Tillräckligt med filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bernthsson
    Användare
    • March 2011
    • 6

Tillräckligt med filter?

Har ett 300L kar, med ett innerfilter 2252 och en cirkulationspump med lite extra filtermatrial. är detta tillräckligt i mitt malawi kar med ett 20 tal ciklider i?? Eller bör jag komplettera med ett ytterfilter eller byta ut mot nått? cirkulation i karet är bra tror det ligger på runt 5,6 gånger volymen i timmen.

Vad är det för fördel med mycket filtermatrial?

Vad finns det mera för olika lösningar??

Kan även tillägga att jag har haft igång karet i drygt en månad nu
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Välkommen hit!!

Jag misstänker att du får mer svar genom att starta en egen tråd. Cirkulationen för ett malawikar bör vara någonstans mellan 5-10 ggr vattenvolymen per dygn så där borde du ligga ok. filtermassan skapar stora ytor där bakterier kan få plats, bakterier som bryter ner ammoniak/ammonium till nitrit och andra vidare till nitrat. nitratet byter du bort med vattenbyten och att växter tar upp det som näring. Grovt sett.

Med stor filtervolym skapar du goda förutsättningar för dessa "goda" bakterier. Om man ska vara riktigt försiktigt så kan en tumregel vara att ha 1/10 filtervolym jämfört med vattenvolymen i akvariet. Det ligger väldigt högt men är väldigt bra å andra sidan. Jag själv ligger i ett akvarium på 20 liter filtermedia i ett 430 liters akvarium utan problem. Har man en 3d bakgrund ökar möjligheten till riktigt stor volym i förhållande till vattenvolymen genom att man kan använda volymen bakom bakgrunden som filtermediabehållare. Viktigt är också att tänka på den syre dessa bakterier får så de kan leva annars har man inte nytta av all den volymen.

Lite info om nitrit och uppstart av akvarium:

För din del kanske din filtermediavolym är i minsta laget men har du inga problem kanske du inte behöver justera. Ett ytterfilter ger mer volym och är en av huvudfördelarna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...