Nostalgihörnan: Bakgrundslåda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

OK fattar, ja visst är det häftigt att se virvelsanden, nu fick jag lite ideer....Tack
    -------------------
    Mats

Kommentar

• Suma
      Användare
      • January 2011
      • 606

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Kul när nån använder bågfil för att såga av några brödskivor!

Transcriptus är en trevlig firre förresten!
      Ja bågfil är ett underskattat köksredskap.Nu när de elektriska verktygen ofta betingar en lägre inköpskostnad har jag investerat i en cirkelsåg vilken jag mer och mer utnyttjar vid mellanmål. Men mer om mellanmål senare.
      Transkriptusen är verkligen en trevlig medresenär på vår lilla Tellus.På samma plats, dvs Hisingen Kville Herculesgatan fångade jag ytterligare 4 lokala innevånare. A compressiceps... pyttesmå när bilderna togs och knappt större nu trots att de får kosttilskott i form av Trans-yngel.Har aldrig haft compressiceps tidigare, helt OK...bättre än väntat...
      -------------------
      Mats

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Råkade somna på bussen från Tuve och missade fångststationen Hercules.Vaknade förvirrad på Redbergsplatsen och begav mig med beslutsamma, men ändock varsamma, steg till Storkzoo. Fångade utan större ansträngning 4 st Leulupi, jättefina. Är små färgklickar i den förövrigt relativt mörka inredningen. Deras kynne kan väll närmast beskrivas som otroligtirriterad.Simmsättet som ryckig pistolkula.
        -------------------
        Mats

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Jo men snygga är de.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
            Användare
            • January 2011
            • 606

Ursprungligen postat av DaRe
            Jo men snygga är de.
            Ja de är enastående,som jag inledningsvis förklarade i modulbygget så var målet att ha många skrevor....och det behövs för att härbärgera 4 lelupi i 310L. De är suveränt skickliga när de pilar fram med precision som målsökande robotar.Hmm troligen bättre precision...
            -------------------
            Mats

Kommentar

• Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

Det heter ju Nostalgihönan inte för intet...har bara 2 bilder kvar från min tidiga period, vi pratar 70 tal, påden tiden hettet alla ciklider antingen Cichlasoma eller Haplocromis, lätt som en plätta då att springa och sprätta med latinska namn.Nuförtiden behöver jag fusklapp eller Google..För juniorerna bör påpekas att bilderna är tagna med fotografisk film, en teknik vilken nu håller på att falla i glömska. Det finns däremot programvara iag där man kan simulera filmteknikens misstag under någon typ av konstnärlig flagg. Knug i karet Dovii.
              -------------------
              Mats

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Sköna bilder. Jag själv drömde bara om ciklider när jag var liten. Frågade man på akvarieaffären fick man höra att det var svåra och då skippade jag. Nu när jag är lite större så inser jag att det inte är svårare alls. Ser inte problemet ens.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

Sköna bilder. Jag själv drömde bara om ciklider när jag var liten. Frågade man på akvarieaffären fick man höra att det var svåra och då skippade jag. Nu när jag är lite större så inser jag att det inte är svårare alls. Ser inte problemet ens.
                  Fortfarande har jag en fabless för större CA men har tyvärr inte utrymme idagsläget.Min ciklidperiod övergick till epidemisk terrarie-sjuka då med ödlor.
                  Finns fortfarande en liten sån bakterie i hjärnan.Öken eller regnskogsterrarie...Suma är en förkortning av Phelsuma såklart.
                  -------------------
                  Mats

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Oj vilken fantastisk till ödla!

///David

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Oj vilken fantastisk till ödla!
                      Ja den en underbar varelse...men som självklart har en mörk sida också.Att hålla insektsätare ger ju en hobby i hobbyn dvs odla allehanda insekter.Syrsor, mjölmask, flugor, Zophobas samt att springa i skogen medfjärilshåv...
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

Ursprungligen postat av Suma
                        Fortfarande har jag en fabless för större CA men har tyvärr inte utrymme idagsläget.Min ciklidperiod övergick till epidemisk terrarie-sjuka då med ödlor.
                        Finns fortfarande en liten sån bakterie i hjärnan.Öken eller regnskogsterrarie...Suma är en förkortning av Phelsuma såklart.
                        Va kul. Vi har dessa här på Hawaii. Surrade precis om att starta ett terrarium med min dotter. Den du har pa bild ar nog den storre varianten av de två som springer omkring har pa Oahu. Argsinta och drar sig inte for att bitas. Men jag planerar Phelsuma laticauda istallet. Den gillar barnmats puree och flugor och är rätt softa.

Grym varg tank. Har haft sånna med. Riktiga party-fiskar. Får man skuta dom i Sverige?
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

Ursprungligen postat av Norrland
                          Va kul. Vi har dessa här på Hawaii. Surrade precis om att starta ett terrarium med min dotter. Den du har pa bild ar nog den storre varianten av de två som springer omkring har pa Oahu. Argsinta och drar sig inte for att bitas. Men jag planerar Phelsuma laticauda istallet. Den gillar barnmats puree och flugor och är rätt softa.

Grym varg tank. Har haft sånna med. Riktiga party-fiskar. Får man skuta dom i Sverige?
                          Ja den som jag hadde var en madagascarensis, samma som på bilden.Verkligen trevlig att ha i terrarium ifall man gillar gecko som ju annars för det mesta är nattugglor..phelsuma kallas ju daggecko... har jag för mig,man vet ju inte alltid vad som är verklighet eller fantasi.Tillägg jag matade inte min med ödlor....På Hawaii, perfekt med utomhus terrarium, är bara lite avundsjuk...här i Tuve kan vi ha utomhusbandy,så deså. Min största Dovii var närmare 40cm när jag avyttrade den....en riktig rövarkung.Vad jag vet är det metförbud på dem nu förtiden.
                          -------------------
                          Mats

Kommentar

• Norrland
                            Användare
                            • December 2009
                            • 557

Ursprungligen postat av Suma
                            Ja den som jag hadde var en madagascarensis, samma som på bilden.Verkligen trevlig att ha i terrarium ifall man gillar gecko som ju annars för det mesta är nattugglor..phelsuma kallas ju daggecko... har jag för mig,man vet ju inte alltid vad som är verklighet eller fantasi.Tillägg jag matade inte min med ödlor....På Hawaii, perfekt med utomhus terrarium, är bara lite avundsjuk...här i Tuve kan vi ha utomhusbandy,så deså. Min största Dovii var närmare 40cm när jag avyttrade den....en riktig rövarkung.Vad jag vet är det metförbud på dem nu förtiden.
                            Vi har inline-hockey. Svin dålig dessutom. Men, vi har bättre grejjor i skogen här. Jag vet att det tex går att fiska varg i sötvattens dragen. Utomhus är terrarium vanligt men med Cameleons inte geckos. Vad fick du betala for en sådan gröning föresten?
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Ooops, utomhusterrarie för Phelsuma... isses. Jag har varit så sugen på någon variant i hur många år som helst, men fisken kommer alltid först. Spanat till och från, men hade jag haft möjlighet att ha dem utomhus - ingen tvekan!! Fast då hade det blivit burkar utomhus också. Jag kanske egentligen inte borde skriva här, utan baske mig ta tag i grejerna och flytta... *ler snett*
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Suma
                                Användare
                                • January 2011
                                • 606

Ursprungligen postat av Norrland
                                Vi har inline-hockey. Svin dålig dessutom. Men, vi har bättre grejjor i skogen här. Jag vet att det tex går att fiska varg i sötvattens dragen. Utomhus är terrarium vanligt men med Cameleons inte geckos. Vad fick du betala for en sådan gröning föresten?
                                Ja jag håller ju på MoDo, nog pratat om detta för säsongen.Det var 25 år sen jag hadde Phelsuman...kommer inte riktigt ihåg men vid den tiden fanns det relativt mycket i omlopp..var ju i den vevan som importen släpptes mer eller mindre fritt.Gav nog runt en femhundring, jag skulle nog betala nått sånt, ja kanske 6-700 ifall, ja ni fattar..Mina favvo var Blåtungade skinker otämjdbara, .Riddaranolis helt OK underskattade...Vattenagam tam som en kanin..Suktar nu efter Panterkamelont...eller en lite mindre Varan...ja helst en Varan fast kanske lite större.... eller kanske en liten krokodil...ja helst kanske en stor krokodil...eller kanske en liten elefant... eller kanske en stor elefant som man kan ta till jobbet.Hmm OT
                                -------------------
                                Mats

Kommentar

Arbetssätt...