Helkarsbild-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • April 2010
    • 306

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Sitter på tåget och i brist på annan aktivitet slänger jag upp en bild till på mitt kar och undrar om vi kan få fler att lägga upp helkarsbilder?

[ATTACH]31009[/ATTACH]

//Kaj
    Så otroligt fint Kaj. Har du för ljus i det karet?

Kommentar

• irwin_fletch
      Användare
      • April 2010
      • 306

Har tidigare lagt upp bilder på mitt växtakvarium, men nu har jag tröttnat på att rensa växter varje vecka. Nu har jag gjort om karet och satsar på mer långsamväxande växter. Testar att ha olika lampor tända på bilderna, tänkte det kunde bli lite effektfullt.

1 Innan ommöblering
      2 Som karet ser ut nu, alla lampor tända
      3 Endast vänster studiolampa tänd
      4 Endast höger studiolapma
      5 Endast t8 rör

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Bara att gratulera! Assnyggt. Häftiga effekter med ljuset, skuggor är läckra.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av irwin_fletch
          Så otroligt fint Kaj. Har du för ljus i det karet?
          Tack för berömmet - jag slickar i mig!
          En Hagen Glo med 2 st 24W T5 rör.

//Kaj
          Senast redigerad av Kajjjan; 17 June 2011, 09:01.

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Har tidigare lagt upp bilder på mitt växtakvarium, men nu har jag tröttnat på att rensa växter varje vecka. Nu har jag gjort om karet och satsar på mer långsamväxande växter. Testar att ha olika lampor tända på bilderna, tänkte det kunde bli lite effektfullt.

1 Innan ommöblering
            2 Som karet ser ut nu, alla lampor tända
            3 Endast vänster studiolampa tänd
            4 Endast höger studiolapma
            5 Endast t8 rör
            Satt och tittade på bilderna och tänkte "bild nr 2 är det utseende jag gillar absolut bäst" - och sedan såg jag att det är så det ser ut nu - snyggt som tusan!

//Kaj

Kommentar

• FiskarN
              Användare
              • May 2011
              • 17

240L Mbunas

240L Zebra

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Härliga akvarium Feskarn!
                snygga kontraster mellan de mörka stenarna mot de orange rödzebrorna om det nu är sådana?! Ursäkta min okunskap om afrikaner.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• FiskarN
                  Användare
                  • May 2011
                  • 17

Ursprungligen postat av DaRe
                  Härliga akvarium Feskarn!
                  snygga kontraster mellan de mörka stenarna mot de orange rödzebrorna om det nu är sådana?! Ursäkta min okunskap om afrikaner.
                  Yep orange rödzebror. Jag uppskattar också kontrasten mellan de mörka och ljusa, men det andra karet är tråkigt. Vet inte hur jag ska piffa upp det..

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Kanske kan du samla stenarna åt ena hållet så det blir mer av ett röse, eller kanske 2 stenrösen?

Går det att ordna med en bakgrund av något slag?

///David

Kommentar

• nicson
                      Användare
                      • January 2010
                      • 639

Bild från i höstas, men invånarna är desamma. Dags att göra ett ryck och introducera ngt nytt snart.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Vore kul att komplettera denna tråd med lite funderingar om varför ni inrett som ni gjort. Vilka tankar finns bakom? Varför är stenarna på dessa ställen och så vidare? det är alltid intressant att lära sig något nytt och bara bilder lämnar efter sig en del frågor.

Huvudsyfte: Inspiration!

///David

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
                          Vore kul att komplettera denna tråd med lite funderingar om varför ni inrett som ni gjort. Vilka tankar finns bakom? Varför är stenarna på dessa ställen och så vidare? det är alltid intressant att lära sig något nytt och bara bilder lämnar efter sig en del frågor.

Huvudsyfte: Inspiration!
                          Det där är ju nästan omöjligt att förklara - åtminstone för min del. Men jag kan försöka...
                          För det första föredrar jag höga och djupa kar framför långa. Det blir mer 3D tycker jag. Sen försöker jag efterlikna naturen på något sätt. Man ska få intrycket att det faktiskt skulle kunna se ut så här där fiskarna lever. Det är ju mer en ambition än ett krav. Lerkrukor kommer man aldrig att hitta i mina kar t ex. Sen kan man ju säkert peka på mina kar och säga att det och det hör ju inte naturen eller biotopen till.
                          Rötter som når ända upp till ytan gillar jag, det gör att fiskarna har något att simma runt. Vid bråk blir det lite lättare att hålla sig undan.
                          Jag har hellre lite krafs på botten än ett helt sterilt kar och det får gärna vara lite partiklar i vattnet, det bryr jag mig inte om. Men grumligt vatten är inte snyggt naturligtvis.
                          Sten placerar jag ut lite slumpvis med några undantag: Mina påfåglar har fått två flata stenar att kunna lägga rom på - en vid var sida av akvariet. Sen har jag några stenar som skyddar karets enda växt så den inte blir uppgrävd.

Så här ser det ut för närvarande i mitt akvarierum. Belysningen till Malawi-karet är tillfällig. Om allt funkar som det är tänkt har jag LED-belysning i slutet av veckan. Det hänger lite elkabel och annat runt karen som också ska snyggas till innan jag är färdig. Luckorna undertill ska förses med gångjärn och målas svarta.
                          //Kaj

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Malawi karet är riktigt snyggt Kajjan bara den vita sanden jag inte riktigt gillar.. Men smaken är som baken hehe
                            CA

Kommentar

• Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

Ursprungligen postat av RobinH
                              Malawi karet är riktigt snyggt Kajjan bara den vita sanden jag inte riktigt gillar.. Men smaken är som baken hehe
                              Jamen den blir snart full av brunalger...
                              Men jag håller faktiskt med dig lite grann på den punkten. Kanske inte riktigt biotopriktigt heller nä. Vi få se om jag byter ut den så småningom.

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Det akvariet är grymt snyggt, intressant att höra hur du tänkt.

Många har ju vit sand i malawikar, är det kalkhaltig sand för att lyfta hårdhet eller mest för att lyfta fram fiskarnas färger.

///David

Kommentar

Arbetssätt...