4-5 cm
Jordätartråden 2011
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Tyvärr inte. Har du lite uppdaterade bilder kanske?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Då mina 2 orange heads fick en kort tid i karet då de drabbades av pricksjukan som satt sig på gälarna så sitter jag nu och funderar på vad det ska bli för jordätare i mitt kar.
Karet jag har är 110 cm långt vilket gör att det egentligen inte var lämpat till orange headsen utan jag skulle vara tvungen att byta upp mig efter ett tag i storlek. Men då det gick som det gick så sitter jag nu och tittar på mer lämpliga jordätare för mitt kar. De jag tittar på är Biotodoma cupido el. Wavrini eller Guianacara geayi men det ser just nu ut som att alla de arterna är mer eller mindre meckiga att få tag på. Är det någon som har något att tillägga om dom?Kommentar
-
Jag håller på att driva upp ett gäng Guianacara geayi , Rio Oyapock efter senaste leken. Det finns också i hygglig storlek på akvarielagret och kanske har de också cupidos där.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Karet jag har är 110 cm långt vilket gör att det egentligen inte var lämpat till orange headsen utan jag skulle vara tvungen att byta upp mig efter ett tag i storlek. Men då det gick som det gick så sitter jag nu och tittar på mer lämpliga jordätare för mitt kar. De jag tittar på är Biotodoma cupido el. Wavrini eller Guianacara geayi men det ser just nu ut som att alla de arterna är mer eller mindre meckiga att få tag på. Är det någon som har något att tillägga om dom?
Mvh NiklasMina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.Kommentar
-
Wavrini har jag fått klart att det går att få hem VF.
Synd att det va en annan del av Sverige om du hade velat sälja någon, har tyvärr ingen resa heller planerad som går till annat än Stockholm, Motala eller Vansbro.Kommentar
-
Undrar helt enkelt vad detta är för jordätare =)
På en vet jag att det är Tapajos Orange Head men vad är den andra fisken för något? En som inte bara färgat ut eller?Kommentar
-
Trevligt med en uppdateriong i denna bra tråd som varit lite för vilande för länge
Är de köpta som grupp och som odlade skulle jag tippa på att de är tapajos allihop. Är det vildfångade kan det nog ha slunkit in något annat. Den har ett spetsigare huvud än man normalt ser hos tapajos, färgmässigt kan de bli gråa om de är undergivna.
De är iofs inte gamla eller hur? När de växer så formas huvudet åt det högre och brantare hållet medan de som små kan ha rätt sluttande skallar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Dom 4 som är orange till färgen är köpt på akvarie lagret. Och dom andra utan färg akvarie teknik. Dom är i storlekar från 4-7 cm. Det är ju konstigt att dom inte har samma färg. Som synes på bilden är ju orange head randiga på kroppen jämfört med dom andra. Så tror att det skulle vara en annan sort. Vad vet jag dock inte.
Bildmässigt skulle jag vilja säga denna
men som sagt jag vet inte alls. Känns dumt att betala 200kr per fisk från akvarie teknik och så är det felKommentar
-
Har precis varit och hämtat min grupp Geophagus brachybranchus
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Dom 4 som är orange till färgen är köpt på akvarie lagret. Och dom andra utan färg akvarie teknik. Dom är i storlekar från 4-7 cm. Det är ju konstigt att dom inte har samma färg. Som synes på bilden är ju orange head randiga på kroppen jämfört med dom andra. Så tror att det skulle vara en annan sort. Vad vet jag dock inte.
Bildmässigt skulle jag vilja säga denna
men som sagt jag vet inte alls. Känns dumt att betala 200kr per fisk från akvarie teknik och så är det fel
Brokopondo har jag inte hört talas om i handeln direkt, men kan det vara winemilleri?
Alltid svårt att artbestämma Geophagus tycker jag. Annars kan det ju vara coolt med 2 arter av Geophagus. Vore ju intressant att se vad de växer upp till, men jag håller med om att de är snopet när man tror en sak så är det inte det. I fisklistan finns Geophagus sp från akvarieteknik nu i listorna:
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tycker det är sådan skillnad på fiskarna. I stort sett allt utom formen och pricken på sidan.
Köpte ju fyra till på akvarielagret bara för att garantera ett par och då man kommer hem så ser man att man kanske har köpt något annat från akvarieteknik.
Och dom har gått med varandra över en månad och ingen skillnad på färg.
Börjar känna mig lurad hehe
På bild nr två syns det att dom är olikaKommentar
-
Låter ju onekligen som om de inte skulle vara tapajos...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar