Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

Ny Guianacara

Hej
    Hittade denna nya länken på cichlidae.com. Tydligen har en ny Guianacara beskrivits, Guianacara dacrya. I den första länken var en ganska informativ teckning på hur man kan skilja på guianacarorna. Tycker att det finns för lite Guianacara i handeln. Jag har bara sett G. geayi och dem har jag själv. Har någon annan sett några andra arter i handeln på sistone?
    Länkarna:

Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Nicke SA du borde lägga in detta som egen tråd så fler ser den.

Mycket intressant. Jag sitter och jobbar på en Guianacara artikel med fokus kring min Guianacara Geayi "oyapock" men tänkte ta med en snabb artöversikt. Det blir till att lägga till en art. Jag nämner just att jag misstänker att fler arter kommer att dyka upp.

Nicke känner du dig övertygad om att du har en Geayi efter att du granskat bilderna i den artikeln?
      Senast redigerad av DaRe; 01 April 2011, 22:45.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nicke SA
        NCS Medlem
        • January 2007
        • 290

Ursprungligen postat av DaRe
        Nicke SA du borde lägga in detta som egen tråd så fler ser den.

Mycket intressant. Jag sitter och jobbar på en Guianacara artikel med fokus kring min Guianacara Geayi "oyapock" men tänkte ta med en snabb artöversikt. Det blir till att lägga till en art. Jag nämner just att jag misstänker att fler arter kommer att dyka upp.

Nicke känner du dig övertygad om att du har en Geayi efter att du granskat bilderna i den artikeln?

Någon som vet hur man kan komma i kontakt med författarna till artikeln?
        Ja, jag är övertygad om att det är geayi "Oyapock" såvida fångstplatsen inte är fel. I Franska Guyana finns G.geayi, cf. owroewefi/owroewefi http://agaankoy.com/category.php?cat=91
        Tvärbandet är precis så tydligt/markerat som på teckningen och det tycker jag också framgår på bilder som ska visa geayi. Jag har också sett film på aquanet.de från Oyapock som jag tror är borttagen nu dock (iaf. hittar jag den inte längre) och de var snarlika mina. Mina är köpta VF och att jag antar att det kan ha varit tyskarna som tog hem dem i samband med att filmen gjordes.
        Tror också att det kan finnas nån till obeskriven Guianacara. Tokig som jag är i det släktet tycker jag att det dyker upp nån bild eller film som man inte kan få att gå ihop med de redan beskrivna.
        Mycket trevligt ifall det kommer en Guianacara-artikel i CB, det har jag väntat på
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

owroewefi finns redan i sverige!
          CA

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Var finns den? Jag har inte sett den på några listor och är den vild fångad?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Nicke SA
              NCS Medlem
              • January 2007
              • 290

Ursprungligen postat av RobinH
              owroewefi finns redan i sverige!
              Kul! Det visste jag inte. Håller med föregående, var då?

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Ursprungligen postat av Nicke SA
                Ja, jag är övertygad om att det är geayi "Oyapock" såvida fångstplatsen inte är fel. I Franska Guyana finns G.geayi, cf. owroewefi/owroewefi http://agaankoy.com/category.php?cat=91
                Tvärbandet är precis så tydligt/markerat som på teckningen och det tycker jag också framgår på bilder som ska visa geayi. Jag har också sett film på aquanet.de från Oyapock som jag tror är borttagen nu dock (iaf. hittar jag den inte längre) och de var snarlika mina. Mina är köpta VF och att jag antar att det kan ha varit tyskarna som tog hem dem i samband med att filmen gjordes.
                Tror också att det kan finnas nån till obeskriven Guianacara. Tokig som jag är i det släktet tycker jag att det dyker upp nån bild eller film som man inte kan få att gå ihop med de redan beskrivna.
                Mycket trevligt ifall det kommer en Guianacara-artikel i CB, det har jag väntat på
                Även jag har VF från oyapock.

Den breda kilformade randen på sidan går på mina upp på ryggfenan under lek och när de är som kontrastrikast. Ingen av teckningarna visar det mönstret. Som unga har de även svart på främre ryggfenan, men det tolkar jag som att främre randen vid ögat går ihop med ryggfenan som unga, det försvinner vid 10 månaders ålder ungefär. Randen som går över ögat träffar ögat mer såsom den gör på owroewefi. Dock har huvudformen en helt annan form och färgen givetvis.

Nä, jag är övertygad jag med.

///David

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Var finns den? Jag har inte sett den på några listor och är den vild fångad?
                  Jocke (beast) har dom, F1r tror jag
                  CA

Kommentar

• Nicke SA
                    NCS Medlem
                    • January 2007
                    • 290

Här är en bild på en av mina G. geayi Oyapock.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Ser att dina också har randen på sidan som går upp på ryggfenan, vet inte om det är typiskt för Geayi eller ej, men det faktumet finns inte beskrivet mig veterligen.

De som Beast har är de från Grand Laussat eller någon annanstans?

///David

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ser att dina också har randen på sidan som går upp på ryggfenan, vet inte om det är typiskt för Geayi eller ej, men det faktumet finns inte beskrivet mig veterligen.

Vet inte fråga honom!
                        CA

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Ja det stämmer, dom är från Grand Lussat Jag har 1+2.
                          Ska se om jag kan ta en bild på dom.
                          Senast redigerad av JockeB; 03 April 2011, 08:27.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Gör gärna det det är på önskelistan för mig. Just dessa brukar vara lite extra färggranna ochha bulkiga huvuden. Har du haft dem länge? Var fick du tag på dem?

///David

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Gör gärna det det är på önskelistan för mig. Just dessa brukar vara lite extra färggranna ochha bulkiga huvuden. Har du haft dem länge? Var fick du tag på dem?
                              Ja dom börjar få lite färger nu, har väl hafft dom ca 2 mån nu.
                              Dom kommer från Italien.
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Jag vet att de har förekommit i handeln i Nederländerna och finns där nu, men kan inte förstå varför de inte går att få tag på i Sverige. De dyker heller inte upp på listorna. Hrm. Ta gärna kort, nyfiken att se hur de utvecklas.

///David

Kommentar

Arbetssätt...