Projekt rescape Juwel 240l mix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    Användare
    • March 2011
    • 157

Sen i med fiskarna i grummeltræsket igen och lite slamsugning samt vænta på att det klarnar =)
    - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Snyggt!och mystiskt med mycket gömställen! Gillas.

Jag tycker både dessa kar med mycket saker i jämfört med rena och öppna akvarium är snygga. Inbillar mig att fiskarna något trivs än bättre i dessa med en del rötter och växter i, men vet egentligen inte.

Du skulle kunna köra med ett ytterfilter på c:aa 1000 l/h, men du kanske redan har fixat det. Det finns en del eheim på blocket samt något filter på annons här.

Vilken sand har du, den grumlade väldigt mycket så jag tippar inte på Julas blästersand som har en minimistorlek på kornen och grumlar mindre (inget). Sandlådesand?
      Senast redigerad av DaRe; 21 March 2011, 09:56.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• icehacker
        Användare
        • March 2011
        • 157

Tackar Håller med om att det ær snyggt med båda sorters kar, men favoriten just nu ær nog 240litarn faktiskt. Speciellt kul med de nya fiskarna, knivfisken ær vældigt majestætisk av sig nær den lixom svævar runt.

Sen gillar jag synodontismalarna med, men eftersom de e Afrikaner så kanske dom skulle passa i malawikaret också?

Har inte fixat något ytterfilter ænnu men funderar på det, jag la i en påse med aktivt kol i filtret med vet inte riktigt hur eller var det skall læggas utan jag la en påse med kol mellan båda filtersektionerna i innerfiltret, tror det blev lite væl tætt dock før nu stannar den lixom upp en stund och sen sprutar den som tusan och håller på så..

Sanden ær den som jag eg fick med till 450 så vet inte riktigt vilken sand det ær, men tror det ær 2mm.
        Senast redigerad av icehacker; 21 March 2011, 10:10.

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

snyggt karet av icehacker
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• icehacker
            Användare
            • March 2011
            • 157

Tackar, har nu dock börjat få problem med att någon äter upp mina växter

Dels så knipsas det av blad och stjälkar, sen så sugs blad ur så det bara är rutmönstret kvar.

Vette tusen vilka som gör det men antar att ancistrusarna kan vara skyldiga till att suga på bladen så det bara är rutmönster kvar.

Men äter de javaormunkar också?

Sen knipsar de väl inte av svärdsplantsblad och andra stjälkar?

De misstänkta är: en praktbotia, scalarer, siameser, kilfläcksboror, en gurami, en afrikansk knivfisk, pansarmalar, kuhliiålar, palettciklider, 2 stora och två små ancistrusmalar, en sewalia, två jordätare och två afrikanska malar Synodontis nigrita & Microsynodontis polli

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Möjligtvis så kan botian vara boven. Skaffa några kompisar till den, så slutar den nog med dessa fasoner. Botior behöver kompisar för att må bra. Minst 4-5 st bör de vara.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• icehacker
                Användare
                • March 2011
                • 157

Klarar den sig en stud i ett malawikar tro? Så kan man prova och se om förstörlsen slutar när man flyttar den.

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Om det inte är nån större skillnad på vattnet!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• icehacker
                    Användare
                    • March 2011
                    • 157

Lite høgre ph ær det ju..

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

upp till 7,5 är det ok! Men vad har du i 60 liters burken? Du kan ha botian där ett tag istället för i malawikaret.
                      Bäst är om du kan skaffa ett gäng (4-5st) så kommer den säkert att ändra beteendet! (Inte säkert) Mina botior äter inte på växter.
                      mvh Wilhelm

Kommentar

• icehacker
                        Användare
                        • March 2011
                        • 157

60-litarn ær tankt att bli yngelkar men har inga yngel ænnu så nu går dær 4 sværdsbærare, 2 jættesmå siameser och tio jættesmå tigerbarber.

Kanske kunde låta honom gå dær lite?

Kommentar

• Scrap
                          Användare
                          • March 2011
                          • 34

Själv har jag samma problem med att blad knipsas av och lossnar, har själv sett mina scalarer (!) in action. De går ihop i en grupp på ca fyra i taget och rycker och "rovdjurs-ruskar" i bladen. Vem som börjat vet jag inte men de har lärt av varandra för nu gör alla det... Tyvärr så är det inte de fula bladen heller utan de nya och fräscha. Sedan så har även min L-mal insett att den kan ligga och snutta på förgrundsväxterna... Med tanke på att man till och med hör ljudet av hur munnen skrapar när den är ute och städar glaset så är det inte så kosntigt att den rycker upp dem ganska enkelt. Tråkigt bara när de nya växterna inte hinner ta sig på grund av marodörer. Men men, vad ska man göra liksom

Kommentar

• icehacker
                            Användare
                            • March 2011
                            • 157

Sådär, nu sitter han och surar i 60-litarn iaf

Hittade inte alla Helenor bara så det var ju lite synd men..
                            Har även plockat bort alla avknipsade blad etc i karet så skall vi se om det blir lugnare för växterna.

Kommentar

• icehacker
                              Användare
                              • March 2011
                              • 157

Har flyttat på den nu för att se hur det går för växterna, men ser ut som ngn tom har ätit sönder bitar av ett anubiasblad nu med. Då lutar det väl åt ancistrusarna va?

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Ancistrus äter nog inte anubias. Jag börjar luta och scalaren. Inte äter men river bort. Hade du bara en eller kan det vara lek på gång?
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...