Projekt Malawi 450l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    Användare
    • March 2011
    • 157

Projekt Malawi 450l

Kan ju passa på att göra en tråd om mitt andra projekt också. Har skrivit lite om detta här också.

Har egentligen vart rätt så skeptisk till malawi då jag tycker om att plantera massa växter och sådär.

Men efter att ha läst och sett så många fina så bestämde jag mig för att göra ett försök!

Jag kom på att det nog skulle bli billigare att köpa begagnat denna gången (har säkert lagt ut nästan 20k på att köpa allt nytt till 240litarn). Så hittade ett fint 450l juwel rio med färdig slimline och fluvax fx5 filter på blocket för 5.500:-

Så slog till på det, var _inte_ lätt att få upp för trappen men det gick tillslut

Bytte ut gruset som följde med mot kalksand 2mm och 10mm samt köpte en massa kalksten. La ett liggunderlag i botten och sen stenarna rätt på där, för att undvika grävolyckor
    - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -
  • icehacker
    Användare
    • March 2011
    • 157

Sen på med vatten, krama ur filter från det förra, och så fick det stå där i ett par dagar innan fiskinköp

Kommentar

• icehacker
      Användare
      • March 2011
      • 157

Sen blev det en tur till Nol för inköp av 6st rödzebror ocg 6st Johanni.

Kommentar

• icehacker
        Användare
        • March 2011
        • 157

En liten rundvandring

Det var visst gott med broccoli ja

Sen köpte jag en massa sten till och byggde på rösena en del samt la i 2st Ancistrus som städare
        Senast redigerad av icehacker; 17 March 2011, 21:02.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Snacka om bra start på en tråd! Full fart. Håll tempot och du måste få nåt pris

Snyggt och kul att se hur du gått till väga med bygget. Hur länge har det varit igång nu med fisk?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• icehacker
            Användare
            • March 2011
            • 157

Tackar

Nu har det snart gått i en vecka, så måste tålmodigt vänta några veckor till innan det kan bli mer fisk

Så nu sitter jag och planerar inför vad jag skall ha för mer fiskar här sen.

Har funderat på några dessa:

Mylochromis gracilis

Mylochromis lateristriga

Stigmatochromis sp. 'spilostichus type'

Placidochromis milomo

Som mal:
            Synodontis njassae

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Här var bättre, hur kunde jag hamna så fel??
              Bamse fiskar allihop. bidrog med ciklid.org länkar också så kan du jämföra beskrivningar. En hittade jag inte.

Mylochromis gracilis

Mylochromis lateristriga

Stigmatochromis sp. 'spilostichus type'

Placidochromis milomo
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• icehacker
                Användare
                • March 2011
                • 157

Jag postade i fel tråd först

Och ja, det är stora fiskar. Vill ha några större arter också nämligen

Kommentar

• Rooster
                  NCS Medlem
                  • November 2009
                  • 473

Kul med ett till malawiprojekt! Fint kar, är egentligen inte så förtjust i vit lava å den vita slimlinen men måste säga att ditt kar ser riktigt nice ut. Blir lixsom stilrent med allt det vita... Dessutom så när inredningen är väldigt ljus eller väldigt mörk så lyser ju malwisarna upp ännu mer.

Kommentar

• icehacker
                    Användare
                    • March 2011
                    • 157

Tackar, får väl se hur bra det håller sig vitt och fint bara

Kommentar

• Rooster
                      NCS Medlem
                      • November 2009
                      • 473

Ursprungligen postat av icehacker
                      Tackar, får väl se hur bra det håller sig vitt och fint bara
                      Hehe ja det har ju en tendens att bli lite mer grön/brunt med tiden...

Kommentar

• HåE
                        Användare
                        • September 2007
                        • 1525

Trevlig burk! Har två Malawikar själv. Ett 250 liters mbuna kar och ett 400 liters där jag har mbuna tillsammans med Sciaenochromis fryeri "ghost" och Copadichromis borleyi "Red fin". Måste nog säga att jag tillbringar mest tid framför 400 liters karet då det är intressantare att titta på. Så du är nog rätt ute med att inte bara hålla mbuna i karet. Mycket roligare att ha ciklider på flera nivåer i karet. Ska bli kul att se vad du väljer för fler arter till karet.
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• icehacker
                          Användare
                          • March 2011
                          • 157

Det ær ju det svåraste, att veta vilka sorter man bør vælja!
                          Men har faktiskt tillat på Copadichromis borleyi "Red fin", dom verkar vældigt roliga. Men svårighetsgrad 3 enl. zoopets artbeskrivning så har vart lite rædd att dom skall dø bara

Kommentar

• HåE
                            Användare
                            • September 2007
                            • 1525

Copadichromis borleyi "Red fin" är ingen svår art att hålla. Den är en riktig tuffing som klarar att hållas med stora buffliga mbunas utan större problem. Har en kompis som var nybörjare för endast ett par år sedan och "red fin" var en av dom första firrarna han köpte. Dom gick i ett 250 liters mbuna kar och klarade sig fint. Numera är dom dock stora och går i ett 680 liters mix Malawikar. Köp bara en grupp som är något större i storlek än dina mbunas så bör du inte ha några problem. Här har du en bild när min hane ger sig på en crabro som väger bra mycket mer.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Hockepocke
                              Användare
                              • February 2011
                              • 72

Vilket fint fint M-kar du fått till
                              Har haft M-kar tidigare och det va riktigt trevligt.

Men som du skrev vill jag köra lite med mer växter.
                              Så det blir "fisksoppa" tillsvidare
                              Senast redigerad av Hockepocke; 18 March 2011, 18:18. Anledning: felstav...

Kommentar

Arbetssätt...