Earth Hour 26.3.2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • December 2009
    • 557

Släck era lampor och få en miljard Kineser att skratta.

Själv ska jag dricka en Coca Cola framför mitt tända akvarium den dagen och rapa CO2. Pa tal om CO2 - ska nog starta mitt växt-akvarium igen med CO2 diffuser.

Innan ni vet ordet av så kommer EU taxera Svenska akvarium ägare och tving er att slacka lyset kl 21:00.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Manifestationer är vi bra på, det lättar samvetet.

Då kan man ju starta upp ett nytt akvarium veckan därefter när man varit så duktig och släckt lyset en kväll.

Dubbelmoral kallas det
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Ursprungligen postat av tege
        Manifestationer är vi bra på, det lättar samvetet.

Då kan man ju starta upp ett nytt akvarium veckan därefter när man varit så duktig och släckt lyset en kväll.

Dubbelmoral kallas det
        Ja, ifall någon startar upp ett nytt akvarium just därför. Hur sannolikt är det? Antar att de som startar upp ett nytt akvarium vecka 13 gör det alldeles oberoende av om vi deltar eller ej.

Själv ser jag det mera som ett val mellan att delta och att inte delta. Och vidare, mellan att visa att man bryr sig om klimatet och att inte visa det.

PS: Också jag ska dricka Coca Cola. Det är ingen manifestation, det gör jag alla dagar.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Donkiwin
          Användare
          • November 2008
          • 95

Sopförbränning är inte bara fjärrvärme. Mellan 20 och 35% av det tillförda energin blir el.

Dessutom är inte co utsläppen det problemet utan utsläppen av nox ämnen.

Kommentar

• wenger
            Användare
            • February 2003
            • 233

Tar en cola med dig Norrland medans man kan, snart har ingen i det här landet råd att värmen på så blir det väl aborre och gädda i akvariet. Man får se upp så det inte bottenfryser bara.

Vad man vill göra med politikerna och elbolagen kan jag tyvärr inte skriva här då blir man nog utkastad.

Kommentar

• Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

Skulle vara intressant att veta belastningen på elnätet när allt drar igång igen, nästan samtidigt, efter den timmen... det blir ju lite reaktans och startströmmar. Har svårt att tro att tex USA's elnät skulle klara det om alla invånarna där lydde uppmaningen (ja jag vet att de har flera tidszoner där):

...och vad med produktionsöverskottet under den timmen? Man kan ju inte precis lagra det för senare distribution... får de dra ner effekten på en reaktor i Barsebäck, stanna några vindsnurror, spara lite vatten i magasinen (som de endå tömmer ur innan hösten för att få höga elpriser).. eller är det så marginellt att det inte märks?

Vart finns statestiken från tidigare år?
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Hmm samma debatt varje år
                O det är ju bra för att
                Det handlar inte om att spara ström,,,,det handlar om att få fram ett budskap
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• nicson
                  Användare
                  • January 2010
                  • 639

Ursprungligen postat av Bjorn
                  Skulle vara intressant att veta belastningen på elnätet när allt drar igång igen, nästan samtidigt, efter den timmen... det blir ju lite reaktans och startströmmar. Har svårt att tro att tex USA's elnät skulle klara det om alla invånarna där lydde uppmaningen (ja jag vet att de har flera tidszoner där):

...och vad med produktionsöverskottet under den timmen? Man kan ju inte precis lagra det för senare distribution... får de dra ner effekten på en reaktor i Barsebäck, stanna några vindsnurror, spara lite vatten i magasinen (som de endå tömmer ur innan hösten för att få höga elpriser).. eller är det så marginellt att det inte märks?

Vart finns statestiken från tidigare år?
                  Nu var det ju många år sedan Barsebäck avvecklades, trodde alla visste det...

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Ursprungligen postat av wenger
                    Tar en cola med dig Norrland medans man kan, snart har ingen i det här landet råd att värmen på så blir det väl aborre och gädda i akvariet. Man får se upp så det inte bottenfryser bara.

Vad man vill göra med politikerna och elbolagen kan jag tyvärr inte skriva här då blir man nog utkastad.
                    Skrattar! Du kan komma hit o bo ett tag. Du behöver en pause från sossarna. Nej, vänta då måste du flyga och det är inte bra för miljön.

Du får köra bottenfryst i vardagsrummet utan lysramp och bjuda över Al Goreisterna.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Sossarna är snart Sveriges minsta parti. Nä nu är det blått som gäller, partiet för dom starka, allt eftersom antalet röstande minskar så blir varje besök till vallokalen mera o mera värt.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av LN
                        Sossarna är snart Sveriges minsta parti. Nä nu är det blått som gäller, partiet för dom starka, allt eftersom antalet röstande minskar så blir varje besök till vallokalen mera o mera värt.
                        Men i ärlighetens namn så är det ju bara moderaterna som har struktur i sitt parti och som känns som det enda alternativet att styra Sverige.

Sossarna har ju rena kaoset och det är pinsamt att se...riktigt pinsamt. Sahlin skulle aldrig fått rollen som partiledare. Hon var inte speciellt synlig tidigare och nu håller hon på att kväva hela partiet med sin tystnad. Ett steg i rätt riktning är att Baylan avgår...men det är ett av typ 30-40 steg partiet lär ta efter att de förlorat vingarna för länge sedan. Så går det när en man blir viktigare än ett parti...och när den mannen senare behagar att lämna utan att ha en struktur uppgjort inom partiet för att hantera återväxt. Ja..partiets fall startade med Göran och avslutas med Mona.

Den enda som jag ser skulle kunna räta upp partiet snabbt har tackat nej för länge sedan.

(ursäkta sidospåret)

Kommentar

• Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

Vilken skön tråd det blev.
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• SuperAquaMan
                            Användare
                            • September 2010
                            • 56

Miljöpartiet FTW!

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Norrland
                              Här ska inte en lampa släckas.
                              Ha! Då ska jag tanka så mycket jag bara kan den 15e april! Moahahaha (Diaboliskt skratt)
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olof
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1823

Ursprungligen postat av Bjorn
                                I praktiken så går 90% av allt "returpapper" som samlas in idag till förbränning (och blir mysig fjärrvärme)... se fakta (!), var kritiska och var ärliga mot er själva och inte minst "miljön"!

Ps: Kolla gärna upp (noggrant) vad som egentligen händer med alla McDonalds-sopor som ni så pliktskyldiga "sorterar" (och lär era stakars barn att detta är "rätt") på deras sk "Restauranter"... efter att ni fodrat dom med lyxtransfetter.
                                Jag hade gärna sett lite källhänvisning på dina påståenden. Återvinningsorganisationerna hävdar bestämt motsatsen och de känns mer trovärdiga än dinna påståenden helt utan källhänvisning. Jag kollar gärna fakta, gör du?

Citerat från:

Bränner man returpapper i Sverige?

Nej, inget insamlat returpapper bränns i Sverige.

Det vore ett stort slöseri att elda svenskt returpapper, eftersom den svenska pappersindustrin har användning för alltihop - och dessutom måste importera nästan 500.000 ton returpapper per år!

När man samlar in returpapper får man ofta med en del skräp och oanvändbart (nedsmutsat) papper. Sådant material kan brännas för att ta vara på energiinnehållet. Mängderna är dock små, bara någon procent av insamlingen.
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...