Mest lättskötta mossan ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Mest lättskötta mossan ?

Ja förr då mossa var lika med javamossa var svaret vilken som var enklast, mest lättskött givet då det endast fanns en kandidat. Numera finns det fler
    arter på marknaden. Läste i boken "Back to nature guide om Nanoakvarier"
    på artbeskrivningarna av några mossor. Förvånande för mig var att Javamossa ( den gamla) hade svårighetsgrad 3 medans flera av de nya hade
    grad 2. Särskild Triangelmossa ( Cratoneuron filicinum) verkar vara riktigt lättskött. Bredast tänkbara PH , 6 - 8. och temperaturintervall ,16-28
    Festlig nog så har en av de mer kända nya mossorna (Christmas moss) fått javamossans gamla namn Vesicularia dubyana. Javamossan heter numera
    alltså Taxiphyllum barbieri. Så min fråga är vilken mossa är mest lättskött
    med bred trivselgräns ?. Är det som jag gissar Triangelmossan eller finns det någon annan ?
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Låter intressant! Jag skulle också vilja veta.

De enda mossor jag har haft är javamossa, gaffelmossa (Riccia) och den svenska källmossan (Fontinalis). Javamossa är ju den enklaste växt som finns så de måste ju mena att få den botentäckande eller liknande. Gaffelmossa är ju lätt som flytväxt och ganska lätt att ha på botten, men det blir ju inga beständiga bestånd hs mig inte. Källmossa är omöjlig förutom utomhus i stark ström vilket funkade hos mig i ett akvarium på altanen. Försök att ha den i akvarium inomhus har varit totalt dödfödda.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

Hej Ola.
      Källmossan växer här hemma i mina kar så det knakar vid olika vattenvärden.Temp.20-23 , ph 5,0-7.5 i olika kar . Belysning varierar mellan 8watt i ett 30 cm högt kar och 11watt till ett 50cm.högt kar.Cirkulationen är svag.Så jag kan säga att det är den mossa som växer bäst av dom jag har.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej.
        Här kommer bilder från tre olika kar med källmossa.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• HåkanM
          NCS Medlem

• November 2005
          • 1296

Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Här kommer bilder från tre olika kar med källmossa.
          mvh Mats
          Ser ju bra ut, Om det ser ut så så får man vara nöjd

Kommentar

Arbetssätt...