Malwi Golden Sjuk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fagerstrom

Malwi Golden Sjuk?

Nu har jag haft mitt akvarium igång i tre veckor. jag har bytt 30% två gånger.
    vattenytan kransas med hjälp av pump. jag har två pumpar en fluval4+ och en eheim (åttakantig gammal). temp mellan 26-28. ph ligger på 7.5-8 och det är ett 220liters

nu har en av mina Golden dött och undrar vad det kan vara för en till börjar att se likadant ut. först så började den att vara inaktiv i ett hörne (2dagar) och sedan vill den inte ha mat. den andades väldigt. och rörde konstant på stjärtfenan som om den simmade fast hon stod stilla. och sedan så låg den bara på botten på sidan och var död. dock såg jag inga symtom eller andra missfärgningar

nu är det så att en till börjar att vara ensam i ett hörn och jag är orolig att den med är "sjuk". idag när jag skulle mata så ville den inte ha mat verkade inte enns intresserad

två bilder på den jag är orolig för.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Välkommen hit!

Jag skulle tippa på att du har problem med nitrit. Man tvingas in i att lära sig lite basal kemi och biologi när man skaffar akvarium

Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräcklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräckligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:

Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
    • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
    • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
    • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengöring i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
    • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta. Detta går kanske inte fullt så bra i ett malawiakvarium dock.

Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Fagerstrom

tack för ett snabbt svar

jag har i salt nu enligt konstens alla regler som jag lade ner i karet för 3 dagar sedan

det får allt bli ett par vattenbyten för min del och se hur dom mår. jag kan ju tillägga att det var den minsta fisken som dog om storleken har någon betydelse i denna frågan

Kommentar

• Tulle89
        Användare
        • August 2006
        • 239

Snabbaste sättet skulle nog vara att åka till en akvarieaffär och be dem suga vatten från deras filter där dessa gosiga bakterier sitter. Skiter ner akvariet men gör att du snabbt får igång processen
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

Arbetssätt...