Göra rent ytterfilter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr-Brown
    Användare
    • January 2011
    • 38

Göra rent ytterfilter.

Tänkte bara ställa frågan hur man "smidigast" gör rent slangarna ifrån ytterfiltret?

Alla gör vi ju olika men vore kul att få lite tankar om detta, då jag har STORA problem med att göra rent dom då mina påffar skitar ner karet dagligen....
  • TutenStain
    Användare
    • September 2008
    • 168

Vet inte om det är smidigast eller inte men det har fungerat för mig. Bör dock vara modellen grov på rören för att detta ska fungera "smidigt".

Jag tar ett långt snöre som jag knyter på en bit filtermatta på i ena ändan. Sedan så drar jag snöret genom slangen.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jag har inte gjort rent mina rör, men det kanske man borde göra. Jag har filtermuffar på insugen för att stoppa partiklar redan innan de kommer in i rören. Annars finns väl rörborstar att köpa?!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Jag

Ursprungligen postat av Dr-Brown
        Tänkte bara ställa frågan hur man "smidigast" gör rent slangarna ifrån ytterfiltret?

Alla gör vi ju olika men vore kul att få lite tankar om detta, då jag har STORA problem med att göra rent dom då mina påffar skitar ner karet dagligen....
        tror du menar Oscar / påfågelciklider(påffar)? Är det sådana så skitar dom ner grymt mycket då dom blir stora och därmed lämnar ifrån sig mycket avfall i akvariet. Har ett innerfilter så kan du ju korta av utsugsröret på ytterfiltret så att det inte når så nära botten där mest skit samlar sig. Det är bättre att ha ett stort innerfilter och bottensuga i samband med vattenbyten, och låta ytterfiltret bara rena vattnet så att säga. Jag kör 2st stora ytterfilter + en streamer i mitt ena troffekavarium o där använder jag en sådan där bottensug/hävert med en kapad petflaska i änden. Funkar bra tycker jag.

Kommentar

• endymion

Fyll slangen med vatten håll ena änden över vasken och blås till i den andra. Rent på 5 sekunder.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Kopiera in din fråga till ett nytt inlägg och radera här så flyttar jag mitt svar.

Såg att du redan skapat ny tråd. Ta och radera här så är det klart.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...