hämta sten i stenbrott!!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    NCS Medlem

• January 2005
    • 3788

Är inte det gnistrande bara kvarts då?

Kommentar

• Tony Tiger
      Användare
      • December 2009
      • 182

Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Är inte det gnistrande bara kvarts då?
      Inte en susning? Vad är kvarts?
      1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• KjellM
        • November 2006
        • 172

Sprengsten kan inneholde nitrøse gasser etter sprengladningen. Slike gasser kan være (er) giftige for fisk. Jo lengere tid etter sprengning, jo mer av gassene forsvinner. Dette har vært diskutert endel i Norge da sprengsten ble brukt til å lage veifyllinger i laxelvar! Laxen undvek områdene - antagelig på grunn av nitrøse gassar fra sprengning. I lukkede system (akvarium) kommer fisken ikke vekk og resultatet kan bli skader (død).
        Har brukt mye sten fra naturen, men har alltid unngått sprengsten i mine kar.

Kommentar

• Erik Österlund
          NCS Medlem

• January 2005
          • 3788

Ursprungligen postat av Tony Tiger
          Inte en susning? Vad är kvarts?
          Det här är kvarts: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarts

Kommentar

• Tony Tiger
            Användare
            • December 2009
            • 182

Är nog inte omöjligt. är de ok då? Finns de nåt smidigt sätt o ta reda på sånt?

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Ursprungligen postat av KjellM
              Sprengsten kan inneholde nitrøse gasser etter sprengladningen. Slike gasser kan være (er) giftige for fisk. Jo lengere tid etter sprengning, jo mer av gassene forsvinner. Dette har vært diskutert endel i Norge da sprengsten ble brukt til å lage veifyllinger i laxelvar! Laxen undvek områdene - antagelig på grunn av nitrøse gassar fra sprengning. I lukkede system (akvarium) kommer fisken ikke vekk og resultatet kan bli skader (død).
              Har brukt mye sten fra naturen, men har alltid unngått sprengsten i mine kar.
              Intressant, särskilt det med laxarna!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
                NCS Medlem

• January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av Tony Tiger
                Är nog inte omöjligt. är de ok då? Finns de nåt smidigt sätt o ta reda på sånt?
                Jag tror att det finns kvarts i t ex Rådasand. Det ser ut som det iaf. Jag har i vilket fall som helst svårt att tro att det skulle kunna påverka vattenkvaliten på något sätt. Har för mig att det repar glaset om man inte är försiktig vid algskrapning t ex.

Men vi får hoppas att någon med lite mer koll svarar så att du kan känna dig säker!

Kommentar

• Tony Tiger
                  Användare
                  • December 2009
                  • 182

Jag tror att det finns kvarts i t ex Rådasand. Det ser ut som det iaf. Jag har i vilket fall som helst svårt att tro att det skulle kunna påverka vattenkvaliten på något sätt. Har för mig att det repar glaset om man inte är försiktig vid algskrapning t ex.

Men vi får hoppas att någon med lite mer koll svarar så att du kan känna dig säker!
                  Kan nog stämma att de är samma "ämne" i Rådasanden. Är bara mer av de i den här
                  Tack så mycket för hjälpen, ska kolla vidare men tror nog att jag känner mej säker med den här sanden trots allt

Kommentar

• Mats
                    • April 2002
                    • 804

Hej.
                    Hade aldrig tagit sand från en strandbank,varför,jo kan innnehålla bensin , oljerester och dylikt som inte är synliga för ögat.Men tar du sanden under låvattenmärket går det bra.Ungefär som att plocka blåmusslor ,under lågvattenmärket är dom rena,ovan oätliga.Kjellm du har rätt,ingen sprängsten i ett akvarie.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Mumin
                      Användare
                      • March 2011
                      • 69

Kvart är råvara till glas, så kvarts är fullkomligt ofarligt att använda.
                      Kvarts brukar dock inte glimra utan har en mer fet glans, så jag skulle tro att det glimrande är just glimmmer. Antingen biotit eller muskovit, båda är helt ofarliga de också.
                      Sprängsten kan väl ge en viss risk för skador på fiskarna, förutom att det är fruktansvärt fult.

Kommentar

Arbetssätt...