Nostalgihörnan: Bakgrundslåda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Här är min bakgrundslåda "still going strong"!
    Den är från början av 70-talet då det var populärt att göra sådana bakgrundslådor.
    Lite gräs ihop med korkek i salig röra. Bakgrunden passar ju inte ihop med malawis, men va gör det!

Bild 2 är hur det ser ut från sidan.
    Tack för bidraget till Antikrundan...Men hallå, kan det inte passa sig att små hetsiga Malawis får lite lugn under en Korkek?
    Speciellt noterar jag ochså den folierade ramen...Kan det vara DC-fix? Ett mycket populärt beklädnadsmaterial på den tiden, hemmabyggda 4kanalsförstärkare, Carlsson högtalare (kopior i spånplatta) e.t.c.

Har letat efter bilder på mina egna 70talsbakgrundsbyggen utan att finna.Tyvärr är ju lådorna sen länge i akvarieprylarnas himmel.
    -------------------
    Mats

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Den lådan är mkt fin...kanske bäst att klistra på hajdekaler så inte fiskstackarna simmar på glaset!

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Ursprungligen postat av nicson
        Den lådan är mkt fin...kanske bäst att klistra på hajdekaler så inte fiskstackarna simmar på glaset!
        Behöves inte, har matburken stående synligt framför framrutan...så de håller sig framme och suktar efter bukfylla dagens alla timmar..

Ska visa lite byggbilder på modulerna... här kommer de första på grovplanering e.t.c...tanken var att det skulle vara "mycke" skrevor och naturliga revirgränser.
        2 kantmoduler bla bla bla...allt belv inte som det var tänkt men man lär så länge man lever...
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

Ursprungligen postat av Suma
          Behöves inte, har matburken stående synligt framför framrutan...så de håller sig framme och suktar efter bukfylla dagens alla timmar..

Ska visa lite byggbilder på modulerna... här kommer de första på grovplanering e.t.c...tanken var att det skulle vara "mycke" skrevor och naturliga revirgränser.
          2 kantmoduler bla bla bla...allt belv inte som det var tänkt men man lär så länge man lever...
          Min polare sa en gång att akvariehobbyn igentligen är en sport. Du ar nästan inne på detta med detta olympiska bygge.
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Wow, jag trodde filtermodulerna var köpta. Tror inte att jag har sett hembyggen som sett så verkliga ut tidigare. Tummen upp.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

Norrland & HåE Timrå.. är själv uppvuxen i Domsjö utanför Örnsköldsvik...men de va ett tag sen.Akvariehobbyisten skapar ju, som en gud, en del av naturen.Lite som han som byggde Norges fjordar i "Liftarens guide till galaxen.." ( var det väll..) Själv nördar jag lätt in på prylar. men så är det bara.Likgiltigheten är alltings död....va det nu har med saken att göra.
              -------------------
              Mats

Kommentar

• Suma
                Användare
                • January 2011
                • 606

Moduler

Efter frigolitarbetet penslar jag på ett par lager täckande Sika puts, vattenbeständig, blandar med relativt mycket vatten så att penseln flyger, smidigt likt en svala, över objektet. lägger mer eller mindre våt-i-våt och ren puts utan varesig sand eller pigment för att få en så tät samt hållbar grund.
                -------------------
                Mats

Kommentar

• icehacker
                  Användare
                  • March 2011
                  • 157

Snyggt!
                  - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

ser oerhört trevligt ut mycket spännande att följa den här tråden
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Moduler 2

Steg 2 fortsatte med puts nu blandat med pigment och sand.Jämnade till strukturen med hjälp av spakelspade. Pigment använda Svart Kimrök, vit Titandioxid + järnoxid gult & rött.Blev väll typ 3 lager på 3 dagar.Blötte upp lite innan jag la på nästa lager.... Skulle nog ha stannat med detta men man ska ju alltid hålla på och joxa å joxa. Fortsättning följer
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Speciellt noterar jag ochså den folierade ramen...Kan det vara DC-fix? Ett mycket populärt beklädnadsmaterial på den tiden, hemmabyggda 4kanalsförstärkare, Carlsson högtalare (kopior i spånplatta) e.t.c.
                        Det gjorde jag också! Detta hade jag på fler bakgrunds moduler. Tyvärr har jag nog inga kort. Bark, fastlimmat akvariegrus och slutligen det ultimata - torv var vad jag använde. Först var det lampor gömda i modulen (bakom barkbitar t ex) senare uppifrån. En tunnare variant som den Wilhelm har fylld med sten eller annan bråte men utan belysning är en variant jag behöll länge.

Boken Biotopakvariet på ICA-förlaget var en given inspirationskälla.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

Steg 2 fortsatte med puts nu blandat med pigment och sand.Jämnade till strukturen med hjälp av spakelspade. Pigment använda Svart Kimrök, vit Titandioxid + järnoxid gult & rött.Blev väll typ 3 lager på 3 dagar.Blötte upp lite innan jag la på nästa lager.... Skulle nog ha stannat med detta men man ska ju alltid hålla på och joxa å joxa. Fortsättning följer
                          Genialiskt! Detta är bland det bästa DIY. Du har helt klart brunt bälte i moduler - möjligtvis svart!
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Sjukt bra. Nu är jag sugen att gå ut i garaget och börja själv med nåt sån't projekt!!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
                              Användare
                              • January 2011
                              • 606

Ursprungligen postat av Norrland
                              Genialiskt! Detta är bland det bästa DIY. Du har helt klart brunt bälte i moduler - möjligtvis svart!
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Sjukt bra. Nu är jag sugen att gå ut i garaget och börja själv med nåt sån't projekt!!

Ja ja ja, efter sol kommer regn.
                              -------------------
                              Mats

Kommentar

• Suma
                                Användare
                                • January 2011
                                • 606

Moduler 3

Provpackning i baljan....
                                -------------------
                                Mats