Kunde tänka mig något sådant, fast vad är en färgtekniker?
Nostalgihörnan: Bakgrundslåda
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Färgtkniker är en yrkesgrupp, vilka lätt lösningsmedelspåverkade, utvecklar eller på annat ingenjörsmässigt sätt, är behjälpliga vid framställning färg och lack.
Därutav erhåller de en ringa ersättning, även känd som lön.-------------------
MatsKommentar
-
De här är ju redan klara sen ett halvårsen ungefär. Men visst går det både att blanda in fin sand i epoxin för att få lite struktur samt blir lite som spackel.För att få mattare yta har jag testat att ströa över fin sand.( se 300spänn på Blocket bakgrunden ),typ fågelsand i epoxin innan den torkat. Blir bättre men jag testade bara på lite små ytor....
för att mattera ner en lack så använder man kiselsyror i olika partikelstorlekar. För att dispergera dem bra behöver man en dissolver, dvs en relativt snabb omrörare med specialklinga. Ingår tyvärr inte i min hushållsutrustning. Ska däremot tigga till mig lite kiselsyra och göra ett försök med dremmel + nån typ av klinga...Innan nästa project..
Men hursomhelst: När naturen sköter ytbehandlingen tar algerna vid...Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Senast redigerad av DaRe; 12 April 2011, 06:47.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Moduler 7
OK fortsättning då...fick lite för mycket fritid,fyllde upp med vatten efter 4 dygn typ...allt OK i med sand....3 dagar senare kom det blåsor på 2 moduler...små små
men bara fler och fler, tryckte man hål på dem så var det lite klibbigt..inte bra..
Vad göra bita i det sura, som sagt "När hjärnan tar slut tar Nävarna vid".
Bara att plocka ur dem, och javisst, siliconiseringen var riktigt utförd...
Blev att åka till Herculesgatan via soprummet.-------------------
MatsKommentar
-
surt, alltid nått som krånglar, gillar speciellt andra bilden där man ser hela akvariet och med "rätt" belysning blir det perfekt och du blir en fullfjädrad Akvarie-Scenograf..Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Ja på den bilden peakade väll projektet, var t.o.m kulörkordinerat... men som sagt, varför ska man vara glad för något, det kommer ju ändå att gå åt pipsvängen, Endas sättet att få ordning på detta är nog inte en framtid som Akvarie-Scenograf utan Akvarie-Fotograf med fabless för Photoshopping.-------------------
MatsKommentar
-
Tropheus Duboisi halembe, so
-
hehe photoshop är enkelt i jämförelse, ta en titt på den här Akvarie-scenografens akvarium
http://www.amanotakashi.net/portfoli...ium/index.html
OBS Bilden tagen snett uppifrån och absolut inte Photoshoppad...Visst kan man skönja en viss Amano influens?-------------------
MatsKommentar
-
haha lol, ja amanoinspiration med det gyllene snittetTropheus Duboisi halembe, so
-
Okey handlade en BTN modul på Hercules som jag satte in i hörnet...den hette nått med en bokstav.Inte så direkt genomtänkt köp utan mer insprerat av desperation.Tyvärr så fick den tänkta filterupplägget med ett litet Eheim + ett hembyggt sandfilter inte plats och fick ställas åt sidan. Mer bilder på sandfiltret som aldrig fick filtrera senare. Karatede också itu en stenbumling som ersatte den andra soprumsmodulen.-------------------
MatsKommentar
-
Sandfiltret som aldrig fick filtrera..( på riktigt )
En olycka kommer aldrig ensam är ju ett ordstäv vilket går stick i stäv med tur.
Det där med sandfilter verkade ju vara ett fiffigt och effektivt sätt med otroligt liten volym bryta ner enorma mängder kväveföreningar. Sagt och gjort man tager vad man haver. Det blev självklart ett av typen Innerfilter eftersom jag inte tänkte så mycket. Material: Soprummeglas 4mm, Makrolon ( PC ), elrör, en gammal plast muff , fågelsand ( utan kol ) , en Aquael pump 1100l/h , allting ihop limmat med prima silikon från Clas O. Provkörde den ca 1 vecka totalt, spottade lite sand och var inte helt tät mellan locket i PC och glaset. Skulle ha varit lätt att fixa ;-I== men nu vilar den i akvariehimmlen eller kan det vara en hindu så att den själavandrar och återföds som foderautomat? Ja den som orkar med blabbet får se.-------------------
MatsKommentar
-
Det där är ett slugt sandfilter. Leker runt lite med samma form, de rörformade har nackdelen att de kan vara svåra att få igång. Med en V-form som detta är problemet löst. Har lyckats driva ett liknande enbart med häverteffekt.
Hilsen,
/PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Med häverteffekt? Det får du utveckla ytterligare...Jag kommer att nån gång ta upp det här spåret igen men då under arbetsnamnet: Sandfiltret, akvarieteknikens LavaLampa....(kanske med färgad sand och inbyggd i min OverHeadSump i "300 spänn på blocket")....-------------------
MatsKommentar
-
Väldigt underhållande inlägg Suma!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar