300 spänn på Blocket
Kollaps
X
-
-
Laggt en smärre förmögenhet på PVC kopplingar men det är ju ingen säkerhet ifall Papphammar kommer på besök.Växterna jag tänkte på var framförallt typ sumpväxter till vattenfallsdelen..Mangrove har jag som gror på fönsterbrädan.
Skulle helst försöka med insektsätande växter men då är det nog lurigt med hårt vatten....
Kommer inte att blanda Para eller Cypri.
Fundera lite på hur jag ska följa upp vattenvärderna.....ska komplettera med fosfat.
Om jag förstår saken rätt så ska man skaffa många kar ifall har en konduktivitetsmätare...För vissa kommer hönat innan äggen..
Fosfat är svårt, likaså järn. Grejen är att de ämnena "fäller ut", oxideras och landar i botten/filtret. Du kan ha grymt mycket av båda i botten/filtret men omätbart i vattenkolumnen. En bit ned i botten eller en bit in i filtret kan det uppstå områden med mindre syre, och då läcker dessa ämnen återigen ut i vattenkolumnen. En klassiker är att röra runt mycket i botten (frigöra en massa mög) och sedan undra varför algerna kom. Min poäng är att mätningar av dessa ämnen inte bevisar att de inte finns i karet (det man kan visa är att de inte finns i en för växterna tillgänglig form, men det är något annat än vad vi pratar nu).
Klart du kan skaffa en konduktivitetsmätare bara för att - men den kommer bara rakt av att säga dig ledningstalet på vattnet. Iof kul om det skiljer sig från ledningstalet på det kranvatten man pytsade i från början, ger lite underlag till funderingar. Säger ändå intet om vad som finns i vattnet, men med lite funderande kan man testa olika saker och se om det man tänkte var rätt. Om det nu öht var något som var fel - det är i princip bara när jag ser att något är fel som jag mäter något. Trivs fisken, trivs växterna och algerna är under kontroll finns ingen anledning att mäta något, som jag ser det. Men det är jag det... *s*
Erkänner ändå att jag lurat på konduktivitetsmätare ett bra tag, men det är mest kopplat till odling. Totalt saltinnehåll i vattnet kan spela roll där. När jag väl fick mätaren i händerna kunde jag ju inte dra mig för att mäta i alla burkar - vilket avslöjade skillnader i värdena beroende på skötsel. Delvis förväntat, men en del helt oväntat.
Hilsen,
/PSenast redigerad av PatrikMalmo; 27 June 2011, 21:15.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Papphammar håller vi utanför detta, han är iof grymt rolig men just här ville jag helst inte se honom... tror du fixat grejerna, du verkar ha koll och tänkt till. Med sumpväxter i ett vattenfall så är Anubias och Javaormbunke klockrena, men de växer baske mig inte fort. Suger alltså inte särdeles med näring, om det är syftet med växtfilter. Ormbunken funkar bättre än Anubias i hårdare vatten, vad jag vet - men det går ändå inte fort.
Fosfat är svårt, likaså järn. Grejen är att de ämnena "fäller ut", oxideras och landar i botten/filtret. Du kan ha grymt mycket av båda i botten/filtret men omätbart i vattenkolumnen. En bit ned i botten eller en bit in i filtret kan det uppstå områden med mindre syre, och då läcker dessa ämnen återigen ut i vattenkolumnen. En klassiker är att röra runt mycket i botten (frigöra en massa mög) och sedan undra varför algerna kom. Min poäng är att mätningar av dessa ämnen inte bevisar att de inte finns i karet (det man kan visa är att de inte finns i en för växterna tillgänglig form, men det är något annat än vad vi pratar nu).
Klart du kan skaffa en konduktivitetsmätare bara för att - men den kommer bara rakt av att säga dig ledningstalet på vattnet. Iof kul om det skiljer sig från ledningstalet på det kranvatten man pytsade i från början, ger lite underlag till funderingar. Säger ändå intet om vad som finns i vattnet, men med lite funderande kan man testa olika saker och se om det man tänkte var rätt. Om det nu öht var något som var fel - det är i princip bara när jag ser att något är fel som jag mäter något. Trivs fisken, trivs växterna och algerna är under kontroll finns ingen anledning att mäta något, som jag ser det. Men det är jag det... *s*
Erkänner ändå att jag lurat på konduktivitetsmätare ett bra tag, men det är mest kopplat till odling. Totalt saltinnehåll i vattnet kan spela roll där. När jag väl fick mätaren i händerna kunde jag ju inte dra mig för att mäta i alla burkar - vilket avslöjade skillnader i värdena beroende på skötsel. Delvis förväntat, men en del helt oväntat.
Hilsen,
/P
Vad menar du med ? = (det man kan visa är att de inte finns i en för växterna tillgänglig form, men det är något annat än vad vi pratar nu).....
Konduktivitetesmätaren är väll framförallt ett habegär....Nu är lunchen slut tillbaka till verksamheten..-------------------
MatsKommentar
-
Om du mäter t ex järn i vattnet och testet inte ger minsta utslag, så kan det ändå finnas mycket järn i botten och ffa filtret. Det är dock till största delen otillgängligt för växterna, de kommer inte åt det.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
-
Lite semesterbilder från Tuve....eller kanske man an kalla det en pillrapport...
Har stoppat i lite växter nu i översta låddan. Ficus Pumila (Klätterficus), Javaormbunkar,Anubias barteri + nana, ett liet philodendron skott + mangroveskott. Vi får se hur det går, mycke kondens blir det iallafall.
Bänken klädd, ska bli lite lister bla bla bla.Elen ska dras om och snyggas till lite.
Har hängt armaturen i kedjor med motviktsgrunkor så att den går att höja lättsomenplätt.
4 Synodontis Polli har flyttat in men vill inte vara med på foto..lite blyga kanske.-------------------
MatsKommentar
-
Häftigt! Outständing!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ett konstverk.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Mm, grymt kul bygge!! Bra hantverk samt sluga lösningar. Sådant gillas!!Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Tack för alla snälla kommentarer...Nu är det bara beslutsångest map vilka firrar det ska bli... Små...Tanganyika måste det bli, men velar fram och tillbaka som vanligt... vad tror ni om att blanda..Snäcklekare + Neolamprologus cylindricus + Paracyprichromis nigripinnis eller Cyprichromis leptosoma + Altolamprologus compressiceps Sumbu.
Ja ja vilka problem man har, stackars min lilla hjärna som knappt kan stava på sevnska.-------------------
MatsKommentar
-
Det blir säkert en bra kombo! Vela inte nu utan far iväg o köp dessa firrar!
(Säger en som brukar ha världens beslutångest )mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
Men hallå där, nu ska vi väll inte illa iväg och impulsköpa somom det skulle vara bokrea...fFörresten är det inte så att man inte ska köpa firre när det regnar?-------------------
MatsKommentar
-
Nä man ska köpa fiskar när det regnar och transportera hem dom i hinkar, så blir det automatiskt vattenbyte på väg hem! Om man går hem dvs!
Nä, tat lugnt o köp friska firrar!mvh Wilhelm
-
Ditt bygge ser ut som en mäktig förintelsemaskin
(det är en komplimang från mig som ännu läser Kalle Anka-pocket till kvällsmaten om någon råkar ligga framme...ja pocket alltså)Kommentar
-
Efter mycket pyssel och limmande/ sågande/ omlimmande/ provning bla bla så är nu överrinn/fyllegrejen "klar"...ska dra rör till dunken ( som ska placeras bakom bänken..) men iallfall, fem bilder säger mer än en bild.-------------------
MatsKommentar
Kommentar