Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag har petat in lite bilder i ett Guianacara album:
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• minax
      Användare
      • February 2009
      • 3

Detta kommer så småningom bli mitt jordätarkar! Det är uppstartat i dagarna och håller på att köras in för fullt. Ytterfiltret till vänster kommer att tas bort om ett par veckor. Fiskbesättningen kommer att utökas med 4-6 jordätare, förmodligen orange head tapajos om jag får tag på det och antagligen kommer jag skicka i någon mindre ciklid till, nyckelhål och kurvciklid är intressanta! Bild på karet kommer här:

Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »

Kommentar

• Big_Sal
        Användare
        • May 2010
        • 315

Efterlyser mer bilder på Satanopercor och bilder på deras kar!

Kommentar

• irwin_fletch
          Användare
          • April 2010
          • 306

Riktigt fint kar minax, helt i min smak. Kommer du köra för gödning? Med jordätare tror jag det kommer bli riktigt trevligt. Om jag skulle vara du skulle jag plantera lite höga växter bakom anubias till höger så man slipper den svarta bakgrunden. Sen skulle jag lägga ut lite mindre stenar i sanden så det ser lite naturligare ut. Men det är ju jag, absolut inget fel på hur det ser ut nu. Ser fram emot bilder när karet mognat.

Kommentar

• minax
            Användare
            • February 2009
            • 3

Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Riktigt fint kar minax, helt i min smak. Kommer du köra för gödning? Med jordätare tror jag det kommer bli riktigt trevligt. Om jag skulle vara du skulle jag plantera lite höga växter bakom anubias till höger så man slipper den svarta bakgrunden. Sen skulle jag lägga ut lite mindre stenar i sanden så det ser lite naturligare ut. Men det är ju jag, absolut inget fel på hur det ser ut nu. Ser fram emot bilder när karet mognat.
            Tack ska du ha! Är själv väldigt nöjd.
            Kommer enbart göda med PMDD och förhoppningsvis räcker det. Har faktiskt lagt lite stenar runt växterna för att hålla dem på plats sen när jordätarna kommer dit och gräver lite, stenarna är täckta med sand nu, men räknar med att de dyker upp så småningom. Ang delen bakom anubiasen så finns där plats för att vallisnerian ska kunna sprida sig en bit ditåt, har dock inte bestämt om jag kommer låta den göra det.

Kommentar

• GöranE
              Användare
              • February 2009
              • 334

Satanoperca

Här kommer några bilder på begäran...
              Överst Satanoperca Juripari och underst S.sp Redlip
              Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• classe
                NCS Medlem

• April 2007
                • 1147

Ursprungligen postat av GöranE
                snyggt bilder den din fiskar... gillar se den...
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Big_Sal
                  Användare
                  • May 2010
                  • 315

Vackra fiskar men är det inte leucosticta överst? jurupari ska väl vara "pricklös" på huvud/gällock...

Kommentar

• irwin_fletch
                    Användare
                    • April 2010
                    • 306

Håller med big sal där. Den översta är väldigt lik mina gamla leucosticta.

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Tror man har lite koll ;-) men icke.. Har köpt dom som Juripari men som ni påpekar så är det inget snack om att det är samma fiskart på bilderna Irwin. Då är det bara frågan om vilken fisk det är ;-)
                      Har kollat lite på www.fishbase.org och det är lite svårtolkat
                      Se länken nedan till Juriparis bilder. Undrar om man kan gå enbart på prickarna?
                      Verkar finnas ett antal varianter i alla fall.

Här är en på Leucisticta från fishbase.org:

Kommentar

• Big_Sal
                        Användare
                        • May 2010
                        • 315

Ja fishbasebilderna blir man inte mycket klokare av. Enligt Weidners bok south american eartheaters, finns det två arter med tydliga prickar, S. leucosticta och S. mapiritensis. Skillnaderna mellan dessa två är däremot vagt beskrivna. Den senare ska ha djupare kropp och köttigare läppar. Det är ju svårt att avgöra om man inte har båda två och kan jämföra.
                        S. jurupari skall i alla fall ha två lite mörkare streck som går från mungipan upp till ögat.

Kommentar

• irwin_fletch
                          Användare
                          • April 2010
                          • 306

Tror man har lite koll ;-) men icke.. Har köpt dom som Juripari men som ni påpekar så är det inget snack om att det är samma fiskart på bilderna Irwin. Då är det bara frågan om vilken fisk det är ;-)
                          Har kollat lite på www.fishbase.org och det är lite svårtolkat
                          Se länken nedan till Juriparis bilder. Undrar om man kan gå enbart på prickarna?
                          Verkar finnas ett antal varianter i alla fall.

Här är en på Leucisticta från fishbase.org:
                          http://www.fishbase.org/Photos/Pictu...2&what=species
                          Jag ska inte säga för mycket Göran, kan mycket väl vara så att jag har Juripari. Går bara efter vad jag köpte dem som och det har varit fel förr...

Jordätare är det ju ingen som har full koll på. Till och med i Weidners bok som behandlar jordätare så är det ju fel fisk på vissa bilder.

Kommentar

• GöranE
                            Användare
                            • February 2009
                            • 334

Håller med om att Weideners bok inte är till mycket hjälp heller när det gäller att skilja på dessa fiskar. Inte fishbase heller iofs

Det har väl hänt en del på jordätar-fronten sedan boken skrevs då den kom år 2000/09/30.

Inte mycket ordning på vad affärerna säljer heller.
                            Har köpt jordätare tre ggr senaste åren och det har blivit fel alla tre gångerna.

Köpt en grupp som G.sp RioNegro(ungfiskar) var G.Pindaré.

G.Altifrons(ungfiskar) var G.??? (Har hittat den i Weideners bok men har tappat namnet)
                            En grupp köpt som Satanoperca Juripari var S.Altifrons? Inget fel på det bytet iofs :-)

Kommentar

• Jonny
                              Användare
                              • March 2010
                              • 231

Yes nu e min Geophagus proximus igång o leker. Första leken så man behöver ju inte räkna med för mycket. Men skoj e d när dom visar att dom trivs.

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Grattis! Bilder vore toppen i denna tråd. Jordätare är ju grymt vackra.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...