Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Jag har tagit bilderna utan blixt med iphonen därav dåliga bilder ska ta bättre när jag hittat batterier till systemkameran. 4 hanar 5 honor tror jag är tveksam kan vara 6 honor med.
    Den som är ?är väldigt stor med kortare fenor mindre blått i sig mjukare panna. Kan vara en hane som ligger efter.
    Himla harmoniska fiskar visst dem tjafsar inom gruppen men det går väldigt lugnt till. Det är mest Saijca som har sina gränser har lek på dem så rätt som det är ser man ett yrväder som flyger ut ur sin grotta i en himla fart men dem har lärt sig att väja för henne

Nu känner man att det man saknat här hemma finns hade jordätare tidigare för runt 10 år sedan saknat dem sedan dess.

Jag behöver dock tipps på bra växter dem jag har tynar bort i det relativt sura vattnet + att jag ej har så mycket belysning.

Kommentar

• GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

Så kunde jag inte hålla mig längre!! :-)
      Har varit nere hos Kent i Nol och bokat nio st VF Satanoperca daemon idag ca 5-7cm. Var ju nere på termins avslutningen med GCG veckan före jul och fick ett "litet" habegär :-). Saken avgjordes igår när jag var i en annan affär och fick se ett gäng vuxna fiskar i 20-25 storlek. Herreguud va snygga(enl. mig). Skall bara få igång min "nya" balja så jag har något att ha dom i.. En liten bild på fisken nedan.
      Någon som har erfarenhet av dessa juveler?

Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Gäst

En kompis hade sådana för några år sedan. Han fick problem med vattnet som enligt honom va lite trixigt. Vilket slutade med att han sålde dem.

Väldigt surt och lugnt vatten. Torvfiltrering är att rekomendera. Mycket saker (segment) på botten. ph skall helst ner till under 5 och så mjukt det bara går. Hade det varit i praktiken/ekonomiskt möjligt så hade dem velat ha osmos eller regnvatten.

Som han sa lite på skämtsamt lika surt vatten som fisken är tjurig.

Jäkligt vacker fisk.

Detta är ingen djupare förankring vara vad han sa till mig.

Lyckat till.

Kommentar

• jocke.75
          NCS Medlem
          • October 2007
          • 32

demoner

Ursprungligen postat av GöranE
          Så kunde jag inte hålla mig längre!! :-)
          Har varit nere hos Kent i Nol och bokat nio st VF Satanoperca daemon idag ca 5-7cm. Var ju nere på termins avslutningen med GCG veckan före jul och fick ett "litet" habegär :-). Saken avgjordes igår när jag var i en annan affär och fick se ett gäng vuxna fiskar i 20-25 storlek. Herreguud va snygga(enl. mig). Skall bara få igång min "nya" balja så jag har något att ha dom i.. En liten bild på fisken nedan.
          Någon som har erfarenhet av dessa juveler?

http://s371.photobucket.com/albums/o..._022310_04.jpg
          Grattis till demonerna jag håller med dom är ruskigt snygga,jag kom över sex stycken vf för drygt ett år sen han som sålde dom visste inte vad det var för några 59kr styck jag högg direkt. Dom börjar o bli stora och om möjligt ännu snyggare utan tvekan en av dom snyggaste jordätare tycker jag iaf.
          Mvh. Jocke

Kommentar

• EricH
            Användare
            • July 2009
            • 110

Grattis Göran! Måste komma och kika på ditt nya kar sen. De andra har ju varit riktigt fina!

Kommentar

• Big_Sal
              Användare
              • May 2010
              • 315

Ursprungligen postat av jocke.75
              Grattis till demonerna jag håller med dom är ruskigt snygga,jag kom över sex stycken vf för drygt ett år sen han som sålde dom visste inte vad det var för några 59kr styck jag högg direkt. Dom börjar o bli stora och om möjligt ännu snyggare utan tvekan en av dom snyggaste jordätare tycker jag iaf.
              Mvh. Jocke
              Detta är en fisk som jag har varit mycket sugen på men avstått för att man överallt läser att de vill ha väldigt surt och mjukt vatten och jag har varken ekonomi eller lust att hålla på att kämpa med sånt... hur håller du dem? har de visat lektendenser??

Skulle vara najs att hitta F1-F2 då de borde vara mer vana vid "vanligt" vatten...

Mvh Salle

Kommentar

• jocke.75
                NCS Medlem
                • October 2007
                • 32

Jag har dom i ett 720 skulle tro att ph ligger runt 6 så lektendenser är nog inte o tänka på än.Dom går ihop med ett gäng peru scalarer tror jag att det är o två stora metaer tempen är mellan 27-30 jag har inga problem alls med dom. Det sägs att dom är lite aggro men jag tycker inte att dom är värre än nå`n annan jordätare jag tror att det är tre honor o tre hanar men det baseras enbart på storleken för det är ingen större skillnad på dom utseendemässigt.Men tänk inte för mycket får du tag på några så hugg dom direkt det är en ruskigt fin art.
                Mvh.Jocke

Kommentar

• GöranE
                  Användare
                  • February 2009
                  • 334

Tack för info och påhejning :-). Hade tänkt ha dom i ett 900l kar jag håller på och fixar och donar med. Tanken var att bygga lite bakgrund och sådant men dom får gå i mitt andra kar tills jag blir klar. Dom är ju inte så stora ännu så det borde funka. Får väl "slänga ut" något annat isåfall.
                  Jag bor ju utanför Göteborg så vi har ganska mjukt vatten från början, tror inte jag behöver jobba så mycket med detta. Om man vill ha lek så får det väl bli "lite" special, Ph runt 4 är ju inte att leka med, dessutom behöver dom nog ha täta vattenbyten (10-15% varje dag) före/under/efter lek för att det skall lyckas. Min grabb( Kurtan) fixade lek på sina Satanopercor på det viset.
                  Kör redan idag med en tygpåse med torv i karet, mest för färg och att sydamerikaner vill ha lite garvsyror.
                  En fråga till Jocke: Har dina växt mycket på det året du haft dom? Från hur stora till ??

Sitter redan och dreglar lite bara på tanken att jag äntligen fått tummen ur med demonerna. :-)
                  Du är välkommen när som helst Erich. Ni andra med förresten om ni har vägarna förbi.
                  Senast redigerad av GöranE; 03 January 2012, 15:34.

Kommentar

• jocke.75
                    NCS Medlem
                    • October 2007
                    • 32

Ja dom har växt ganska bra faktiskt dom var väl runt sju cm när jag fick tag på dom nu är nog tre av dom närmre femton cm (hanar hoppas jag). Jag matar nästan bara med min hemma-gjorda räkmix o lite vita mygglarver mellan varven.Ska laborera med ph:t till våren o se om dom visar några lektendenser.Har du vägarna förbi Borås så är det bara o höra av sig så får du kolla på dom.
                    Mvh.Jocke

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Ursprungligen postat av jocke.75
                      Ja dom har växt ganska bra faktiskt dom var väl runt sju cm när jag fick tag på dom nu är nog tre av dom närmre femton cm (hanar hoppas jag). Jag matar nästan bara med min hemma-gjorda räkmix o lite vita mygglarver mellan varven.Ska laborera med ph:t till våren o se om dom visar några lektendenser.Har du vägarna förbi Borås så är det bara o höra av sig så får du kolla på dom.
                      Mvh.Jocke
                      Dom växer alltså såpass fort men det tar väl ett par år åtminstone innan dom jag köpt blir könsmogna då.
                      Storleken är väl en av dom bättre sätten att se könsskillnader (i alla fall under uppväxten) så jag tror du har rätt att dom stora är hanar.

Kommentar

• GöranE
                        Användare
                        • February 2009
                        • 334

Så nu är dom hemma alla nio. Verkar som inkoppningen gick bra. Alla började äta 5 minuter efter jag släppt i dom. Tar väl några dagar innan dom acklimatiserat sig helt. Återkommer med bilder snart..

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Ser fram emot bilder. Hur stora har du skaffat?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Dom är inte mer än 5-7cm så det tar ett tag innan dom har vuxit till sig.
                            Tycker det är både roligare och mer utmanande att köpa mindre än få allt färdigt med en gång.

Kommentar

• Gäst

Ibland är det bra att glömma doppvärmare.
                              Hade bytte vatten glömde doppvärmaren så det va 22grader. o va fick man se
                              Dessa har tramsat runt i veckor. Efter temp sänkning så vart det lek
                              Dålig bild men nu kanske ser va det föreställer

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Snygga fiskar!

Ligger rommen på den lilla trekantiga stenen? De hittade då den minsta möjliga plats
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...