Jerkas Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerka_R
    Användare
    • February 2011
    • 31

några till
    Blåbär bland alger nu åter hos www.reden.se

Kommentar

• Jerka_R
      Användare
      • February 2011
      • 31

... och så de sista för den här gången

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Snygga bilder, fiskar och akvarium!

Hur fotar du? Blixt rakt framifrån men inga reflexer i rutan och du håller inte objektivet mot framrutan ser det ut som?! Sitter blixten en bit från kameran, eller?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jerka_R
          Användare
          • February 2011
          • 31

Tack det var vänligt. Det flesta bilder är utan blixt. 250w MH ger bra ljus. Det få som jag använt blixt på är tagna snett mot glaset. Det är en gammal stoppa-i-fickan kamera - Canon Ixus jag fotat med så blixten sitter där den brukar. Tyvärr får man inte riktigt fram det sköna ljuset på bild. Särskilt inte "skymmningsljuset" Det är en oerhört skön blå färg.

Noterade nyss min första tuggande hona. Jag tänker inte anstränga mig för att behålla några yngel men det är kul ändå. Det skulle förvåna mig oerhört om något yngel lyckas hålla sig undan i detta kar.

Kommentar

• Jerka_R
            Användare
            • February 2011
            • 31

Provar med en film med samma kamera. Tyvärr var det lite för fint väder ute så det blev lite väl mycket reflektioner från fönstren. Förlåt att jag spammar min tråd men jag är ledig på vintern och har tid att bråka med er..

... och ja, Sargen är gjord av ett golv. Jag hittade bara 18mm tjocka skivor i bygghandeln och det hade blivit så tungt att lyfta på och av. Det här väger ingenting. Tanken är att jag skall hitta 2 x 75w MH som jag kan placera under ett lock. Därav höjden på sargen.

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Fint akvarium! Härligt flimmer du får på stenar och bakrutan av MH.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Välkommen tillbaka Jerka, blev det inget salt? Köpte inte du både osmosfilter och MH av oss? Kul med lite färg i karet, vi har lämnat malawiträsket för den här gången. Just nu är det Tanganyika i alla kar.

/Jocke
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Jerka_R
                  Användare
                  • February 2011
                  • 31

Tjena, kul!
                  Jo, visst köpte jag det av er. Osmosfiltret ligger i källaren och MH:n hänger över akvariet nu. Jag körde en liten 166 liters saltkub ett tag men små akvarium är inte min grej om det inte är snäcklekare i dom. Sålde kuben och skulle dra igång salt i detta kar. Men det blev aldrig av. Känns kul med malawi nu. Vad har du i burkarna? Några snäcklekare och i så fall, har du för många?
                  Multifaciatus var nog en av de arter som gjorde mest intryck hos mig.

Kommentar

• maltandis
                    Användare
                    • October 2003
                    • 1567

Multisar, similis, ornatipinnis och occelatus är de snäckisar vi har. Vi har några multisyngel du kan hämta någon dag. Kom över på en fika, så får du med dig några hem.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Jerka_R
                      Användare
                      • February 2011
                      • 31

Ursprungligen postat av maltandis
                      Multisar, similis, ornatipinnis och occelatus är de snäckisar vi har. Vi har några multisyngel du kan hämta någon dag. Kom över på en fika, så får du med dig några hem.
                      Tackar ödmjukast för stiligt erbjudande.
                      Har precis plöjt igenom troffetråden 2011... Usch vad jag ångrar det.
                      Om jag vågar komma på fika så får det bli med skygglappar och nedfälld keps känns det som

Kommentar

• classe
                        NCS Medlem

• April 2007
                        • 1147

snyggt karet o fina fiskarfärg kombo..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Jerka_R
                          Användare
                          • February 2011
                          • 31

Jag köpte mig en ny kamera idag. En Nikon D3100. Jag kan inte med systemkameror men övning ger färdighet. Jag tänkte faktiskt försöka fatta mig på bländare och allt vad det heter så småningom. Någon som vet någon guide eller liknande med exempel man kan kolla på?

Här kommer lite Nikonbilder i alla fall. Av ca 150 kändes det som 5 gick att visa

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Riktigt fin P. taeniolatus! Har du honor till den också eller?

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ursprungligen postat av Jerka_R
                              Någon som vet någon guide eller liknande med exempel man kan kolla på?
                              Tycker att det blev jättefina bilder!

Kolla Zaphis gratis fotokurs!
                              På min blogg kommer jag till helgen att dra igång en fotokurs. Adressen till bloggen är www.viktorsundberg.se/blogg och vill du få reda på när det kommer en ny lektion på bloggen kan du följa sidan "Fotograf Viktor Sundberg" på Facebook.
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Tulle89
                                Användare
                                • August 2006
                                • 239

Haha anä varken avundsjuk på dina fiskar eller din nya kamera.... *sarkasm*

Grymma bilder för att inte behärska (enligt dig själv varjefall) kameran än
                                Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

Arbetssätt...