Jerkas Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerka_R
    Användare
    • February 2011
    • 31

Jerkas Malawi

Tjena
    Long time no see. (Edit: Oj vad långt det blev sorry... Long letter no read)
    Jerka heter jag och var rätt aktiv för runt 10 år sedan. Eller rätt extremnördig om jag skall vara ärlig. Jag hade en hemsida som genererade en vansinnig massa besökare dagligen. Jag bloggade om mina akvarium innan bloggandet var uppfunnet. Jag skrev lite krönikor för hjortgatans zoo och nån provocerande artikel vill jag minnas hamnade i ciklidbladet. Som mest hade jag 15-17 akvarier igång samtidigt tror jag. Växtakvarium, Sydamerika, Malawi, Tanganyika, Asien och lite salt. Jag lade ner alldeles för mycket pengar och experimenterade hej vilt men hade aldrig tålamod att utvärdera något.

Med runt kubiken i vattenbyten varje söndag så tokledsnade jag till slut och sålde av rubbet och köpte gamla mopeder istället.
    För ett par tre år sedan köpte jag mig ett begagnat men oanvänt 576l (160x60x60) som jag tänkte dra igång med salt. Jag köpte på mig lite skummare och grejer allt eftersom det dök upp till bra pris. Akvariet stod uppställt på sin plats men fylldes allt mer med gamla kartonger och annat bråte. Det spelade ingen roll hur mycket jag städade i vardagsrummet, akvariet rörde till allt. Nu för ett par veckor sedan så ledsnade jag totalt och bestämde mig för göra något åt saken.

Med kommande köksrenovering och det faktum att jag inte jobbar på vinterhalvåret så tillät inte ekonomin att dra igång ett saltkar. Tankarna gick åt en grupp Troffar men då jag kollade runt lite så hamnar det i nästan samma division som salt rent ekonomiskt så jag släppte det rätt omgående.

När jag hade mitt 980l sydamerika med stora btn amazonas, altum, diskus, co2 anläggning och fantastiskt välmående växter så fastnade jag ändå alltid framför 900l burken med Malawi. Korallsand, en stor hög med hålsten i mitten och blåmålad bakgrund. Fiskarna var golden, rödzebra och maingano.

Ekonomiskt sett så vore det bästa att dra igång ett sydamerika med altum och diskus. Det är bara att klistra fast lite bilder på en blompinne och sticka ner i sanden. Har man lite rörelse i vattnet så rör dom sig mer än de riktiga fiskarna. Nej, hellre ett par pjäxor i vattnet än diskus. Malawi får det bli.

Snabb koll på nätet... Lite förvånad över utbudet. Finns det inga som odlar malawi längre? Förr kunde man inte gå förbi en källarlokal utan att få en rödzebra i pannan. Nu fick jag leta och hittade till slut en trevlig snubbe som hade 30-40 vuxna firrar till salu.

Mina tankar var att denna gång skall jag noggrant välja ut lämpliga fiskar, gärna från samma fångstplats osv. Jag vet inte vem jag försöker lura när jag tänker så. Jag vet alltför väl att jag inte har tålamod och disciplin för det. Fullt ös är det som gäller. Jag köpte förstås allihop på stubben då priset på ca 20kr per fisk tilltalade mig. Jag ångrar mig inte en sekund. Det var fina fiskar och verkar må oförskämt bra. Lite fisksoppa är det men det stör mig mindre än jag kunde tro... inte alls faktiskt.

Fullt ös som sagt. Sanningen är den att vattnet inte ens varit i karet i två dygn. Ytterfilter köpte jag och startade upp samma dag som jag hämtade fiskarna. Jag bad däremot snubben som sålde fiskarna att pressa ur ett av sina filtermattor i en medhavd hink. För att bidra till fisksoppan så kände jag mig tvungen att komplettera med lite golden. Normalt tycker jag dessa fiskar är obligatoriska i ett Malawikar.

För någon vecka sedan stannade jag till i Gävle på väg hem från Dalarna. Skulle stanna till och käka lite på Texas longhorn. Nästan mitt över gatan ser jag en zoobutik... Kan ju alltid kika lite... Såg några ungdjur livingstonii. Dom var lite för coola för att ignorera men jag lyckades undvika att köpa dom. Medan jag käkade så for mina tankar runt lite... till slut gick jag in och köpte dom i alla fall 1+2. När jag kom hem så läste jag på lite... Jag log lite åt mig själv. Handla först, kolla sen. Stor rovfisk. Nåja. Jag gillar dom stenhårt och dom får väl käka sig mätta när dom blir stora.

Jag tänkte lägga upp lite bilder så fort jag hittar laddkabeln till kameran.

Så här har jag det nu:
    Ett för mig udda ytterfilter som heter Haquoss 1600 eller nåt. Billigt men förvånadsvärt tyst. Har funkat klockrent i 2-3 veckor i alla fall. 1600l/h
    Filterar med aktivt kol, grov filtermatta, keramikrör, biobollar och finare filtermatta.
    Jag kör även ett uv-c 7 timmar/dygn, 500l/h
    2 streampumpar som tillsammans ger ca 8000l/h

Belyser 7h/dygn med 250w Mh och 12h/dygn med ett 54w blått lysrör.
    Matar från och med idag med NLS Ciklidformula varje dag och räkmix 2-3 dagar per vecka.
    Veckovisa vattenbyten på runt 30%.

Skitkul med akvarium igen. Nu har jag en liten dotter som nu fick sig ett litet 30 liters med kampfisk 1+2.. rosa hanne förstås. Ett 300 liters står på högkant ute i friggeboden och ett ca 100 liters som var tänkt som sump står tomt i källaren. Man börjar bli sugen på att dra igång dessa... kanske lite snäcklekare...
    Frun älskar att akvariet är i gång men ligger vaken om nätterna av rädsla för att det skall spåra ur igen Själv ligger jag och funderar på om jag kan dra igång ett tanganyika i ett källarrum som frun sällan besöker. Bara ett litet, hon kommer aldrig märka något. Fan man känner sig som en alkis som bara tar en liten stänkare efter 10 år som nykterist. En liten till.. sen får det vara bra.

Nåväl. Vad kan jag förvänta mig för bekymmer med mitt Malawi, känns tekniken ok?

Tidigare har jag inte brytt mig särskilt om filtermedia utan mer eller mindre bara kört med filtermatta. Jag har försökt läsa mig till om aktivt kol men det verkar vara klart delade meningar om det. Jag skiter i om det är onödigt men kan jag skada något om jag behåller det i ytterfiltret tills det inte längre ger någon effekt?

Jag har glömt det mesta men vill minnas att brunalger brukar komma som ett brev på posten efter ett tag. När kan jag förvänta mig det och hur håller jag dom i schack?

Jag ser fram emot era synpunkter och råd. Bilder kommer. Receptet på fisksoppan kommer när jag räknat in dom.

Kul att börja läsa akvarieforum igen. Många av namnen känner jag igen och ni kan ju inte vara kloka. Hur länge har ni hållit på egentligen?
    Senast redigerad av Jerka_R; 03 March 2011, 19:55. Anledning: Ursäkt för långt brev
    Blåbär bland alger nu åter hos www.reden.se
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Väkommen tillbaka till träsket då

Känner igen det där med att man vill dra igång nya burkar hela tiden. Som "tur" är så har jag ingen plats kvar i lägenheten, annars hade jag nog också hamnat i skiten med ett allt för stort jobb vilket gör att man ruttnar.

Ska bli kul att följa det här, har en känsla av att du kommer fylla hela källaren med burkar. Om ett halvår frågar du nog om vilken sidkanalare som är bäst

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Välkommen till forumet! Ser fram emot att följa tråden och att få se lite bilder. Du lär ju inte få problem med syresättningen i burken iaf med det flödet. Kiselalger får man leva med ett tag tills karet har kommit i balans. Du kan ju alltid köpa någon ancistrusmal. Dom brukar vara duktig på att äta kiselalger.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Jerka_R
        Kul att börja läsa akvarieforum igen. Många av namnen känner jag igen och ni kan ju inte vara kloka. Hur länge har ni hållit på egentligen?
        Jag är inne på mitt elfte år som moderator/forumsvärd/styrelseledamot
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jerka_R
          Användare
          • February 2011
          • 31

Ursprungligen postat av Erik Österlund
          ...har en känsla av att du kommer fylla hela källaren med burkar. Om ett halvår frågar du nog om vilken sidkanalare som är bäst
          Vi delar samma känsla tyvärr. Nu har jag ju bestämt mig för att bara köra det här men jag brukar finta mig själv upp på läktaren och plötsligt står man där och undrar vad som hände.

Ursprungligen postat av HåE
          Välkommen till forumet! Ser fram emot att följa tråden och att få se lite bilder. Du lär ju inte få problem med syresättningen i burken iaf med det flödet. Kiselalger får man leva med ett tag tills karet har kommit i balans. Du kan ju alltid köpa någon ancistrusmal. Dom brukar vara duktig på att äta kiselalger.
          Jo, det är lite fart i akvariet men det är inga powerheads med 10mm utblås jag kör. Min pumpar flyttar en stor massa vatten så det märks inte så mycket ändå. Det är inte så att fiskar fladdrar iväg när dom hamnar i strömmen. Det blir fina reflektioner av flåset tillsammans med MH'n.
          Jag har anställt 3 ancistrus (varav en lärling) som städpatrull och en smågrinig gibbiceps som dottern döpt till Malin.

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag är inne på mitt elfte år som moderator/forumsvärd/styrelseledamot
          ... och under denna tid har du avverkat hur många förhållanden?
          Nej, jag skojar bara. Jag antar att akvarieintresset funnits längre än så. Det känns inte som man blir styrelseledamot för NCS samma vecka som man koppar i sin första svärbärare. Jag får nog prenumerera på ciklidbladet som en hyllning till er som jobbar för oss andra.

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Välkommen tillbaka Jerka.

Åren flyger verkligen fram. Var ju ett bra tag sedan vi sist var i kontakt. Vill minnas att det var på den tiden jag fortfarande hade min hemsida Cichlids Inspiration igång (bytte mitt efternamn, tidigare Andersson, någonstans i den vevan också), där du hade skrivit några artiklar.

Är fortfarande igång och har under åren lagt en hel del tid på denna eminenta förening.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Jerka_R
              Användare
              • February 2011
              • 31

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
              Välkommen tillbaka Jerka.

Åren flyger verkligen fram. Var ju ett bra tag sedan vi sist var i kontakt. Vill minnas att det var på den tiden jag fortfarande hade min hemsida Cichlids Inspiration igång (bytte mitt efternamn, tidigare Andersson, någonstans i den vevan också), där du hade skrivit några artiklar.

Är fortfarande igång och har under åren lagt en hel del tid på denna eminenta förening.
              Ha vad roligt, jag letade som en galning efter din inspirationssida för ett par veckor sen när jag skulle dra igång detta. Vad var det för adress till den? Man kan kanske hitta lite på webarchive... Jag struntade i att spara någonting från min gamla jerka.nu. Inte en bild, ingenting. Jag ångrar mig kraftigt nu. Jag funderar på att fortsätta min "Akvaristik i realtid" nu som ingenting har hänt men har ju inga texter kvar. Jag borde dock hitta de på någon gammal hjortgatansida. Ska kolla direkt efter jag postat detta.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 7334

Dessvärre verkar det vara väldigt begränsat med material som låg kvar på web.archive.org. Skulle antagligen kunna hitta lite material på någon av mina gamla diskar.
                Joakim Draktoft
                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Jerka_R
                  Användare
                  • February 2011
                  • 31

Ja, jag lyckades hitta din sida nu med lite fler ledtrådar, som du skrev fanns där inte mycket sparat. Jag lyckades i alla fall hitta mina texter och ett par tumnagelbilder på ett par akvarium. Kul med lite spaningsuppdrag. Nu skall jag spana efter min laddare till kameran. Du behöver inte bryta nacken av dig men om du skulle ha annan anledning att rota bland dina diskar så vore det kul om du sprang på något från mig. Håller på att samla på mig allt gammalt för en ny sida.

Vågar knappt söka i dessa forum. Vill minnas att jag var rätt kaxig ibland

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av Jerka_R
                    ... och under denna tid har du avverkat hur många förhållanden?
                    Nej, jag skojar bara. Jag antar att akvarieintresset funnits längre än så. Det känns inte som man blir styrelseledamot för NCS samma vecka som man koppar i sin första svärbärare. Jag får nog prenumerera på ciklidbladet som en hyllning till er som jobbar för oss andra.
                    Jag har haft akvarier i 85% av mitt liv men intresset fanns innan (Jag önskade mig ett på min sexårsdag och fick ett). Jag har inte avverkat ett enda förhållande under min tid här antar jag eftersom jag bara inlett ett under tiden och detta inte avslutats Hon var nog förberedd. Så här såg min toa och dusch ut i lägenheten jag hade när vi träffades.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåE
                      Användare
                      • September 2007
                      • 1525

Strategiskt placerad framför muggen.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Välkommen tillbaka. Går det inte att koppla dina tidigare inlägg till din nya användare som du nu skapat (Jag antar att den är ny då du har 8 inlägg).

Om du vill ha lite fart men samtidigt SA så kan jag rekommendera jordätare och då främst Tapajos Orange heads som är väldigt aktiva. Jag hade en malawi/tanganyika älskare på besök och han blev helt fascinerad av aktiviteten och började tänka i banor han inte var van vid...
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• pny
                          Användare
                          • April 2002
                          • 210

Hej Jerka!

Kul att se dig här. Jag minns dina akvarietexter än då de var en starkt bidragande orsak till att jag själv började lägga ut en egen akvariedagbok på nätet för nästan 10 år sedan, (något som jag av någon anledning fortfarande skriver på)... Var inte du på väg in i saltträsket för ett tag sen?
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Jerka_R
                            Användare
                            • February 2011
                            • 31

Ursprungligen postat av pny
                            Hej Jerka!

Kul att se dig här. Jag minns dina akvarietexter än då de var en starkt bidragande orsak till att jag själv började lägga ut en egen akvariedagbok på nätet för nästan 10 år sedan, (något som jag av någon anledning fortfarande skriver på)... Var inte du på väg in i saltträsket för ett tag sen?
                            Jo, jag skaffade mig en 55x55x55 kub med salt som jag körde ett tag. Jag ville snabbt ha ett större och sålde kuben och köpte 576 liter. Började samla på mig lite saltgrejer men det blev till slut Malawi av det och här är jag.

Kommentar

• Jerka_R
                              Användare
                              • February 2011
                              • 31

Lite bilder

Kommentar

Arbetssätt...