Det beror på hur man ser på saken.Vill inte på något sätt framstå som flummig men jag valde att flytta rummet i tiden.I framtiden är propellar i taket förbjudna och som en konsekvens eliminerade av Fan Authority.Det är förklaringen till att fpropellern ej avbildas längre.
300 spänn på Blocket
Kollaps
X
-
-
e.g 3 loopar.
Bakom bakgrunden filtermatta med inlopp nere i främre hörnen (4st), utlopp till bakre hörnet ( se bild 1 ) => Bakre hörnet Bioblock + nedre delen , övre delen tar en del från ytan och går genom matta. 2 pumpar i bakre hörnet...3000L/h som går ut som cirklation.1000L/h går till UVC ( se bild 2 ) där jag delat flödet ca 300L/h UVC => till vattenfall i Växtfiltret...ca 300L/h direkt in i mangrovefiltret ( Växtfiltret är inte färdiginrett ännu..)
Overheadsumpen matas med en 1000L/h pump i övre främre högra hörnet genom ett "shower" (hmm) med biobollar ( se bild 5 )=> OHS är fylld ed bioblock/bollar,makaroner,marmorkross,keramik,lava/riffgestein,mechpro...( bild 3 )
Från OHS + Växtfilter faller senad allt ner genom en "blandningsburk" fylld med sten & snäckskal. tanken med detta är förutom att det låter som Niagarafallet är bra syresättning...( se bild 4 )...-------------------
MatsKommentar
-
Kul att kika på detta omfattande projekt!! Hur känns det nu när det är klart?
Tycker det är en häftig kontrast mellan ljusfärgerna i akvariet och i växtdelen ovanpå - kallvitt och varmvitt. Har inga bra tips på bänkklädsel, men det saknas verkligen. Enkelt brukar vara bra - enfärgat tyg på "gardinlinor"?Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Kul att kika på detta omfattande projekt!! Hur känns det nu när det är klart?
Tycker det är en häftig kontrast mellan ljusfärgerna i akvariet och i växtdelen ovanpå - kallvitt och varmvitt. Har inga bra tips på bänkklädsel, men det saknas verkligen. Enkelt brukar vara bra - enfärgat tyg på "gardinlinor"?
Behöver göra ett överfyllnadsrör ifall olyckan skulle vara framme + ska försöka göra en tankstation för vattenbyte...+ sätta rampen på skenor...+ läckagelarm( ombyggd brandvarnare )+ dra elen i kabelrännor... Bänken har jag börjat klä med lite överbliven Klinker....
Finns e.g ingen tanke med ljuset...det var ödet som styrde till Rockwall sandsten + rampen är en ombyggd skrivbordslampa med tillhörande rör.
I karet är det 4x24WT5...urspr. japanska saltvattensrör, nu japaner 1 st 10000K + 1 st 20000K och bytt ut till + 1 powerglo + 1 Aquarelle
Visst känns det bra att det blev som det blev, en hel del tack vare inspiraton / goda råd och inte minst men roligast provokationer från det här forumet!-------------------
MatsKommentar
-
Oki, det var lite mer pyssel kvar... *s* ...får se hur det blir senare då, du kanske landar i den icke föraktliga skara akvarister som pysslar med detta för teknikens skull? När jag trixade som mest rundor med fluidized bed så kikade jag iaf lika mycket på filtret som på fisken.
Låter som trivsamma fiskar, fast jag är lite fundersam kring att blanda Paracyps och Cyps. Bör funka med ett mörkt hörn iof, Paracypsen landar troligen där. Aldrig haft C. zonatus men däremot C. leptosoma - de senare kan vara rackarns mer aggro än många artbeskrivningar nämner. Kolla om zonatus är snällare, och välj hellre den isf.
Behöver alls inte vara någon tanke med ljuset, tyckte bara kontrasterna var häftiga. Kanske syns mer på foto än i verkligheten?
Välgjort arbete, kul idéer och trevligt att läsa om. Keep us posted!!
Edit: på senaste bilden, det med rör och droppfilter - har du böjt det röret själv eller köpt färdigt? Både kul och jobbigt att det är genomskinligt, där blir det alger på allvar. Försöker generellt att köra alla rör ogenomskinliga/grå/svart för att minimera algtillväxt och därmed skötsel av rören.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Lite nya (Inlagda senaste månaden) artiklar att läsa som handlar om Cyprichromis :
01 / 2004 Ett besök hos en Tanganyikafantast
02 / 2004 Hur en blev två - eller hur det gick med tanganyikasillarna
03 / 2004 Xenotilapia flavipinnis Länk
04 / 2004 Min första odlinserfarenhet av Xenotilapia papilio , Tembwe
04 / 2004 Tropheus-problem
02 / 2005 Besök på Shedd Aquarium, Chicago, USA
03 / 2005 Digital termometer
03 / 2006 Aktuellt från fiskvärlden
04 / 2006 Första gången
02 / 2007 Då morgonen gryr, eller…En ny vision
01 / 2008 Hemma hos ”Speedcat”
01 / 2008 Nyheter från fiskvärlden
03 / 2008 Xenotilapia sp. ”sunflower” – observationer hemma hos mig och ...
03 / 2008 Att flytta 1615 kilometer med sina ciklider
03 / 2009 Den vilsna ciklidisten - konsten att välja ciklidbiotopKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Det beror på hur man ser på saken.Vill inte på något sätt framstå som flummig men jag valde att flytta rummet i tiden.I framtiden är propellar i taket förbjudna och som en konsekvens eliminerade av Fan Authority.Det är förklaringen till att fpropellern ej avbildas längre.
Klart & klart...men snart klart för att fiska...tanken var ju ... få se vad det blir...troligen impulsköp tillslut hursomhelst...Förslag tas emot med glädje...
Behöver göra ett överfyllnadsrör ifall olyckan skulle vara framme + ska försöka göra en tankstation för vattenbyte...+ sätta rampen på skenor...+ läckagelarm( ombyggd brandvarnare )+ dra elen i kabelrännor... Bänken har jag börjat klä med lite överbliven Klinker....
Finns e.g ingen tanke med ljuset...det var ödet som styrde till Rockwall sandsten + rampen är en ombyggd skrivbordslampa med tillhörande rör.
I karet är det 4x24WT5...urspr. japanska saltvattensrör, nu japaner 1 st 10000K + 1 st 20000K och bytt ut till + 1 powerglo + 1 Aquarelle
Visst känns det bra att det blev som det blev, en hel del tack vare inspiraton / goda råd och inte minst men roligast provokationer från det här forumet!
Ingen kan säga om detta projekt: Jag har sett det förut!
//KajKommentar
-
Oki, det var lite mer pyssel kvar... *s* ...får se hur det blir senare då, du kanske landar i den icke föraktliga skara akvarister som pysslar med detta för teknikens skull? När jag trixade som mest rundor med fluidized bed så kikade jag iaf lika mycket på filtret som på fisken.
Låter som trivsamma fiskar, fast jag är lite fundersam kring att blanda Paracyps och Cyps. Bör funka med ett mörkt hörn iof, Paracypsen landar troligen där. Aldrig haft C. zonatus men däremot C. leptosoma - de senare kan vara rackarns mer aggro än många artbeskrivningar nämner. Kolla om zonatus är snällare, och välj hellre den isf.
Behöver alls inte vara någon tanke med ljuset, tyckte bara kontrasterna var häftiga. Kanske syns mer på foto än i verkligheten?
Välgjort arbete, kul idéer och trevligt att läsa om. Keep us posted!!
Edit: på senaste bilden, det med rör och droppfilter - har du böjt det röret själv eller köpt färdigt? Både kul och jobbigt att det är genomskinligt, där blir det alger på allvar. Försöker generellt att köra alla rör ogenomskinliga/grå/svart för att minimera algtillväxt och därmed skötsel av rören.
Fick tillbaka Oceanrunnern, gick en halvdag sen la den av igen...eftersom den sitter längst in så orkade jag inte med mer krångel utan nu får de tillbaka den..Ett mått på lyckad teknik är ju lyckliga friska firrar..när man väll trycker på start så vill man ju inte veta av något krångel och snart är allt byggjobb bortglömt.
Det som jag nu ser som en utmaning är att få växter att trivas i växtfiltret. De flesta jag kollat på föredrar ju mjukt, relativt surt vatten.
Tänket antingen eller map Para eller Cyprichromisarna..Para är ju inte riktigt lika utrymmeskrävande.vad gäller Zonatus så har jag inte hittat någon som
har den. Frågade Kent i Nol, han hadde aldrig haft någon.Ska maila honom så skulle han kolla lite mer...
Böjde rören själv ( använde ugnen, värmepistol lite svår att styra, blir lätt blåsor )...men fan, har inte tänkt på det med alger...Gillar egentligen alger men inte i rören....Min tanke är ju att filtrereingen ska var så pass dimensionerad att det ska räcka med vattenbyten och kanske en lätt avspoling av förfiltren. Har en plan..man vill ju mäta.,,Konduktivitetsmätare?
Hadde du inte köpt en sånn?Vad tycker du?
Finns på Conrad för typ 495sek och jag vill ha.Snälla, säg att man måste ha en sånn för att statistisk säkerställa vattenmätningar...-------------------
MatsKommentar
-
Kommentar
-
Lite nya (Inlagda senaste månaden) artiklar att läsa som handlar om Cyprichromis :
01 / 2004 Ett besök hos en Tanganyikafantast
02 / 2004 Hur en blev två - eller hur det gick med tanganyikasillarna
03 / 2004 Xenotilapia flavipinnis Länk
04 / 2004 Min första odlinserfarenhet av Xenotilapia papilio , Tembwe
04 / 2004 Tropheus-problem
02 / 2005 Besök på Shedd Aquarium, Chicago, USA
03 / 2005 Digital termometer
03 / 2006 Aktuellt från fiskvärlden
04 / 2006 Första gången
02 / 2007 Då morgonen gryr, eller…En ny vision
01 / 2008 Hemma hos ”Speedcat”
01 / 2008 Nyheter från fiskvärlden
03 / 2008 Xenotilapia sp. ”sunflower” – observationer hemma hos mig och ...
03 / 2008 Att flytta 1615 kilometer med sina ciklider
03 / 2009 Den vilsna ciklidisten - konsten att välja ciklidbiotopInte flummigt - kristallklart! Du är en visionär!
Det här är ett levande projekt som aldrig kommer att kunna sägas vara färdigt eftersom den gode Suma ständigt inspireras, provoceras och visionerar till nya konstruktioner!
Ingen kan säga om detta projekt: Jag har sett det förut!
//Kaj
Kajjan: Livet är för kort för att inte leva ut sian drömmar.Jag gillar att Nörda mig så länge det känns så.
Som min kusin Greger Schlagerkungen så talade sammanfattar våra moraliska värderingsramar:ABBA är inte bara en berömd kvartett, det är också en burk med Sillar som kan vara inlaggda. Ja,tydligare kan det nog inte uttryckas.-------------------
MatsKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Som det är nu så kollar jag mest efter läckage....ännu så länge inte en dropp. Fick tillbaka Oceanrunnern, gick en halvdag sen la den av igen...eftersom den sitter längst in så orkade jag inte med mer krångel utan nu får de tillbaka den..Ett mått på lyckad teknik är ju lyckliga friska firrar..när man väll trycker på start så vill man ju inte veta av något krångel och snart är allt byggjobb bortglömt.
Det som jag nu ser som en utmaning är att få växter att trivas i växtfiltret. De flesta jag kollat på föredrar ju mjukt, relativt surt vatten.
Böjde rören själv ( använde ugnen, värmepistol lite svår att styra, blir lätt blåsor )...men fan, har inte tänkt på det med alger...Gillar egentligen alger men inte i rören....Min tanke är ju att filtrereingen ska var så pass dimensionerad att det ska räcka med vattenbyten och kanske en lätt avspoling av förfiltren. Har en plan..man vill ju mäta.,,Konduktivitetsmätare?
Hadde du inte köpt en sånn?Vad tycker du?
Finns på Conrad för typ 495sek och jag vill ha.Snälla, säg att man måste ha en sånn för att statistisk säkerställa vattenmätningar...
Sedan är ju också frågan om vad ett överdimensionerat filter gör. Med hög syrehalt får du nitrat och med låg syrehalt någonstans får du kvävgas. Fosfor blir gärna kvar i filtret, likaså många andra ämnen (järn/mangan t ex). I bästa/sämsta fall får du ett grymt kväveutflöde (bra) som ger obalans mellan kväve/fosfor (dåligt) vilket ofta ger blågrönalger med tiden. Ett overkillfilter kan också göra så att växterna stuntar med tiden. Nå, det lär visa sig.
Verkar inte som jag kan hindra dig från att köpa en konduktivitetsmätare, men har man inte särdeles många kar är det troligen onödigt. Du får bara reda på totala mängden salter i vattnet, vilka salter det är säger mätaren inget om. Har svårt att se att ledningstalet säger något om hur effektivt filtret är. Test för olika kväveformer är bättre där.
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 27 June 2011, 05:47.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Läckage, ja... vet inte om jag vågat bygga något liknande i lägenheten. Fast det är klart, det går att köra med mycket mer säkerhet än jag normalt sett bygger med. Surt med Oceanrunnern, hoppas nästa blir bättre. Angående växter så finns ett bra gäng bicarb-växter som trivs finfint i hårdare vatten, Vallisneria, Hydrilla, Elodea, Egeria. Alt. kör på någon flytväxt, de bryr sig inte lika mycket och klipper CO2 från luften.
Jag kan inte säga mer om det, aldrig testat kombon. Hade funderat lite på det iaf, trist om någon art konkurrerar ut den andre.
Blir gärna alger i rören ändå, ffa rör som är kopplade till filter. Förfiltret samlar ju mög vilket ger rätt bra näringskoncentrationer, så rören direkt efter förfiltren kan bli rätt igenväxta med alger. Utloppsrören brukar inte växa igen på samma sätt eller iaf inte lika snabbt.
Sedan är ju också frågan om vad ett överdimensionerat filter gör. Med hög syrehalt får du nitrat och med låg syrehalt någonstans får du kvävgas. Fosfor blir gärna kvar i filtret, likaså många andra ämnen (järn/mangan t ex). I bästa/sämsta fall får du ett grymt kväveutflöde (bra) som ger obalans mellan kväve/fosfor (dåligt) vilket ofta ger blågrönalger med tiden. Ett overkillfilter kan också göra så att växterna stuntar med tiden. Nå, det lär visa sig.
Verkar inte som jag kan hindra dig från att köpa en konduktivitetsmätare, men har man inte särdeles många kar är det troligen onödigt. Du får bara reda på totala mängden salter i vattnet, vilka salter det är säger mätaren inget om. Har svårt att se att ledningstalet säger något om hur effektivt filtret är. Test för olika kväveformer är bättre där.
Hilsen,
/P
Skulle helst försöka med insektsätande växter men då är det nog lurigt med hårt vatten....
Kommer inte att blanda Para eller Cypri.
Fundera lite på hur jag ska följa upp vattenvärderna.....ska komplettera med fosfat.
Om jag förstår saken rätt så ska man skaffa många kar ifall har en konduktivitetsmätare...För vissa kommer hönat innan äggen..-------------------
MatsKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar