Är inte det gnistrande bara kvarts då?
hämta sten i stenbrott!!!!
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Sprengsten kan inneholde nitrøse gasser etter sprengladningen. Slike gasser kan være (er) giftige for fisk. Jo lengere tid etter sprengning, jo mer av gassene forsvinner. Dette har vært diskutert endel i Norge da sprengsten ble brukt til å lage veifyllinger i laxelvar! Laxen undvek områdene - antagelig på grunn av nitrøse gassar fra sprengning. I lukkede system (akvarium) kommer fisken ikke vekk og resultatet kan bli skader (død).
Har brukt mye sten fra naturen, men har alltid unngått sprengsten i mine kar.Kommentar
-
-
Det här är kvarts: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarts1000l CA..... i trappen!!!Kommentar
-
Sprengsten kan inneholde nitrøse gasser etter sprengladningen. Slike gasser kan være (er) giftige for fisk. Jo lengere tid etter sprengning, jo mer av gassene forsvinner. Dette har vært diskutert endel i Norge da sprengsten ble brukt til å lage veifyllinger i laxelvar! Laxen undvek områdene - antagelig på grunn av nitrøse gassar fra sprengning. I lukkede system (akvarium) kommer fisken ikke vekk og resultatet kan bli skader (død).
Har brukt mye sten fra naturen, men har alltid unngått sprengsten i mine kar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Men vi får hoppas att någon med lite mer koll svarar så att du kan känna dig säker!Kommentar
-
Jag tror att det finns kvarts i t ex Rådasand. Det ser ut som det iaf. Jag har i vilket fall som helst svårt att tro att det skulle kunna påverka vattenkvaliten på något sätt. Har för mig att det repar glaset om man inte är försiktig vid algskrapning t ex.
Men vi får hoppas att någon med lite mer koll svarar så att du kan känna dig säker!
Tack så mycket för hjälpen, ska kolla vidare men tror nog att jag känner mej säker med den här sanden trots allt1000l CA..... i trappen!!!Kommentar
-
Hej.
Hade aldrig tagit sand från en strandbank,varför,jo kan innnehålla bensin , oljerester och dylikt som inte är synliga för ögat.Men tar du sanden under låvattenmärket går det bra.Ungefär som att plocka blåmusslor ,under lågvattenmärket är dom rena,ovan oätliga.Kjellm du har rätt,ingen sprängsten i ett akvarie.
mvh MatsKommentar
-
Kvart är råvara till glas, så kvarts är fullkomligt ofarligt att använda.
Kvarts brukar dock inte glimra utan har en mer fet glans, så jag skulle tro att det glimrande är just glimmmer. Antingen biotit eller muskovit, båda är helt ofarliga de också.
Sprängsten kan väl ge en viss risk för skador på fiskarna, förutom att det är fruktansvärt fult.Kommentar
Kommentar