Utstående ögon på Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Digge
    Användare
    • January 2011
    • 16

Utstående ögon på Malawi

Hej,
    Jag behöver hjälp! Har ett Malawiakvarium, och för ett par dagar sedan så började båda ögonen stå ut på mina två Honi´s. De har blivit mörka i färgen, men äter och är inte uppsvällda. Igår så kom även en av mina
    Golden med ena ögat utstående. Ibland så skrapar fiskarna (alla) sig mot sand och stenar. Vad kan ha hänt, och vad ska jag göra? Behöver snarast hjälp!
    Tack på förhand.
    Fredrik
  • Thommy
    Användare
    • February 2011
    • 84

när dom skrapar i brukar la ögonen bli gråaktiga.det kan ju vara något på g när det kommer mer med samma sak.jag har fått det i bland och dom har dött efter ett tag,men var det beror på¨har jag alldrig listat ut hoppas någon kunnig här vet svaret.

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Det är alltid smart att isolera (plocka bort) fiskar som du tror kan vara sjuka samt byta vatten och lägga i salt i huvudkaret.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Digge
        Användare
        • January 2011
        • 16

Jag har tagit ur de fiskarna som har "glosögon" till ett litet akvarium. De övriga har klara och fina ögon (än så länge). Vad kan glosögonen bero på? Vad kan jag använda för medicin?

Kommentar

• Digge
          Användare
          • January 2011
          • 16

Var till firreaffären där jag köpte Hongi:sarna och de han hade kvar var friska, så jag vete sjutton var de fått detta ifrån. Han rekomenderade en medicin som heter "Medimor". Han trodde att de har god chans att överleva och bli friska. Av erfarenhet så har jag dock inga större förhoppningar när det gäller fiskmedicin men vi får se. Ska hem och ösa i havssalt i akvariet med de friska firrarna i och påbörja medicinkuren.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ös INTE i mer än 2dl per 100 liter.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Digge
              Användare
              • January 2011
              • 16

Lovar... det var det som "firreaffärskillen" sa också. Malawi ska tydligen palla lite mer salt då de gillar hårt vatten så två dl får det bli. Annars har jag hört att man ska sikta på ca 1,5dl/100l. Har fortfarande inte fått klart för mig vad "glosögonen" beror på. De är inte uppsvällda/tjocka, så vattensot tror jag inte riktigt på. Vore det riktig "glosöga" så borde det inte smitta så fort heller. Har haft det för många år sedan, och det var på en Palettciklid och den hade det på ena ögat. Vad jag läst så ska det inte smitta så mycket om de andra fiskarna inte äter upp ögat.

Kommentar

• Botia
                Användare
                • June 2009
                • 63

Ursprungligen postat av Digge
                Hej,
                Jag behöver hjälp! Har ett Malawiakvarium, och för ett par dagar sedan så började båda ögonen stå ut på mina två Honi´s. De har blivit mörka i färgen, men äter och är inte uppsvällda. Igår så kom även en av mina
                Golden med ena ögat utstående. Ibland så skrapar fiskarna (alla) sig mot sand och stenar. Vad kan ha hänt, och vad ska jag göra? Behöver snarast hjälp!
                Tack på förhand.
                Fredrik
                En spontan tanke är nitrit? Mörknad och utstående ögon "kan" ju bero på något vattenvärde, första tanken går ju till nitrit, de kan då skrapa sig
                Men hur länge karet varit igång?
                Är det inkört är det knappast det men är det relativt nytt så finns ju risken.
                isåfall är det vattenbyte som gäller och inte medicin, i bästa fall

Kommentar

• HåE
                  Användare
                  • September 2007
                  • 1525

Jag tror som Botia att det beror på dåliga vattenvärden. Jag har själv upplevt detta några gånger genom åren när jag har slarvat med vattenbyten. Dessa gånger har det räckt med ett kraftigt vattenbyte och salt.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Digge
                    Användare
                    • January 2011
                    • 16

Jag gissar att akvariet varit igång i dryga månaden. Du skriver mörknad... De två Hongi som har något utstående ögon har blivit mörka över hela kroppen, Golden firren har ena ögat utåtstående och är mörk i själva ögonfästet. Jag har nu gjort ett ordentligt vattenbyte i både "stora" akvariet och det lilla där jag har sjuklingarna, hällt i salt, samt kört i en dos Medimor, för säkerhets skull. Fiskarna är för övrigt i god form, så jag har förhoppningar att de ska bli bra. För många år sedan så var jag en riktig akvariefantast, och jag har relativt nyligen tagit upp intresset igen. Jag har dock aldrik haft Malawis. "Förr i tiden" så sas det att fiskar gillar smutsigt vatten, men den tesen får man väl omvärdera. På den tiden så var det Vitapricksjukan som var vanligast. Hur kollar man nitrithalt? Hur ska den vara i ett Malawiakvarium?

Kommentar

• Botia
                      Användare
                      • June 2009
                      • 63

Nitrit ska alltid vara 0 i värde - oavsett malawi eller annan fisk
                      Det bästa du kan göra är att köpa dropptester för exakta värden
                      (stickor ljuger ibland )

OM det nu är nitrit så är det vattenbyten i ett par dagars tid som gäller då nitrit är ett gift som är farligt för fiskarna. jag snor en text för kort förklaring av "kedjan" som sker i nystartat akvarie. 1 månad är fortfarande som nystartat och det tar längre tid än så innan bakteriefloran etableras i ett kar

citat:
                      Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller vid pH över 7,0 ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat. (som kan tas upp av akvarieväxter).

kommer från : http://www.kramforskoi.com/skotsel.htm
                      där kan du hämta lite info om ovanstående mer detaljerat

bläddra ner till "nitrit och nitritförgiftning":

"Tesen" att fiskar trivs i smutsigt vatten kan kastas åt sidan tycker jag. Klart de vill ha fräscht vatten - jag vill ha rena sängkläder att sova i och jag antar att fiskar också vill vistas i "bra" miljö - även om de nu är anpassningsbara till det mesta, på gott och ont. Klart det inte ska vara kliniskt rent - men smutsigt?
                      Ja, kanske lite skit på botten men vattenvärdena ska vara bra och fritt från nitrit och annan skit som är farligt för dem
                      /Lotta

Ursprungligen postat av Digge
                      Jag gissar att akvariet varit igång i dryga månaden. Du skriver mörknad... De två Hongi som har något utstående ögon har blivit mörka över hela kroppen, Golden firren har ena ögat utåtstående och är mörk i själva ögonfästet. Jag har nu gjort ett ordentligt vattenbyte i både "stora" akvariet och det lilla där jag har sjuklingarna, hällt i salt, samt kört i en dos Medimor, för säkerhets skull. Fiskarna är för övrigt i god form, så jag har förhoppningar att de ska bli bra. För många år sedan så var jag en riktig akvariefantast, och jag har relativt nyligen tagit upp intresset igen. Jag har dock aldrik haft Malawis. "Förr i tiden" så sas det att fiskar gillar smutsigt vatten, men den tesen får man väl omvärdera. På den tiden så var det Vitapricksjukan som var vanligast. Hur kollar man nitrithalt? Hur ska den vara i ett Malawiakvarium?
                      Senast redigerad av Botia; 08 March 2011, 14:08.

Kommentar

• Digge
                        Användare
                        • January 2011
                        • 16

Nu har jag införskaffat nitrattest. Blir intressant att se vad det visar!

Kommentar

• Digge
                          Användare
                          • January 2011
                          • 16

Tack Lotta, Har faktiskt redan Googlat fram dina länkar och läst dem. Ja, det är "dropptest" som jag köpt. När jag höll på som mest (på 80-talet) så pratades det knappt om nitriter. Blev fast igen rätt nyligen när jag var "tvungen" att ta hand om ett par guldfiskar som annars riskerade att hamna i toaletten. De har nu flyttat till ett gäng kompisar, och jag har i nuläget sex akvarium. Mestadels dvärgciklider, men ävet ett med Malawi. Återkommer med hur det går och vad testet resulterade i.

Kommentar

• RobbanG
                            Användare
                            • January 2004
                            • 563

Det här med utstående ögon är intressant. Jag har en troffe som har haft detta symptom i 1,5-2 års tid. Ibland är det ser det hyfsat ut, ibland ser det riktigt illa ut. Stora förändringar (flytt av akvariet eller storrengöring och ommöberling i karet) verkar påverka negativt, gissar att detta beror på stress. Det verkar inte smitta för denna firre går med resten av troffe-gruppen (ca 50 st). Ingen annan firre har uppvisat något liknande. Därför tror jag inte heller att det har med vattenvärdena att göra (i mitt fall), då jag alltid kollar att de är bra. Däremot kan ju sämre vattenvärden vara en stressfaktor för fisken - vilket kanske kan få sjukdomen att bryta ut eller förvärra symptomen.

Så frågan är vad det kan vara för sjukdom? Prövade i början med någon medicin men det bet inte...
                            //Robert

Kommentar

• Digge
                              Användare
                              • January 2011
                              • 16

Hej igen, Nu har jag varit hemma och gjort tester likt Dr Snuggles och inga av akvarierna verkar ha nitrit, förutom det lilla yngelakvarium som jag flyttat de "glosögda" till. Jag vet inte om saltet och medicinen jag pytsade för ett par dagar sen kan ha något med testvärdena att göra, men jag hällde även i salt i yngelakvariet. Jag gjorde ett test i yngelakvariet både innan och efter jag bytte ca 40% av vattnet, men det ger samma resultat (se bif bild). Jag testade även "kranvattnet" för säkerhets skull och inget nitrit där heller. Jag tycker faktiskt att de "glosögda" verkar se lite bättre ut. Goldenfirren är inte lika mörk i ögonroten idag, men det kan ju vara hoppet på att det är på väg att bli bättre som spelar in.

Kommentar

Arbetssätt...