Oreochromis shiranus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Oreochromis shiranus

Ja nu har Djurmagasinet här i Luleå inne några fina Oreochromis shiranus .
    Ja helt klart en häftig fisk, lite som en mer avlång och snyggare mossambicus.
    Är det någon mer än Albin som har denna ?. Har tyvärr inte plats men bara tanken på några i 30 cm klassen får det ju att vattnas i nördmunnen.
    Riktigt coola fiskar och gräva kunde de även i försäljningsakvariet.
    Det var nära att förnuftet gav vika och de hade fått följa med hem men jag
    lyckades stålsätta mig.
  • Krille
    Användare
    • January 2011
    • 103

ibland får man blunda ... tyvärr här i Västerås stängs bra zoo butiker och dom som finns kvar har ej nått man vill ha
    Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Ja nu har jag varit på Djurmagasinet igen. denna gång så bestämde jag mig innan besöket att inte köpa men suget kom tillbaka då jag såg fiskarna, så otroligt pigga och livliga fiskar, de utstrålar verkligen energi och livsglädje.

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Jag såg dem jag också. Helt klart intressanta, liknade mossambican, och åtminstone en av honorna tuggade såg jag.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

Jo de är fräna. Verkar vara dock lite försiktiga fortfarande såhär efter 2 veckor i burken. Det som är roligt att titta på är ju när de skiftar så otroligt fort i färgteckningen. Speciellt hanarna som ena stunden kan vara riktigt kolsvarta, för att senare skifta till en mer gråaktig färg.
          Mvh Alex

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Jo de är fräna. Verkar vara dock lite försiktiga fortfarande såhär efter 2 veckor i burken. Det som är roligt att titta på är ju när de skiftar så otroligt fort i färgteckningen. Speciellt hanarna som ena stunden kan vara riktigt kolsvarta, för att senare skifta till en mer gråaktig färg.
            Jo men kan du inte fixa ett tusenliters visningsakvarium i butiken med dessa ??

Kommentar

• Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

Haha. Blir det nytt visningsakvarium hade jag nog kört något helt annat!
              Mvh Alex

Kommentar

• fishyfish
                Användare
                • March 2012
                • 1

Oreochromis shiranus shiranus

vet att det är ett tag sedan tråden skapades! och att det är en lucka på nästan ett år!
                men jag sitter på en hona av Oreochromis shiranus shiranus på ca 25cm jag skulle kunna låna ut henne för avel om någon känner sig manad!
                hon är väldigt vacker med sina temperaments-färgskiftningar.

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Ursprungligen postat av fishyfish
                  vet att det är ett tag sedan tråden skapades! och att det är en lucka på nästan ett år!
                  men jag sitter på en hona av Oreochromis shiranus shiranus på ca 25cm jag skulle kunna låna ut henne för avel om någon känner sig manad!
                  hon är väldigt vacker med sina temperaments-färgskiftningar.
                  Sandby ciklid hobby har både hanar och honor om du vill försöka själv!
                  CA

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Kul att de får spridning!

En kollega här på jobbet har dem men köpte av Albin. Albin fick dem av mig. De kommer från vildfångad fisk som togs in till Universitetet i Hull. Just detta att den vita teckningen på fjället går på kanten och inte inne på fjället gör att de blir ormskinnsfärgade.

De står mot mbuna. Jag fattar inte varför inte fler har dem i sina malawiburkar.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

En fisk som jag skulle kunna tänka mig helt klart! Hur pass agressiv blir de vid lek?

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        En fisk som jag skulle kunna tänka mig helt klart! Hur pass agressiv blir de vid lek?
                        Tillräckligt! Jag tycker att den är aggressiv på rätt sätt. Den är aggressiv när det behövs, men håller inte på och spöar upp allt och alla som en jädra tropheops (Tropheops kommer aldrig få sätta sin fena i mina akvarier). Däremot kan den jaga runt och vara stökig i största allmänhet, men den är ingen mobbande mördare. Men hur den funkar i fina inredda akvarier får någon annan beskriva.

Albin har skrivit en artikel om dem http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00903&lopnr=14
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

.......(Tropheops kommer aldrig få sätta sin fena i mina akvarier).
                          Den anledningen har jag aldrig reflekterat över!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Tillräckligt! Jag tycker att den är aggressiv på rätt sätt. Den är aggressiv när det behövs, men håller inte på och spöar upp allt och alla som en jädra tropheops (Tropheops kommer aldrig få sätta sin fena i mina akvarier). Däremot kan den jaga runt och vara stökig i största allmänhet, men den är ingen mobbande mördare. Men hur den funkar i fina inredda akvarier får någon annan beskriva.

Albin har skrivit en artikel om dem http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00903&lopnr=14
                            Låter som att de är lite som F. Rostratus. Lite stökiga stundtals men knappast någon mördarmaskin. Min tanke är att ha dom i mitt 1120 L tillsammans med F. Rostratus, T. Placodon och Rhampochromis sp. "chilingali". Kanske kan bli en kul kombo... Nackdelen är ju dock grävandet. Pågår det hela tiden eller bara vid lek?

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Låter som att de är lite som F. Rostratus. Lite stökiga stundtals men knappast någon mördarmaskin. Min tanke är att ha dom i mitt 1120 L tillsammans med F. Rostratus, T. Placodon och Rhampochromis sp. "chilingali". Kanske kan bli en kul kombo... Nackdelen är ju dock grävandet. Pågår det hela tiden eller bara vid lek?
                              Nu kommer vi till det där med inredda akvarier... Jag har ingen erfarenhet av den med sand men gissningsvis är den en fullständig grävskopa som dessutom äter upp allt vad växter heter - det är mossambicus som den troligen är systerart med.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...