Resor
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ovanligt "charter"mål!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Kommentar
-
Jag vet inte något om just detta "hotel", men resan med Ethiopian Airlines kostar ca SEK 7 829 i nästa vecka. Vad dom skall ha de andra drygt 18 000 till för sju dagar vet jag inte. Man kanske flygs in till Likoma? Fullboard, dyktuber, kompressor och dykbåt inklusive diesel för resor kors och tvärs i sjön inklusive transport till och från flygplatsen kostar med Esthers bolag ca SEK 1 000 om dagen om man är några stycken. Jag kan tänka mig att maten är bättre om man bor på detta "lyxhotel" men jag har sagt det förut.. "man åker inte till Afrika för matens skull". Nåväl jag kan tänka mig att titta in på stället för en pilsner och en koll, priset gjorde mig nyfiken.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Malawi here I come
Jag har precis nyss bokat biljett till Malawi. Bestämde mig för en timma sedan. Reser på lördag. Jag reser ensam. Det enda jag förberett är att veta var passet finns. Skall åka in till dykarbutiken och köpa ett membran till regulatorn. Jag skrubbade sönder ett i augusti.
Det skall ju bli sämre väder ett tag här hemma så jag hoppas få lite sol. Det har regnat ett tag i Malawi så jag tror inte att det blir så mycket dyka. Planen är att läsa böcker och sola,
Jag kommer hem till Ciklidstämman.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
-
Membran
Väl i dykarbutiken så var det ju så att såna reservdelar har dom inte i lager. Men i en "skrotlåda" hittade jag en kasserad regulator av exakt samma typ och det verkar som att membranet är ok.
Satt på sjukhuset större delen av torsdagen e.m. och kväll med en gammal faster som ramlat.
Började leta fram lite kläder på morgonen. Regnjacka blir det för första gången sedan 2007. Dagen kommer att gå åt till att packa och leta prylar.
Och när jag vaknade tittade jag ut på den snötäckta marken (ca 8 cm nysnö) och tänkte att det blir nog bra i Malawi.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Trevlig resa LarsDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Malawi mars 2011
Så har det snart gått fem dagar av resan. Bilder kan vi glömma just nu. Internätet är 56K så det tar tid att bara ladda vanliga sidor. Vädret var fram till igår "slutet av regnperioden" och en dag regnade det fram till lunch. Sola med måtta är det som gäller. Efter att tillbringat sex månader i vårt solförgätna hemland så klarar mitt ljusa skinn tio minuter grillning på var sida per dag. Det blir alltså tid över för annat och några böcker är redan slut. I går var jag med och hämtade upp några tusen ciklider från fångstmännen i Monkey Bay. Vi mötte dem i Chirombo Bay där jag bodde i ett hus som hyrdes av expeditionsledaren på resan 2007. Ett fantastiskt ställe.
Kostnaden för resan blev 10 053 för biljetten. Jag valde en dyrare biljett för att kunna flyga direkt från Linköping. Det kostar ju att få någon att skjutsa till ARN och tiden är också skönt att spara. Jag har 10 minuters resa till Linköpings flygplats.
Väl här fick jag fixa transport från flygplatsen själv. Tog taxi till Senga Bay, 130km. Det kostade, efter att ha förhandlat lite, 650 kr. Pallade inte att åka lokalbussen efter att ha varit 18 timmar i luften och på flygplatser. Väl här får man en hygglig inkvartering på Cool Runnings eller Red Zebra Lodge för 200 - 250 per natt.
Jag kan lova er att det var skönt att komma ut ur kylskåpet och få lite värme.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Låter spännande. Här har vi en köldfront som pressar på från nordväst, men det lättar framåt helgen.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Vadret var ju den viktigaste anledningen till att jag akte. Tva vintrar som inte pa nagot satt har gett uttryck for den globala uppvarmningen holl pa att fa min depressiva sida att kantra i ett icke halsosamt dike.
I Malawi har vi haft en ovanligt sen regnperiod och det kommer att paverka skorden av den livsviktiga majsen. Vi kan se fram mot en host med stora forsorjningsproblem. Majsen ruttnar i blotan.
Sjalv laser jag bocker och solar utan (solblockerare) och bygger upp den mentala halsan sa jag klarar nog sno fram till midsommar.
Hittade en annan fiskexportor haromdagen genom en av mina lokala kontakter. Jag skall besoka den om nagra dagar.
I morgon skall jag folja med tva av Esthers anstallda in till Salima for en heldag. Jag har lovat att bidra med en sack cement till den enes husbygge och han raknar med att jag skall ta den med mig, bara den alltsa. Hur vi loser det blir kul att se for jag slapar inte pa en sack cement i 27 kilometer, varav fem inte trafikeras av buss.
Varje natt har vi aska och blixtar som ar ett helt otroligt skadespel. Askan slog ner i i en transformator 100 meter fran mitt rum och vi var utan strom i fyra dagar. Jag lyckades dock fa en kabel fran dieselgenratorn kopplad till mitt rum, sa jag kunde fa en flakt att snurra pa natterna. Inget av de andra gastrummen lyckades med det. Detta berodde pa att det fanns en (livsfarlig) elkabelstump som hangde ut ur nodbelysningen som finns pa alla gastrummen. Tur och lite initiativfarmaga.
Idag kommer det in en storladdning med fisk fran omradet Chilumba ner till Nkata Bay och aven fran Likoma.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
-
Prova att fota blixtarna med stativ och riktgt lång slutartid 5 minuter eller så.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Tack for tipset. Jag kom undan med att kopa tva sackar istallet. Jag tankte overraska Mike med att till helgen kopa 16 sackar till sa att han kan fardigstalla fasaden pa sitt hus.
Jag hade igar en heldag i Salima tilllsammans med en van. Vaxlade pengar med nagra pakistanier (????) och var i stan fran 8 pa mogonen till klockan 3 pa eftermiddagen nar vi akte hem. Historien ar ganska lang med nedkortad var var det sa attt det hade handlats en himla massa (Tva stora bastmattor, ett antal Malawi Gin, ett antal Malawi Rum, Mzuzu kaffe, Chombe tea och en hel del annan mat) sa jag forstod inte hur vi skulle fa hem allt. Vi akte Mutola buss och nar bussen kom till min junktion sa kapade jag mutolan mot en haftig betalning och fick dom att kora oss de sex kilometer som det ar asfalterat. De sista tva ville jag inte ens fraga honom. Vi kallar den vagen Mocambique Highway. De ovriga passagerarna som tvingades gora en extra utflykt pa 12 kilometer var mattligt roade.
Idag kom halften av sodra Afrikas beautymisser hit. Trevligast was Miss Zimbabwe men mest slangpussar och glada skratt fick jag av Miss Botswana och Miss Zambia. Lovar att aterkomma med nagra bilder pa flickorna. Det var bara jag, Esther och David plus flickornas chauffor har sa jag hade dom nastan i knat. Nu ar det eftermiddag och blodtrycket har lagt sig lite.
Aterkommer med nagra bilder nar jag ar hemma.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
Kommentar