Dricksvatten med UV filtrering...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel ps
    Användare
    • January 2010
    • 148

    #16
    Vet ni hur vattenrör ser ut invändingt ? vattnet kan vara rent från vattenverket men färdas lång väg i äckliga rör . Och det senaste är att var tredje vattenkran läcker bly.
    Därför bör man installera ett vattenfilter kopplat direkt till kranen med aktivt kolfilter med UV-lampa. Då blir vattnet rent till 99,99 % utan parasiter och läkemedelsrester m.m..

    Kommentar

    • robin_bockman
      Användare
      • January 2005
      • 90

      #17
      Ursprungligen postat av SuperAquaMan
      i mitt fall så är det främst parasiterna jag vill hålla borta. Har man problem med alger så är det ju något som är galet. Men jag kan säga att fastän jag kör med ett 36W UV 24/7 så har jag endå haft problem med en del parasiter och planaria så det är inga garantier med ett UV-filter.

      Skall du investeria i ett UV filter så köp ett med inbyggd skrapa till lampan. efter ett tag byggs det upp en hinna med slam på glödlampan / hållaren som gör att ljuset inte tränger ut i vattnet och hämmar effekten. den behöver därför göras ren titt som tätt och har du ett filter med inbyggs skrapa slipper du ett j@vla meck med att skruva ner filter och blaska med vattnet.
      Har du ett exempel på ett sånt med inbyggd skrapa?

      Kommentar

      • SuperAquaMan
        Användare
        • September 2010
        • 56

        #18
        Ursprungligen postat av robin_bockman
        Har du ett exempel på ett sånt med inbyggd skrapa?
        Här är en, http://cgi.ebay.com/AQUA-ULTRAVIOLET...item335d92317f

        Här är en video på hur man byter torkarbladet på dom


        Daniel_ps
        Och det senaste är att var tredje vattenkran läcker bly.
        Det var väl bara nytillverkade kranar från någon speciell tillverkare?
        Senast redigerad av SuperAquaMan; 09 March 2011, 02:22.

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #19
          Ursprungligen postat av StefanL
          ?

          Jag vet att UV är mycket bra för ett renare vatten och om kommunen renar vattnet nog mycket innan det kommer in i mitt akvarium så känns det som overkill att själv köra med UV. Då kompletterar mitt kolfilter mer än vad ett UV filter skulle göra.
          Jo det var väl ungefär det jag menade. Att det även i framtiden inte behövs UV hemma hos dig när vattenverket förbättrar sin vattenkvalitet med UV.

          Den viktigaste frågan för mig vore, varför dom gör det? UV i ett vattenverk är en kostsam historia. Håller vattnet i vattentäckten på att försämras, eller doserar dom så mycket kloramid idag så det helt enkelt blir billigare med UV, eller håller klorpriset på att bli högre? i så fall kan det kanske innebära att även ditt kolfilter blir onödigt i 80% av fallen om dom periodvis tar ner klor doseringen eller dom kanske helt klarar sig utan klor.
          Anledningen till att du kör med kolfilter är att få bort kloret i vattnet antar jag.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #20
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Nja underförutsättning att kommunens rör är rena o inte läcker in något då.
            Jo men det är väl knappast därför vattenverket renar med uv i så fall. Dom renar knappast vattnet extra mycket bara för att det kan finnas dåliga ledningar senare i nätet.

            Om jag bodde där så är fråga nr1 till vattenverket. Varför dom investerar i UV. Troligen för att kunna minska klordoseringen och det borde i så fall vara positivt för akvarister.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #21
              Att köra UV på sitt eget inkommande vatten kan jag inte se någon anledning till egentligen. Det har inte mycket effekt om vattnet forsar med normalhastighet genom UV anläggningen, det krävs att det flödar långsamt eller sitter på cirkulationspumpen och på så sätt passerar många gånger. Är det den andra varianten du funderar på eller bara fylla på väldigt långsamt. annars krävs väldigt dyra anläggningar för hemmabruk.

              Att reningsverk börjar använda UV är som jag förstått det att det ger effektiv rening mot oväntade bakterier/parasiter samt att du kan minska på klor/kloraminer vilket är önskvärt ur hälsoperspektiv.

              Annars finns en seriös anläggning här:
                WaterSteril Vattenrenare och Radonavskiljare verkar direkt i brunnen eller vattenkällan genom luftning, UVC-ljus, fotokatalys, ozon, rent syre, hydroxylradikaler och negativa joner. De individuella renings- och avluftningseffekterna ger hög synergiverkan mot t.ex. järn, mangan, luktande svavelväte och radon. - Ladda ned manual gällande WaterSteril Vattenrenare - Ladda ned installationsanvisning för WaterSteril i borrad brunn - Ladda ned information om WaterSteril i grävd brunn Innan beställning bör ni ta kontakt med oss via email / mobil tomas@ljungbyfuktkontroll.se / Tomas 070-763 01 12


              Intressanta länkar:
              Senast redigerad av DaRe; 09 March 2011, 09:13.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

                #22
                Ursprungligen postat av DRE
                Att köra UV på sitt eget inkommande vatten kan jag inte se någon anledning till egentligen. Det har inte mycket effekt om vattnet forsar med normalhastighet genom UV anläggningen, det krävs att det flödar långsamt eller sitter på cirkulationspumpen och på så sätt passerar många gånger. Är det den andra varianten du funderar på eller bara fylla på väldigt långsamt. annars krävs väldigt dyra anläggningar för hemmabruk.
                Är du säker på det? Lätt HOH vattenteknik bygga upp min anläggning.
                Först sitter ett Järn o avsyrningsfilter sedan en RO 2040 och till sist en 65 watts Trojan uvc. Detta på inkommande vatten o flöde på ca 15 Kbm per dag.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #23
                  Nej jag är inte säker men jag har hört det på en massa olika håll om att just man måste låta vattnet passera långsamt, men då har det handlat om 11-16W mojänger. Inga 65Ware. Det kan vara rykten också som jag nu förstärker så bra att ifrågasätta.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

                    #24
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Är du säker på det? Lätt HOH vattenteknik bygga upp min anläggning.
                    Först sitter ett Järn o avsyrningsfilter sedan en RO 2040 och till sist en 65 watts Trojan uvc. Detta på inkommande vatten o flöde på ca 15 Kbm per dag.
                    Spännande, men menar du 15kbm i cirkulation eller som går igenom en gång?
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

                      #25
                      Var kanske lite oklar men 15 kbm är per dygn i dricksvattenanläggningen.
                      Merparten går dock igenom mellan kl 08-16 Vattnet är dock kanonbra och hade gärna haft det genom akvarieanläggningen med.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        #26
                        Men egentligen varför köra UV på inkomande är det för att ta död på parasiter och bakterier? Det borde väl vattenverket ändå sköta rätt bra? Har man brunn borde det dock finnas anledning att fåt ill vattnet i samma kvalitet som från reningsverk.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • endymion

                          #27
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Men egentligen varför köra UV på inkomande är det för att ta död på parasiter och bakterier? Det borde väl vattenverket ändå sköta rätt bra? Har man brunn borde det dock finnas anledning att fåt ill vattnet i samma kvalitet som från reningsverk.
                          UV-ljus förstör kloramin också.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #28
                            Aha, det är ju väldigt bra förståss, vet du vilken effekt i förhållande till flöde man bör ligga på för att få bort tillräcklig mängd?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...