Nostalgihörnan: Bakgrundslåda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

Ursprungligen postat av DaRe
    Väldigt underhållande inlägg Suma!
    Erkänn DaRe, det är att ha en egen LavaLampan som lockar!! ;¤)==
    -------------------
    Mats

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Hehe, got me!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Hehe, got me!
        Du är inte ensam om denna hemliga dröm, genom sig själv känner man andra...
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Suma
          Användare
          • January 2011
          • 606

Det är väll dags att avsluta Nostalgihörnan nu.När jag började med detta akvarium var det ca 25 år sedan sist.
          Såhär såg det ut i slutet augusti 2010..
          Såhär har det sett ut i köket sen dess...
          Såhär såg det ut när jag började släppa i slutet oktober 2010....

Körde med 2 x 1100L Aquael i hörnmodulerna ( Skum 10 + 20 PPI + Marmor + snäckskal )
          -------------------
          Mats

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Gillar röran i köket i kontrast med den perfekta burken på sista bilden!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Härliga inlägg Suma...och en grymt snygg burk på sista bilden.

Kommentar

• Suma
                Användare
                • January 2011
                • 606

Gillar röran i köket i kontrast med den perfekta burken på sista bilden!
                Ja där langas det minnsann inte några fläskkottletter utan risk för att hitta en skruvmejsel i potatismössan...
                Första cyklisterna blev 4 st Synodontis sp. vet fortfarande inte vilken. Sköter sina uppgifter som renhållare föredömligt, är dock rädd att de kommer att växa sig för stora så småningom. Aktiva även på dagen trots sina stora ögon....Helt OK.
                -------------------
                Mats

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Min tanke är att det antingen är Synodontis alberti eller Synodontis galinae. Det exemplar som du uppvisar ser ut att vara ett ungdjur och de ändrar sig en del i utseende till vuxen storlek.

"Alberti" kallas också populärt för "Bigeye Squeaker"

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Ursprungligen postat av Suma
                    Det är väll dags att avsluta Nostalgihörnan nu.När jag började med detta akvarium var det ca 25 år sedan sist.
                    Såhär såg det ut i slutet augusti 2010..
                    Såhär såg det ut när jag började släppa i slutet oktober 2010....

Körde med 2 x 1100L Aquael i hörnmodulerna ( Skum 10 + 20 PPI + Marmor + snäckskal )
                    Härlig hobby focusering i köket!
                    Burken ser fametan ut som en sötvattens ström på Hawaii. Om du hadde stoppat ner en drucken Heiniken, slitet bildäck och en trasig flip-flop hadde du prickat bulls eye! Fisk val skulle ha varit enorm pansar mal, Zebra ciklid, guppy, och minst en Stenogobius hawaiiensis.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Ursprungligen postat av StefanL
                      Min tanke är att det antingen är Synodontis alberti eller Synodontis galinae. Det exemplar som du uppvisar ser ut att vara ett ungdjur och de ändrar sig en del i utseende till vuxen storlek.

"Alberti" kallas också populärt för "Bigeye Squeaker"

http://aquaworld.netfirms.com/Siluro...is_alberti.htm
                      Ryggfenan på Alberti är betydligt högre än de jag härbärgar, återkommer med aktuella bilder.De har vuxit till sig en del sen fotot togs.

Ursprungligen postat av Norrland
                      Härlig hobby focusering i köket!
                      Burken ser fametan ut som en sötvattens ström på Hawaii. Om du hadde stoppat ner en drucken Heiniken, slitet bildäck och en trasig flip-flop hadde du prickat bulls eye! Fisk val skulle ha varit enorm pansar mal, Zebra ciklid, guppy, och minst en Stenogobius hawaiiensis.
                      Har alltid varit svag för RatBikes och var en hängiven samlare av Mellanölsburkar på den tiden det bagavs sig.I.S.F att envísas med dyra snäckskal med tveksamhet map biotopriktighet eller mystiska lergrottor för svårlekta malar skulle det väll funka lika bra med ölburkar?Dessutom kan de ju anses vara en typ av reservkapital vilket rimligtvis inte borde vara skattepliktigt.
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Suma
                        Användare
                        • January 2011
                        • 606

Nästa innevånare J. Transcriptus fångstplats Hercules Zoo...Hmm...
                        4 st bildade 2 par, båda paren leker, iallfall det dominerande paret regelbundet. Går nog en 5-6 generationer yngel i karet nu.Helt OK.
                        -------------------
                        Mats

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Fina Jullar...

Jag har endast haft Julidochromis regani Kipili själv så det är kul att se andra Jullar...och då dina Julidochromis transcriptus "hercules zoo"...

Kommentar

• Suma
                            Användare
                            • January 2011
                            • 606

Ursprungligen postat av StefanL
                            Fina Jullar...

Jag har endast haft Julidochromis regani Kipili själv så det är kul att se andra Jullar...och då dina Julidochromis transcriptus "hercules zoo"...
                            Jag valde Transcriptus för att de inte blir så stora samt att de är så "Om-Skrivna"...OBS Roligt...De 2 paren har reviren ca 30cm från varandra men frånsett lite jage ibland så går det än så länge bra...."Äter och skiter som de ska" som man säger i Herpetologkretsar.
                            -------------------
                            Mats

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Kul när nån använder bågfil för att såga av några brödskivor!

Transcriptus är en trevlig firre förresten!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av Suma
                                Med häverteffekt? Det får du utveckla ytterligare...Jag kommer att nån gång ta upp det här spåret igen men då under arbetsnamnet: Sandfiltret, akvarieteknikens LavaLampa....(kanske med färgad sand och inbyggd i min OverHeadSump i "300 spänn på blocket")....
                                Inte så krångligt, det var när jag testade modellen på filtret. Har en ställning med två rader akvarium på höjden, satte sandfiltret mitt emellan och testade om det räckte med häverteffekt från övre till undre raden för att driva det. Blev tom lite för bra, så jag fick strypa det för att inte sanden skulle åka ut. Lättstartat var ordet, och det var exakt det jag ville åstadkomma med att bygga trekantigt. Bonus att det sedan är nästan lika kul att kika på virvlande sand som på fisken... *s*

Hilsen,

/P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...