Ny kategori i forumet :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    Användare
    • March 2011
    • 157

    Ny kategori i forumet :)

    Det hade vart kul om ni hade ett projektsämne där man kunde posta sina olika akvarieprojekt men bilder och uppdateringar etc
    - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    +1 :-)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

      #3
      Nu tror jag minnas att ni grabbar börjar bli varma i kläderna och vill ha förändring efter förändring, eftersom det gick så fort med den förra.

      Angående projektämne så tycker jag faktiskt att många sådan trådar ganska naturligt faller under avdelningen DIY (ämnen om "gör-det-själv" projekt) och annars placeras i avdelningen Akvariet (ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat).

      Följande står i introduktionen till avdelningen DIY:
      Välkommen till DIY-avdelningen på ciklid.se. DIY är en förkortning för ”Do it yourself” som är engelska och betyder med rak översättning ”Gör det själv”. Det är precis detta denna avdelning tar upp. Det är här ni postar alla inlägg och trådar om era hemmabyggen. Allt ifrån egna algskrapor till betongakvarium.

      Det finns en viss risk med DIY. Det är att det inte alltid fungerar som det ska och man behöver oftast ha en viss förkunskap innan man ger sig in i något projekt. Därför vill vi ge er ett råd; gör inget dumt - det ni gör, gör ni på egen risk. Dela gärna med er av er kunskap och finurliga knep som ni tror att andra kan ha nytta av.
      Kanske är det snarare så att beskrivande text eller titel på DIY bör modifieras något för att mer naturligt påvisa att det rör sig om DIY, men även alla andra typer av projekt där man vill dela med sig av erfarenheter eller frågor kring olika projekt.

      Se bifogade länkar med exempel på ämnen sorterade efter antal svar och visningar, där ni ser att denna typ av ämnen, inklusive bilder, hamnar högt på listan.

      DIY


      Akvariet
      Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.


      De dominerande trådarna som 'Husbygge runt mitt 2340L Akvarie', 'Mitt Akvariebygge - del 1/2' och 'Husbygge og 1560 liter' listade under Akvariet kanske borde flyttas över till just DIY avdelningen.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Fast associationen kring DYI lutar mer åt att man gör annat än inreder och att det ett specifikt del av bygget som är DYI. Exempelvis egen belysning eller bakgrund, men ett projekt är ju mer vilka fiskar vilken inredning och en slags blogg kring utvecklingen av ens akvarium. Jag vidhåller vid mitt +1.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • icehacker
          Användare
          • March 2011
          • 157

          #5
          Precis, känns inte som "vanliga" kars bilder och uppdateringar passar riktigt på den beskrivningen
          - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

            #6
            Ursprungligen postat av DRE
            Fast associationen kring DYI lutar mer åt att man gör annat än inreder och att det ett specifikt del av bygget som är DYI. Exempelvis egen belysning eller bakgrund, men ett projekt är ju mer vilka fiskar vilken inredning och en slags blogg kring utvecklingen av ens akvarium. Jag vidhåller vid mitt +1.
            Jag tycker nog att det du avser kan läggas i kategorin Akvariet. Men om rubriken Akvariet avskräcker folk från att berätta om sina akvarier i den kategorin så får vi väl tänka om.

            Kommentar

            • icehacker
              Användare
              • March 2011
              • 157

              #7
              Känns som Akvariet mer är för _frågor_ om akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar osv.
              - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Hur är tankarna kring kategorier? Vilka för och nackdelar har x antal kategorier. Jag antar att en kategori som inte används är onödig och skapar otydlighet, men finns kostnader i underhåll eller annat som gör att det bör minimeras? Jag tror en projektkategori kan skapa oanade trådar och ökad aktivitet på forumet även om detta forum under senaste året verkligen vaknat upp.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • icehacker
                  Användare
                  • March 2011
                  • 157

                  #9
                  Man kunde ju ha en som hette "Mitt akvarium" eller så, där folk kan beskriva sina akvarium, fiskar, uppdatera vid rescaper med bilder och så. Tror jag skulle vara kul
                  - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #10
                    Finns egentligen redan.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

                      #11
                      Ursprungligen postat av DRE
                      Hur är tankarna kring kategorier? Vilka för och nackdelar har x antal kategorier. Jag antar att en kategori som inte används är onödig och skapar otydlighet, men finns kostnader i underhåll eller annat som gör att det bör minimeras?
                      Generellt så har man historiskt haft som mål att hålla ned antalet kategorier, för att bibehålla en bra överblick. det finns inga kostnader inblandade i fler kategorier, utan snarare tid och resurser att delta och hantera diskussioner, vilket vi ju har forumsvärdarna till för de olika avdelningarna.

                      Ett större arbete i breddning av avdelningar skedde ju när de geografiska områdena introducerades för att matcha uppdelningen i Artregister. Samtidigt infördes ju då några fler avdelningar och andra skrevs om eller delades upp.

                      Ursprungligen postat av DRE
                      Jag tror en projektkategori kan skapa oanade trådar och ökad aktivitet på forumet även om detta forum under senaste året verkligen vaknat upp.
                      Jag kan inte mer än att hålla med om att de projekttrådar som förekommit är riktiga publikdragare som engagerar med både frågor, tips och svar samt att det faktiskt har blivit lite mer drag i forumet på sistone.

                      Jag tror att vi skulle uppnå ert önskemål snabbast genom att helt enkelt döpa om befintlig avdelningen till 'Projekt och DIY'. Då skulle man täcka in befintligt material, men även tydligare visa att det inte enbart rör sig om DIY. Samtidigt flyttar man över de tydligaste trådarna från Akvariet.

                      Gäller bara att komma på en fyndig kortfattad beskrivning till det hela, men det tror jag nog att ni snabbt kommer med något bra förslag.

                      Ursprungligen postat av icehacker
                      Man kunde ju ha en som hette "Mitt akvarium" eller så, där folk kan beskriva sina akvarium, fiskar, uppdatera vid rescaper med bilder och så. Tror jag skulle vara kul
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Nu skall man väl villigt erkänna att Mitt akvarium och Mina arter är två avdelningar som har en del förbättringspotenial vad gäller både innehåll och funktioner.

                      Både dessa avdelningar tillsammans med Artregister är ju närmast i tur för att kunna slutföra 'designbytet' på hemsidan, och för varje funktion som har ändrats så har jag försökt att bygga på lite funktionalitet, vilket är skälet till att slutgiltigt 'designbyte' dragit ut lite på tiden.

                      Så vill ni båda hjälpa mig med lite feedback för dessa båda funktioner (DRE har ju redan bidragit med ideér kring Artregister som ni andra ännu inte har fått se), så kan vi nog få till något bra.

                      Är nog läge att skapa en separat tråd för det arbetet.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                        Jag tror att vi skulle uppnå ert önskemål snabbast genom att helt enkelt döpa om befintlig avdelningen till 'Projekt och DIY'. Då skulle man täcka in befintligt material, men även tydligare visa att det inte enbart rör sig om DIY. Samtidigt flyttar man över de tydligaste trådarna från Akvariet.

                        Gäller bara att komma på en fyndig kortfattad beskrivning till det hela, men det tror jag nog att ni snabbt kommer med något bra förslag.
                        Inredningsprojekt och DIY?
                        Akvarieinredning och DIY?
                        DIY och inredningsprojekt?
                        DIY och akvarieinredning?

                        Grejen är kanske att "vilket grus ska jag ha till jordätare" inte är vad vi menar utan snarare den visuella biten samt gränslandet mellan det visuella och den tekniska läsningen. Jag ogillar svengelska men det har vi redan i DIY så vad sägs om:

                        DIY och Aquascaping

                        Edit: "AKvarieprojekt" skulle alltså hamna mellan dessa två, men vill man vara mycket tydlig så funkar ju "DIY och Akvarieprojekt"
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 16 March 2011, 17:29.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          #13
                          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                          Jag tror att vi skulle uppnå ert önskemål snabbast genom att helt enkelt döpa om befintlig avdelningen till 'Projekt och DIY'.
                          Det gillas. Bra kompromiss i mina ögon.

                          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                          Nu skall man väl villigt erkänna att Mitt akvarium och Mina arter är två avdelningar som har en del förbättringspotenial vad gäller både innehåll och funktioner.
                          Har föreslagit en del där som jag tror skulle vara riktigt kul och i linje med vad icehacker föreslår, men viktigt att det synliggörs tydligt i forumet eller på annat sätt. Om man kan koppla ideen med projekttrådar och mitt akvarium så kan ju mitt akvarium hålla ihop det hela och projekttråden synas där samt i forumet som en koppling däremellan.
                          Jag har fått förtroende att göra om layouten lite för ciklid.se. I börjat gjorde jag förslag som var stora... men efter ett tag kom jag på att sidan är ganska okay som den är. Här kommer en första skiss. Jag har lagt fokus på att ändra huvudet så det blir lättare och luftigare. Bra eller dåligt? Alla kommentarer välkomna.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Har föreslagit en del där som jag tror skulle vara riktigt kul och i linje med vad icehacker föreslår, men viktigt att det synliggörs tydligt i forumet eller på annat sätt. Om man kan koppla ideen med projekttrådar och mitt akvarium så kan ju mitt akvarium hålla ihop det hela och projekttråden synas där samt i forumet som en koppling däremellan.
                            http://www.ciklid.org/forum/showpost...&postcount=396
                            Ett sätt att knyta ihop en projekttråd med Mina akvarium, kan helt enkelt vara att man möjliggör för länkning från sådan vy till aktuell projekttråd (snabb och enkel lösning).
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            Arbetssätt...