Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ajdå, tråkigt!
    Svårt att säga, det var så mina firrar betedde sig innan de dog och nu i efterhand tror jag det var fråga om antimögelmedel på ett liggunderlag jag hade under sanden i akvariet. Det löstes inte ut förrän det grävdes fram.
    Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används. Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött. förloppet: Fisken mörknar till
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• EricH
      Användare
      • July 2009
      • 110

Oj, låter ju inget vidare. Jag kör utan underlag, är bara en btn slimline i. Det enda jag ändrat på är att börja med pmdd och att ha gjort rent halva juwelfiltret om det kan påverka något..? Har ett ytterfilter med som är orört.
      Senast redigerad av EricH; 11 April 2011, 21:37.

Kommentar

• Pink_Tess
        Användare
        • February 2011
        • 259

Hej på er!

Tänkte höra lite om ni har några erfarenheter av G.Brasiliensis ??

Jag är i färd med att starta ett CA-kar ev med Parachromis Loisellei... Sambon är dock väldigt förtjust i jordätare och vill gärna slinka ner ett par i mitt kar... Har av vad jag läst på olika sidor uppfattat G.Brasiliensis som ganska aggressiv och bufflig. Vilket skulle passa bra om den ska tåla Loisellei. Men kan som sagt inget om jordätare... utan bara baserat på läsning.

Vad tror ni, finns det en möjlighet att detta skulle kunna fungera?

=) // PinkTess
        XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Brasiliensis brukar anses som bland de tuffare bland jordätarna, men det finns helt klart skillda meningar. Loisellei är då bland de mildare bland parachromisarna.

Personligen tror jag det fungerar lite beroende på hur stora de är när de börjar gå ihop.

Tänk också på att alla jordätarfrågor behöver inte landa i denna tråd, kansek någon missar den som vet mer om Loisellei. Eget ämnet rockar fett som min grabb skulle säga

BTW, snacka allvar med sambon att ge sig in i jordätartråden eller egna trådar. Jag saknar aktivitet på jordätarhållet!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Pink_Tess
            Användare
            • February 2011
            • 259

Ja man kan ju försöka iaf... Har ett tomt 300l som jag kan starta upp som back up om det blir problem. :-)
            Kan ju för all del starta en tråd på arten.

Hehe pajken e svårflörtad med det där...sällan han är inne på forum överhuvudtaget men skaffar vi jordätare kanske det blir annorlunda :-)
            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• PelleH
              Användare
              • April 2011
              • 35

Har en fundering över Tapajos Orange Head.
              Hur är dom att ha? Aggresiva osv? Att tänka på m,m
              Tar emot all info som jag kan komma över

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Riktiga superfiskar i min mening. Otroligt vackra. Aktiva alltid något på gång. Nyfikna och fungerar med mellantuffa till snälla kamrater beroende på hur stort de har. Jag har 9 med ett par hantlar (eller hade nu är de med 4 "ornatus" istället i ett 936 liters.

Glupska och äter snabbt, men inte alltför stora bitar. Är dåliga på att äta från ytan utan de ska sjunka för att de ska sätta igång. När en grupp har gått ett tag och rangordningen är satt så är ledarhannen färggrannast. Ska man ha fler hannar riktigt utfärgade behöver de 50x50cm var. Honorna håller färg oavsett. De är parbildande men har inget emot harem. Finns gott om honor så kan ledarhannen ta för sig bland dessa och låta en ensam hona tugga utan avlösning.

Finns masso rmer men jag hävde ur mig lite av mina erfarenheter i alla fall.

///David

Kommentar

• PelleH
                  Användare
                  • April 2011
                  • 35

Det är väl som med alla ciklider i stort att köpa en grupp på 4 5st? Elelr har jag fel där?

Kommentar

• shcolsson
                    Användare
                    • January 2005
                    • 256

Hur stort akvarie kräver Tapajos Orange Head?
                    Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

De går nog att ha från 300 liter eller så med 2st, men större är ännu bättre i och med att de är rätt aktiva.

Bäst är att köpa en grupp, men det beror mest på att annars är risken stor att man får två honor eller vice versa. Det går annars utmärkt att hålla ett par om man inte vill ha fler och man är säker på könen eller inte ens vill ha ett par utan är nöjd med samkönade.

///David

Kommentar

• PelleH
                        Användare
                        • April 2011
                        • 35

Vill helst ha ett par så 4st borde väl isf bli bra?

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Absolut

///David

Kommentar

• PelleH
                            Användare
                            • April 2011
                            • 35

Då blir det nog 4st Skall prata med tjejen oxå. Tror dom inte är super billiga

Kommentar

• PelleH
                              Användare
                              • April 2011
                              • 35

200kr st. Känns som att det är värt det

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Det är nog rimligt, hur stora är det då?

///David

Kommentar

Arbetssätt...