Här kommer några fler bilder. En Heckelii hona som numera finns hos Erich i Lidköping och ett par G.Proximus i lektagen.
Jordätartråden 2011
Kollaps
X
-
-
Vi saknar bildder på proximus i artregistret:
Hane
Hona
Yngel
Par eller lek
Närbild
Annat beteende eller kompletterande bild
Hehe.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jo absolut duger den bilden. Det kan inte vara så att du har en där paret inte är klippt av bildkanten så är det ännu bättre.
Jag lägger in den som parbild tills vidare!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jeg har kjøpt en gruppe VF Geophagus cf. altifrons gjennom Imazo er det noen som vet hva disse er eller kan se på disse bildene? http://akvaforum.no/forum.cfm?thread...1473&sr=1&mp=1
Bildene er ikke så bra, men håper de er gode nok for ID.
Flotte er de hvertfall og jeg vet hvor fine de kommer til å bli!
Hilsen OlaSenast redigerad av DaRe; 04 December 2011, 23:54.Kommentar
-
Antagligen inte. Äkta Geophagus altifrons ska mer eller mindre sakna sidofläck och vertikala ränder på sidan.
Många jordätare säljs som altifrons av ren vana.
Jag skulle tippa på proximus kanske, men det är svårt att bestämma Geophagus genereltl och än värre när de är unga.
Se även här: http://www.seriouslyfish.com/profile...tifrons&id=176Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ohr! Jag är säker på att det inte är Altifrons du har, tror inte riktigt på Proximus heller men inte helt säker.
Skall titta i boken "South American Eartheaters" när jag kommer hem. Läste tråden på länken ovan och jag är lite undrande över att du matar jordätarna med havregryn. Har jag aldrig gjort med mina, jag matar med räkmix, cichlid grain(pellets) och torrfoder ibland.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Jeg har kjøpt en gruppe VF Geophagus cf. altifrons gjennom Imazo er det noen som vet hva disse er eller kan se på disse bildene? http://akvaforum.no/forum.cfm?thread...1473&sr=1&mp=1
Hilsen OlaKommentar
-
Enda sätta att säkert artbestämma Geophagus surinamensis är via fångstplats. Ofta säljs även dessa och då refereras till gruppnamnet som är just Geophagus surinamensis . Inom denna grupp finner man dessa arter:
Geophagus abalios , Geophagus altifrons , Geophagus brachybranchus , Geophagus brokopondo , Geophagus camopiensis , Geophagus dicrozoster , Geophagus megasema , Geophagus neambi , Geophagus parnaibae , Geophagus proximus , Geophagus surinamensis , Geophagus sveni och Geophagus winemilleri . Men även de obeskrivna Geophagus sp. "orange head tapajós" och Geophagus sp. "pindaré"
Man skulle kunna kolla ur denna lista och utesluta från den. Problemet är delvis att den svarta markeringen på hakan som de flesta i denna grupp har inte alltid syns hos unga djur.
De jag skulle stryka är
Altifrons, knappast synlig fläck alls.
Megasema, mycket stor fläck samt en antydning till extra fläck. Fläcken kanvara inverterad.
"Orange head" De är inte lika höga och brukar knappast alls säljas som något annat än just Orange heads.
Möjliga kandidater:
Geophagus abalios : tja det är flera av denna typ som varit handeln under året vad jag har läst mig till.
Geophagus neambi : Såldes tidigare ofta som Geophagus altifrons "tocantins"
Geophagus dicrozoster : Dock svart markering på "hakan", men den utvecklas lite senare
Tja kolla runt lite i artregistret så kanske du kan hitta några ledtrådar och komplettera listan med dessa.Senast redigerad av DaRe; 05 December 2011, 15:35.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag lade till en bild på ungdjur av G. altifrons i artregistret samt en huvudbild på G. megasema som tjuvstart. Fler bilder kommer...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Min gissning är på Proximus.. Baserat på att stjärtfenans färgning är randig, den stora sidofläcken och en av dem på bilden visar en svart rand under ögat..
Nu är de ju ett ganska bra tag sedan jag hade Jordätare.. eller fiskar över huvudtaget men om jag inte missminner mig helt så skall Proximus ha just de kännetecknen.
Hilsen OlaMVH
KristoferKommentar
-
Jag skulle klassa dina Geosar som är på bilden som Pindare och inte Proximus Göran..
Framförallt med tanke på att stjärtfenan är prickig och inte randig samt det täta avståndet mellan ränderna på fiskarna..
Pindare kanske tillhör Proximus numera? som sagt de är ju en 2-3 år sedan jag hade Jordätare men jag chansar ändåMVH
KristoferKommentar
-
Takk for hjelpen alle sammen, har fått litt å kikke gjennom. Det eneste som er klart er at de neppe er altifrons, hvilket ikke gjør så mye da det eneste som er "feil" på de er størrelsen, så det gjør ikke noe om de skulle bli litt mindre. Men da burde det ikke drøye så lenge før de er klare for lek når de er på 10-12 cm
Ohr! Jag är säker på att det inte är Altifrons du har, tror inte riktigt på Proximus heller men inte helt säker.
Skall titta i boken "South American Eartheaters" när jag kommer hem. Läste tråden på länken ovan och jag är lite undrande över att du matar jordätarna med havregryn. Har jag aldrig gjort med mina, jag matar med räkmix, cichlid grain(pellets) och torrfoder ibland.
Jeg gir fiskene havregryn kanskje en gang eller to i uka sammen med annen mat.
Basiskosten består av tørrfor med mye krill/reker osv.
Ellers har de fri tilgang på planter de kan spise. Satanoperca pappaterra ene mine spiser flyteplanter, har ikke sett at Geophagusene gjør det enda. Jeg har sett at de spiser på javamosen og ferskvannstanga som jeg har satt ned som mat.
De fikk sin første porsjon grindalsorm i dag og det var populært så jeg.Kommentar
-
Enda sätta att säkert artbestämma Geophagus surinamensis är via fångstplats. Ofta säljs även dessa och då refereras till gruppnamnet som är just Geophagus surinamensis . Inom denna grupp finner man dessa arter:
Geophagus abalios , Geophagus altifrons , Geophagus brachybranchus , Geophagus brokopondo , Geophagus camopiensis , Geophagus dicrozoster , Geophagus megasema , Geophagus neambi , Geophagus parnaibae , Geophagus proximus , Geophagus surinamensis , Geophagus sveni och Geophagus winemilleri . Men även de obeskrivna Geophagus sp. "orange head tapajós" och Geophagus sp. "pindaré"
Man skulle kunna kolla ur denna lista och utesluta från den. Problemet är delvis att den svarta markeringen på hakan som de flesta i denna grupp har inte alltid syns hos unga djur.
De jag skulle stryka är
Altifrons, knappast synlig fläck alls.
Megasema, mycket stor fläck samt en antydning till extra fläck. Fläcken kanvara inverterad.
"Orange head" De är inte lika höga och brukar knappast alls säljas som något annat än just Orange heads.
Möjliga kandidater:
Geophagus abalios : tja det är flera av denna typ som varit handeln under året vad jag har läst mig till.
Geophagus neambi : Såldes tidigare ofta som Geophagus altifrons "tocantins"
Geophagus dicrozoster : Dock svart markering på "hakan", men den utvecklas lite senare
Tja kolla runt lite i artregistret så kanske du kan hitta några ledtrådar och komplettera listan med dessa.Kommentar
Kommentar