Nostalgihörnan: Bakgrundslåda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Riktigt snyggt, speciellt de som är på botten och mitt i akvariet
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
      Användare
      • January 2011
      • 606

Ursprungligen postat av DaRe
      Riktigt snyggt, speciellt de som är på botten och mitt i akvariet
      Sidomodulerna är jag inte riktigt nöjda med, byggdes runt pumparna och jag ställde dem heller inte i hörnet...skulle inte ha gjort det på samma sätt idag..
      -------------------
      Mats

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Moduler 4

Less is more gäller ju inte alltid...Som den försiktige general man är skulle nu putsen förseglas med epoxi.Handlade det direkt ifrån tillverkaren Nils Malmgern i Ytterby.Klarlack FS23 och härdare 80.Började med 2 lager vått-i-vått, dvs lacka nästa lager med fingertesten,det ska klibba lite men inte fatsna någon lack på fingret...Blandade till typ 200g åt gången.Våg som väger +-1g behövs samt engångsgrejjer typ muggar rörpinnar plasthandskar e.t.c...Bara att pensla på så att man bygger upp ett täckande lager.... Med ens försvann den "matta" putsytan och modulerna blev som plastprylar från Konsum...Fortsättning följer...
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Suma
          Användare
          • January 2011
          • 606

Moduler 5

Detaljarbete med instrument typ kindergarten, dvs svamp, yvig borste,pinne, vad som fanns till hands. Som bindemedel använde jag samma Epoxi. Pigment torra
          Svart = Kimrök/ Carbon Black, Vitt = Titandioxid, Rött och gult = Järnoxider
          Grönt = Kromoxidgrönt. Blandade först ner pigmentet i basen innan jag tillsatte härdaren. Blandade till mellan 100-200g per sats. Ifall kulören blev lite tokig justerade jag eftyer hand i den redan blandade lacken.... Man kan hålla på hur länge man orkar, risken är ju att man överarbetar...Sen ska det BARA genomhärda 7 dygn så kan man testa i vatten....
          -------------------
          Mats

Kommentar

• Suma
            Användare
            • January 2011
            • 606

Moduler 6

Innan vattenfylle skulle det ju silikoniseras fast i botten,här sparades det minnsann inte på tuberna med silikon inte. Man vill ju inte ha flytstenar som guppar omkring.Sen somsagt bara ha tålamod och vänta 7 dagar att fylla vatten.
            OBS Tidningarna togs bort innan.....
            -------------------
            Mats

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Om du ställer in en hink med lite vatten så snabbas härdningstiden på silikonet upp. Jag gjorde det när jag limmade om mina akvarium och det gick på ett kick (ca 3-4 dagar) för silikonet att torka...

Kommentar

• Suma
                Användare
                • January 2011
                • 606

Bra tips och tack för det, men här var det epoxin som skulle härda ut.Det här är en sedeslärande historia i dåtid...fortsättning följer..
                -------------------
                Mats

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Ursprungligen postat av Suma
                  Bra tips och tack för det, men här var det epoxin som skulle härda ut.Det här är en sedeslärande historia i dåtid...fortsättning följer..
                  Ah ok..

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

snyggaste diy-projekt gällande moduler ja sett tror ja, du har fått fram ett mycket realistiskt utseende med detaljarbetet på de sista bilderna
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Moduler 6,5

Nu är det bara det här med tålamod, vänta 7 dygn i vår tillvaro av att alltid vara
                      ska det hända något.Eller är inte jorden en pannkaka? Hursomhelst i brist på förstånd och annat att göra så fyllds vatten på efter 4 dygn... Livet är ju ändå bara en transportsträcka till Döden.
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Norrland
                        Användare
                        • December 2009
                        • 557

Jug undrar om det går att få fast fin sand pa ytan på modulerna? - sa dom blir lite mer matta och får en mer natur trogen texture?

Har aldrig byggt moduler så frågan är kanske lite för tidig i processen?
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Imponerande. Det var inte första gången?!
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
                            Användare
                            • January 2011
                            • 606

Ursprungligen postat av Norrland
                            Jug undrar om det går att få fast fin sand pa ytan på modulerna? - sa dom blir lite mer matta och får en mer natur trogen texture?

De här är ju redan klara sen ett halvårsen ungefär. Men visst går det både att blanda in fin sand i epoxin för att få lite struktur samt blir lite som spackel.För att få mattare yta har jag testat att ströa över fin sand.( se 300spänn på Blocket bakgrunden ),typ fågelsand i epoxin innan den torkat. Blir bättre men jag testade bara på lite små ytor....
                            för att mattera ner en lack så använder man kiselsyror i olika partikelstorlekar. För att dispergera dem bra behöver man en dissolver, dvs en relativt snabb omrörare med specialklinga. Ingår tyvärr inte i min hushållsutrustning. Ska däremot tigga till mig lite kiselsyra och göra ett försök med dremmel + nån typ av klinga...Innan nästa project..

Men hursomhelst: När naturen sköter ytbehandlingen tar algerna vid...
                            -------------------
                            Mats

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av Norrland

När de kommer under vatten "försvinner" den där blankheten och den tonas ner ordentligt när det börjar bli lite alger.

Kommentar

• Suma
                                Användare
                                • January 2011
                                • 606

Ursprungligen postat av DaRe
                                Imponerande. Det var inte första gången?!
                                .......Är gammal färgtekniker men: Första gången med Epoxi....
                                -------------------
                                Mats

Kommentar

Arbetssätt...