Tror det är det stora vattenbytet som ställt till det. Kan inte kemin i huvudet men det har med nitrifikationsbakterierna att göra, poängen är iaf att en ordentlig pH-höjning från väldigt lågt pH kan ställa till det ordentligt. Ska se om jag hittar nån länk.
Svartvatten projekt
Kollaps
X
-
-
Hittar tyvärr inte den länken jag var ute efter. Det har att göra med hur ammonium, ammoniak & nitrit beter sig i surt vatten och att denitrifikationsbakterierna stannat av. Kör själv ett svartvattenkar och läste lite om detta när jag satte igång det. Kan inte påstå att jag har fullt grepp om allt men det jag kom fram till är att det är extremt viktigt att hålla samma pH på det nya vattnet som det gamla.Kommentar
-
Jag har en tetra som jag släppte i bara någon vecka efter uppstarten. Den var helt oberörd medans de andra dog.
Vad har du för fisk?Kommentar
-
Jag har ap macmasteri, nannostomus beckfordi, m altispinosa och ancistrus. Ligger ganska stabilt på pH 5.5 och byter alltid med vatten som torvfiltrerats ned till ungefär samma pH. Har funkat bra i ca 8 mån. Har dock svårt att få ap yngel att leva så det beror nog på pHsvängningar då jag har en del växter i. Har börjat med siesta för att jämna ut svängningarna som beror på växterna och hade ett yngel som började få lite storlek. Skriver hade för jag misstänker att det försvann efter senaste vattenbytet då dr nya vattnets pH var lite i överkant. Kan dock finnas kvar för modern har fortfarande vallafärger. En jävla/härlig vetenskap att köra så surt vatten.Kommentar
-
Det är oerhört viktigt att byta vatten med ungefär samma Ph som i karet.Kommentar
-
Tanken med detta projekt är ju att jag ska lära mej lite nytt, men det är ju trist när friska fiskar dör. Kanske skippar tetror helt, det är ju ändå cikliderna som blir huvudrolls innehavare. Problemet är ju bara att bestämma sej för vilka. Just idag brev jag sugen på schackbrädesciklid.Kommentar
-
Kommentar
-
Kör med osmosvatten så får du lätt ner Ph. Körde ett tag med fosforsyra som Ph justerare funkar riktigt bra
Det där med låga Ph är lurigt särskilt om man samtidigt har växter och låg alkalinitet.
Växterna konsumerar löst Co2 (läs kol för tillväxt) och då sticker Ph direkt. Kan bli över 10 i Ph på kort tid. Samtidigt så släper växterna Co2 så fort mörkret infinner sig o då kan Ph tvärdyka igen.
Om man kör med låga Ph och Kh så gäller det att inte ha bra belysning i sitt kar för att då överlever inga yngel.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Kör med osmosvatten så får du lätt ner Ph. Körde ett tag med fosforsyra som Ph justerare funkar riktigt bra
Det där med låga Ph är lurigt särskilt om man samtidigt har växter och låg alkalinitet.
Växterna konsumerar löst Co2 (läs kol för tillväxt) och då sticker Ph direkt. Kan bli över 10 i Ph på kort tid. Samtidigt så släper växterna Co2 så fort mörkret infinner sig o då kan Ph tvärdyka igen.
Om man kör med låga Ph och Kh så gäller det att inte ha bra belysning i sitt kar för att då överlever inga yngel.
Räknar inte med att köra med någon växtlighet under ytan, antar att du menar belysning i kombination med snabbväxande växter.Kommentar
-
Kommentar
-
Stig i gemla har marknadens billigaste osmoser. www.oceanakvarium.se
Han är en mycke trevlig man som är lätt att prata med, dessutom finns han i Växjötrakten.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Ja kan köra fram 50 liter osmos om du vill testa,,,,,,dessutom så tror jag att ja har en öppnad flaska fosforsyra någonstans om du vill labba med det.
Du kan även få 1kg Bikarbonat så att du kan buffra Kh om du känner för det.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo som andra skriver är ytväxter utmärkt för ett sånt kar för de tar co2 från luften samtidigt som de dämpar ljuset.Kommentar
-
jupp, alltid trevlig kombo o inte fel att fåner Nitrathalterna oxåDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Men det luriga är att hitta honor.
Hannarna kamouflerar sig som honor, eftersom det bara finns en dominant hane i ett akvarium.
Jag hade en "hona" i ett år innan h*n blommade ut och blev en hane och tog över chefskapet i karet.Kommentar
Kommentar