Wilhelm här på forumet byggde ett "strömkar" där han så att säga hade 2 bakrutor med ett mellanrum i mellan. Han hade sedan också en dubbel sidoruta med borrade hål i ena rutan där han hade streamers kopplade. På så sätt fick han strömmen åt ett håll. Svårt att förklara utan bild men han kanske läser detta och kan visa bild på karet och mer exakt berätta hur han gjorde.
Projekt strömbiotop
Kollaps
X
-
-
Wilhelm här på forumet byggde ett "strömkar" där han så att säga hade 2 bakrutor med ett mellanrum i mellan. Han hade sedan också en dubbel sidoruta med borrade hål i ena rutan där han hade streamers kopplade. På så sätt fick han strömmen åt ett håll. Svårt att förklara utan bild men han kanske läser detta och kan visa bild på karet och mer exakt berätta hur han gjorde.SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Mjo han har skrivit tidigare, och det är väll standardmetoden för "riktiga" strömkar. Nackdelen med den lösningen är att den synns rätt bra och äter upp värdefull akvarievolym i mitt fall. De pumparna jag ska ha har en tryckhöjd på hela 3.2 meter så jag tror jag kommer få ut de mesta ur dem (den jag använder nu har t.ex. 2.4 meters tryckhöjd och tappar lite på vägen i röret..). Roligare att testa en egen design även om jag senare sett en till amerikan som testat denna metod även han med gott resultat .
tror din pump drar 200-500w
nya jetstream som blåser på 10000 liter kanske drar 20wjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
SA:
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Dom pumpar 4600l/h, 50watt, tryckhöjd 3.2 meter. Jag säger inte att detta är den bästa metoden att bygga ett strömkar, eller dissa willhelm`s design på något sätt. Ville bara testa ett nytt sätt att göra ett annorlunda kar på... Men vad vet jag?SA:
-
Verkar fungera bra i mina ögon! Blir kul att se mer av detta!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Så, saknar fortfarande de sista två pumparna men karet börjar arta sig mer och mer eftersom algerna invarderar. Har andra leken på mina T. lentiginosus nu och har adderat en grupp grön svärdbärare, som verkligen trivs i det turbullenta vattnet och visar upp mycket nya (iaf. för mig) beteenden. Näst sista officiella uppdateringen innan det skall vara klart till hösten (har prioriterat andra karet och annat därav utdragenheten )
Senast redigerad av Rivulatus; 20 June 2011, 19:59.SA:
-
-
Så, saknar fortfarande de sista två pumparna men karet börjar arta sig mer och mer eftersom algerna invarderar. Har andra leken på mina T. lentiginosus nu och har adderat en grupp grön svärdbärare, som verkligen trivs i det turbullenta vattnet och visar upp mycket nya (iaf. för mig) beteenden. Näst sista officiella uppdateringen innan det skall vara klart till hösten (har prioriterat andra karet och annat därav utdragenheten )
[you tube]kOCXi2zcJ8M[/you tube]
http://www.youtube.com/watch?v=kOCXi2zcJ8MMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
[you tube]kOCXi2zcJ8M[/you tube]
http://www.youtube.com/watch?v=kOCXi2zcJ8M
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Tack DaRe blev tokig på det.. Jag har syretillförseln för att ge illusionen om forsande vatten plus så är lentiginosus lite extra syrekrävande. Tack för påhejningarna det inspirerar att slutföra heheSA:
-
-
Slutför!!!
//KajKommentar
Kommentar