättre, men jag har inte helt främmande för att köra en liten bit. Är det akvarieaffärer som gäller eller finns det bra odlare i närheten man kan köpa direkt av?

Jag har kollat runt lite i Malmö och utbudet har varit väldigt varierat...någon affär har haft bra av en sort, en annan av någon annan sort osv, men ingen som verkar ha satsat extra hårt på just malawi och därmed lite bättre och större utbud.
              Det är svårt det här med vart man skall handla och inte....några skulle självfallet säga att man skall handla hos privatodlare....och andra säger att man enbart skall stödja sin "lokala" butik. Sett över lång sikt så är det ju viktigt att hobbyn lever vidare och får chans att förhoppningsvis växa till sig också...(önsketänkande kanske...). Men för hobbyns överlevnad så är det ju viktigt att vi har butiker som tycker det är intressant att ta in fiskar från importörer och odlare så jag skulle föreslå att du besöker någon av de rabattbutiker som vi har inom NCS eller din lokala zoobutik i första hand. Har inte dom det du söker så kan man ju tänka sig att åka lite längre för att hitta "rätt fiskar" hos en annan butik eller odlare för den delen - allt beror ju på vad man söker och vart man bor inte minst.

Jag vet ett par odlare som enbart säljer sina fiskar till närbelägna zoobutiker just för att dom insett vikten av att butiken skall finnas kvar och det tycker jag är hedervärt...så personligen har jag inget emot att handla dom. Själv är jag lyckligt lottad som bor rätt nära några av sveriges bästa butiker för Ciklidister.....
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

Kommentar

• Bjorn
                Användare
                • October 2009
                • 939

Jag är ganska ny på det här med akvarier...har väl varit igång ett drygt år nu. Det hela började med att sonen fick ett 54liters sällskapskarie /../
                Känner väldigt gott igen mig där! Grabben fick ett 54L hösten 2009, och nu har vi 9 akvarier här hemma.

1. Det är alltid bra med flera honor än hanar, samt som någon skrev så slutar det ofta med att den dominanta hanen slår ihjäl den andra om du endast har två. Min erfarenhet är dock att när det gäller just Golden och Rödzebra så är det sällan ett problem, vilket är bra då Golden och till viss del Rödzebra kan vara svåra att könsbestämma när de är små. Lite svinn får man räkna med... det är oftast någon som dör efter ett tag när man kommer hem med en grupp nya fiskar... men den stora majoriteten brukar överleva och bli "härdade" (förutsatt att man inte får problem med vattnet eller sjukdommar).

2. Ju mera filter ju bättre.... jag är en filternörd så de svar du redan fått är nog de du bör lyssna på i första hand.

3. Kör själv endast med vit slimline-bakgrund (inga moduler m.a.o) som jag bl.a. använt för att skapa en filterkammare (för största möjliga filteryta) + en massa hålstenar.

4. Kör med korallsand... så mina Malawi-kar är inte speciellt biotopsriktiga. Gillar rent ljust och snyggt + kristallklart vatten... och tycker ärligt talt inte att foton och filmer från Malawisjön med sina runda stenar med bruna alger ser speciellt snyggt ut.

Rötter skulle jag totalt skippa i en malawiburk... för att jag inte tycker det ser speciellt snyggt ut, och av rädsla för att de skulle göra vattnet surare.

Malawis gillar hårt vatten... har ingen aning om hur vattnet är i Skanör, men här i Sthlm påstås det vara bra för Malawi. Jag kör dock med 0,3dl bikarbonat och 0,3dl havsalt pr 100L vatten + använder "Happy Life Liquid Filtering Meduim" enligt dosseringen på flaskan + byter ca 40% av vattnet 1 gång i veckan, vilket för mig är ett vinnande recept.

Här ser du förresten mina Malawi-burkar:
                Hmm, krångligt ämnesrubrik. det brukar alltid vara intressant att se hur folk har organiserat/inrett sina akvarier. För inspiration och designideer. Kom igen nu och dela med er av bilder på era helkar!!! Jag börjar: 936 liters 160x90x65 (BxDxH) 430 liters 130x60x60 720 liters 200x60x60 280 liters 70x65x65 (min sons) Edit:

(växter och malawi är ett eget kapitel.. många menar att det inte funkar, och jag tror i alla fall att jag tillslut har lyckats.)
                Senast redigerad av Bjorn; 30 March 2011, 01:36.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• mpe71
                  Användare
                  • May 2010
                  • 30

Ursprungligen postat av Byttorp
                  Det är svårt det här med vart man skall handla och inte....några skulle självfallet säga att man skall handla hos privatodlare....och andra säger att man enbart skall stödja sin "lokala" butik. Sett över lång sikt så är det ju viktigt att hobbyn lever vidare och får chans att förhoppningsvis växa till sig också...(önsketänkande kanske...). Men för hobbyns överlevnad så är det ju viktigt att vi har butiker som tycker det är intressant att ta in fiskar från importörer och odlare så jag skulle föreslå att du besöker någon av de rabattbutiker som vi har inom NCS eller din lokala zoobutik i första hand. Har inte dom det du söker så kan man ju tänka sig att åka lite längre för att hitta "rätt fiskar" hos en annan butik eller odlare för den delen - allt beror ju på vad man söker och vart man bor inte minst.

Jag vet ett par odlare som enbart säljer sina fiskar till närbelägna zoobutiker just för att dom insett vikten av att butiken skall finnas kvar och det tycker jag är hedervärt...så personligen har jag inget emot att handla dom. Själv är jag lyckligt lottad som bor rätt nära några av sveriges bästa butiker för Ciklidister.....
                  Jag håller helt med dig om att det gäller att stötta de butiker som finns. En butik Malmö har jag fastnat lite mer för, dels för att jag tycker de är trevliga och har gett mig bra råd, men också för att de verkar hålla bra priser (när det gäller vissa saker väldigt bra!) på framför allt olika tillbehör. Kanske de resonerar som så att om de säljer akvarier och tillbehör till bra priser så fortsätter folk att handla fisk där också sedan? Bra inställning i så fall, tycker jag.Jag handlar gärna där i första hand i fortsättningen också. Men ändå så är det ju så att de flesta butiker inte kan hålla ett hur stort sortiment som helst, och jag kan tänka mig att (nu gissar jag ju i och för sig bara) de inte säljer hur mycket ciklider som helst och kan tjäna pengar på det. Det kanske i första hand är de "vanligaste" fiskarna till sällskapskar som går åt mest?

Kommentar

• mpe71
                    Användare
                    • May 2010
                    • 30

Ursprungligen postat av Bjorn
                    ...Rötter skulle jag totalt skippa i en malawiburk... för att jag inte tycker det ser speciellt snyggt ut, och av rädsla för att de skulle göra vattnet surare.

Malawis gillar hårt vatten... har ingen aning om hur vattnet är i Skanör, men här i Sthlm påstås det vara bra för Malawi. Jag kör dock med 0,3dl bikarbonat och 0,3dl havsalt pr 100L vatten + använder "Happy Life Liquid Filtering Meduim" enligt dosseringen på flaskan + byter ca 40% av vattnet 1 gång i veckan, vilket för mig är ett vinnande recept.

Här ser du förresten mina Malawi-burkar:
                    Hmm, krångligt ämnesrubrik. det brukar alltid vara intressant att se hur folk har organiserat/inrett sina akvarier. För inspiration och designideer. Kom igen nu och dela med er av bilder på era helkar!!! Jag börjar: 936 liters 160x90x65 (BxDxH) 430 liters 130x60x60 720 liters 200x60x60 280 liters 70x65x65 (min sons) Edit:

(växter och malawi är ett eget kapitel.. många menar att det inte funkar, och jag tror i alla fall att jag tillslut har lyckats.)
                    Tack för tipsen!

Det blir varken rötter eller växter alls i detta karet (det har jag redan tillräckligt av i SA/diskus-karet!). Vattnet i Skanör tror är samma som i Malmö.

pH ligger på ca 8,2, GH på 6 och KH tror jag ligger på 15-16 någonstans (jag kommer inte ihåg exakt, det var ett tag sedan jag mätte).

Kommer dessa värden att fungera bra eller behöver jag göra något för att försöka ändra dem? Skulle GH behöva höjas lite? Hur gör jag det i så fall? Bikarbonat?

Kommentar

• HåE
                      Användare
                      • September 2007
                      • 1525

Tack för tipsen!

Det blir varken rötter eller växter alls i detta karet (det har jag redan tillräckligt av i SA/diskus-karet!). Vattnet i Skanör tror är samma som i Malmö.

pH ligger på ca 8,2, GH på 6 och KH tror jag ligger på 15-16 någonstans (jag kommer inte ihåg exakt, det var ett tag sedan jag mätte).

Kommer dessa värden att fungera bra eller behöver jag göra något för att försöka ändra dem? Skulle GH behöva höjas lite? Hur gör jag det i så fall? Bikarbonat?
                      Med ett pH på 8,2 och karbonathårdhet på runt 15 så behöver du inte buffra vattnet. Du behöver inte heller bry dig om GH utan det är bara att köra igång.
                      Senast redigerad av HåE; 30 March 2011, 15:29.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

Arbetssätt...