Dricksvatten med UV filtrering...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Dricksvatten med UV filtrering...

    Skövde, staden där jag bor, kommer att rena dricksvatten genom UV filtrering (strålning).

    Jag tycker det låter mycket bra och att detta kanske medför att vi får en bättre kvalitet på vattnet för ciklider eller akvariehållning över lag.

    Kan det räcka med att reningsverket använder UV samt att jag själv kör med kolfilter för att få bra och stabilt vatten?

    Någon som har erfarenhet av att reningsverk använder sig av UV?
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Är inte UV et ett komplement bara. Låter lite tunt annars.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Det har de i Stockholm i kombination med kloraminer. UV filter har ju satts in i Jämtland och Östersund då det är det enda som biter på cryptosporidium.

      Vad jag förstått så kan man hålla väsenligt lägre klor/kloraminhalter om man har UV-filter och vattnet blir renare och säkrare för oväntade problem i vattnet.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Enligt det jag hört och läst så kommer Skövde att köra med UV filtrering majoriteten av tiden men även ha möjlighet att koppla in kloramin.

        Risken för parasit- och bakterie epidemier bedöms vara försvinnande liten med UV filtrerat dricksvatten.

        Min underfråga blir givetvis om det helt plötsligt blir onödigt att investera i UV filter..

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          Användare
          • September 2010
          • 56

          #5
          Nej det blir inte en onödig investering. Om inte ditt akvarium är uppkopplat på komunens reningsverk?

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av SuperAquaMan
            Nej det blir inte en onödig investering. Om inte ditt akvarium är uppkopplat på komunens reningsverk?
            Ständigt vattenbyte så borde det ju funka
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av SuperAquaMan
              Nej det blir inte en onödig investering. Om inte ditt akvarium är uppkopplat på komunens reningsverk?
              Jag byter ju vatten i akvariet med dricksvatten och jag kör det genom kolfilter innan det kommer in i akvariet. Så det blir liksom på detta vis :

              UV filter- kolfilter-akvariefiltrering

              Frågan är om det behövs detta:

              UV filter- kolfilter-akvariefiltrering-UV filter

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av StefanL
                Jag byter ju vatten i akvariet med dricksvatten och jag kör det genom kolfilter innan det kommer in i akvariet. Så det blir liksom på detta vis :

                UV filter- kolfilter-akvariefiltrering

                Frågan är om det behövs detta:

                UV filter- kolfilter-akvariefiltrering-UV filter
                Kör du utan UV nu så måste du knappast investera i det bara för att komunen gör det
                Eller tvärtom.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

                  #9
                  Ursprungligen postat av tege
                  Kör du utan UV nu så måste du knappast investera i det bara för att komunen gör det
                  Eller tvärtom.

                  Nja underförutsättning att kommunens rör är rena o inte läcker in något då.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av tege
                    Kör du utan UV nu så måste du knappast investera i det bara för att komunen gör det
                    Eller tvärtom.
                    ?

                    Jag vet att UV är mycket bra för ett renare vatten och om kommunen renar vattnet nog mycket innan det kommer in i mitt akvarium så känns det som overkill att själv köra med UV. Då kompletterar mitt kolfilter mer än vad ett UV filter skulle göra.

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • January 2010
                      • 639

                      #11
                      Tror att det du försöker döda med UV inte kom in med kranvattnet iaf.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av nicson
                        Tror att det du försöker döda med UV inte kom in med kranvattnet iaf.
                        ??

                        Är det inte just det som varit problemet uppåt i Sveriger för ett par månader sedan? Invånare hade druckit av kranvatten som inte hållit goda kvaliteter.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

                          #13
                          Antar att ett skäl till at man installerar UV filter är helt enkelt att bli av med gröna, bruna svävaralger som byggs upp i akvariet utan att för den skull kommit med kranvattnet. Jag tror det hjälper mot infusorier också.
                          Senast redigerad av DaRe; 08 March 2011, 23:38.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Antar att ett skäl till at man installerar UV filter är helt enkelt att bli av med gröna, bruna svävaralger som byggs upp i akvariet utan att för den skull kommit med kranvattnet. Jag tror det hjälper mot infusorier också.
                            Främsta orsaken sägs vara oönskade parasiter och bakterier (kommunens diskussion runt ämnet i tidningen SLA). Men det du nämner är givetvis även det en god anledning till att använda UV filtrering.

                            Kommentar

                            • SuperAquaMan
                              Användare
                              • September 2010
                              • 56

                              #15
                              i mitt fall så är det främst parasiterna jag vill hålla borta. Har man problem med alger så är det ju något som är galet. Men jag kan säga att fastän jag kör med ett 36W UV 24/7 så har jag endå haft problem med en del parasiter och planaria så det är inga garantier med ett UV-filter.

                              Skall du investeria i ett UV filter så köp ett med inbyggd skrapa till lampan. efter ett tag byggs det upp en hinna med slam på glödlampan / hållaren som gör att ljuset inte tränger ut i vattnet och hämmar effekten. den behöver därför göras ren titt som tätt och har du ett filter med inbyggs skrapa slipper du ett j@vla meck med att skruva ner filter och blaska med vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...