Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

Tack Wilhelm! Blir mer och mer nöjd med detta köpet.

Skickar in två bilder till på fiskar som jag köpte som G.Altifrons. Dom var ungfiskar vid inköpstillfället så det var inte lätt att se. Kan i alla fall säga att det INTE är Altifrons. Någon som vet/har någon bra idé?
    Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

Ursprungligen postat av DaRe
      Läcker, har du lägre pH till den eller tar du det senare när du vill ha lek?

Tack David!
      Jag har hängt in en nätpåse med torv i karet. Kan inte mäta någon skillnad i ph men vattnet blir ialla fall lite gulfärgat av det.
      Verkar dock som demonerna är mindre stressade nu. Det är mer sällan jag ser stressränder på dom sedan jag lade i säcken

Kommentar

• Jonny
        Användare
        • March 2010
        • 231

Ursprungligen postat av GöranE
        Tack Wilhelm! Blir mer och mer nöjd med detta köpet.

Skickar in två bilder till på fiskar som jag köpte som G.Altifrons. Dom var ungfiskar vid inköpstillfället så det var inte lätt att se. Kan i alla fall säga att det INTE är Altifrons. Någon som vet/har någon bra idé?
        Ser ut som mina, men mina e köpta som sp pindare o det e det inte. Det jag gissar på e Geophagus brachybranchus . Men kan ju ha fel. Har dina också ett stort svart streck på hakan?

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Är det inte winemilleri som är så där randig? Jag tittar från min mobil så jag kanske missar nåt viktigt?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• GöranE
            Användare
            • February 2009
            • 334

Ursprungligen postat av Jonny
            Ser ut som mina, men mina e köpta som sp pindare o det e det inte. Det jag gissar på e Geophagus brachybranchus . Men kan ju ha fel. Har dina också ett stort svart streck på hakan?
            Ser onekligen ut som dessa och ja det har dom. Dominante hannen har längre än dom två andra som jag inte kan könsbestämma. En av dom mindre(honor?) är mycket färggrannare än den andre. Hela fisken är samma för övrigt. Märkligt?

Kommentar

• Gäst

Geophagus brachybranchus
              Har svart stupe samt svarta streck på rakt under ögonen. Har en del av dessa själv.
              Hur gamla är dem? pricken på sidan brukar försvinna med tiden ej alla ex vissa har fläcken kvar men ganska ovanligt. Dem ser ju inste så jätte stora ut men bilder kan luras ibland. Hanarna får väldigt långa fenstrålar på bukfenorna. Honorna med åt böjda som en liten nymåne. Det jag reagerade på som ej talar för Geophagus brachybranchus är linjerna på fenorna mycket tydliga på blderna brukar vara mer åt det rödahållet men finns avvikelser. Sedan Så är det avsaknad av svart rand lodrätt över ögonen synnerligen tydligt under lekdräckt. Dem kanske har det i normala fall bara inte på bilderna??

Annars så stämmer det väldigt bra har lagt ut bilder i tråden. Just huvud bilden som jerry tagit är en av dem jag har simmande hos mig nu och pricken har försvunnit även på den. Samt att honan men långa bukfenor har jag med hemma hos mig men den är en hane hehe

Att jordätare skall vara så svårt o veta vad man har och inte har det är ju en dröse som ser väldigt lika ut......
              Senast redigerad av Gäst; 11 February 2012, 04:22.

Kommentar

• Gäst

Geophagus winemilleri tycker jag att det ser ut att vara. Beror lite på ålder och storlek.

Winemilleri blir ju något större dem jag hade för länge sedan har jag för mig om va lite mer en 20 cm storleken ??? ej 100 va ett tag sedan. Men det kan noterade va att dem va väldigt höga och bredare panna. Samt lyran på stjärtfenan vilket inte Geophagus brachybranchus dock är ju dem med höga men har lite mer spetsig "tunn" panna

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av GöranE
                  Ser onekligen ut som dessa och ja det har dom. Dominante hannen har längre än dom två andra som jag inte kan könsbestämma. En av dom mindre(honor?) är mycket färggrannare än den andre. Hela fisken är samma för övrigt. Märkligt?
                  Honorna är ofta blekare men en ung hane är det svårt att urskilja som hane.
                  Kolla noga på bukfenorna om dem är som nymåne mjuk böjning avsaknad av blå skimmer. Jar har minst en falk hona eller hur man skall säga en hane som ej ricktigt har fattat att han är kille det jag har noterat är startare blå läppar + blå skimmer på bukfenor + att han lekt av en hona dock har detta bara gent 1ggr efter det ej visat intresse.
                  Lättaste är ju att kolla äggröret så ser man tydlig och säkert hane hona.

Kommentar

• GöranE
                    Användare
                    • February 2009
                    • 334

Tack för infon DEV. Mina har inte svart strupe så då är väl Brachbranchus utesluten? Har själv suttit och jämfört mina bilder lite mer i detalj med artregisterbilden och skulle nog säga att du har rätt. Det är Winemilleri som jag har. Mina har näst intill identisk teckning på sidorna som på bilden i artregistret.
                    Köpte mina som ungfiskar (ca 5cm) för ett år sedan på Zoopets tysklandsresa och hanen är väl ca 17-18cm idag och ganska biffig. Har lite lektendenser på dom då hanen oftast står över en sten och jagar bort dom andra av samma art. Har du haft lek på dina DEV?

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Fotade denna neambi-ungfisken idag.
                      Lite lik winemilleri med färgteckningen men jag vet inte hur mycket man kan gå på det.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Janne E
                        Användare
                        • April 2002
                        • 382

Göran E,
                        Det är ingen av föreslagna arter, det finns 3 olika arter som kan se ut som dina, G. sp . Red Head Tapajos. G. sp. Tocantins (från Cameta) och G. megasema från Rio Guapore och den senare är extremt sällsynt i hobbyn. Alla 3 blir från lätt orange till kraftigt röd på huvudet, de är de enda som har längsgående band i stjärtfenan, de övriga har brutet mönster eller prickar (vit, röda eller svarta). Sedan finns det några som både har längsgående band och prickar i stjärtfenan... både från Tocantins och Tapajos, så dessa kan man kanske undra hur de kom till, naturliga hybrider?

Janne

Kommentar

• Gäst

G. megasema har väll ganska stor lyra på stjärtfenan? har för mig om det?
                          Satt med och lurade på om det kunde vara G. sp. Tocantins Men har inte vissa lodräta stäck och iaf tätare vågräta "blå" ränder??
                          ser ju ut som att den skulle kunna vara denna om man ser till stjärtfenan men kroppen stämmer inte ricktigt? Eller lokala avvikelser finns ju. Det jag stöde mig på va avsaknad av rött orange på panna eller huvud.
                          Vid storlek över 15cm borde det röda utväcklat sig?

Kan det inte vara Geophagus sp Aereos ??

Detta är tvistat och har ingen ref på det hur vanligt detta är osv.
                          Kan ju som nämdes vara hybrid vilket förekommer då och då även i det vilda.
                          Detta är en sak som jag blir förvirrad av just alla dessa hybrider som simmar runt o floderna.
                          Har haft vf Tapajos med prickar på fenorna.
                          Eller är det så att dessa är andra arter ?
                          Känns som om det är mycket outforskat ang detta.
                          Senast redigerad av Gäst; 12 February 2012, 04:40.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av DaRe
                            Fotade denna neambi-ungfisken idag.
                            Lite lik winemilleri med färgteckningen men jag vet inte hur mycket man kan gå på det.
                            Det är många aspekter som måste stämma in länder på fenor fenstålar eller lyror osv.
                            och många ser mycket lika ut som små ungfiskar kan det i många fall vara "omöjligt" att se vilken art det är.

Pratat lite med en polare ang detta han säger att man inte ens vet hur många arter som finns osv. vissa av dessa underbara fiskar hittas i en pöl med mycket surt stillastående vatten medans andra hittas i floder med vit vatten. Kan tom vara samma art som påträffas på båda ställena.....

mycket ????? detta har väckt mitt stora intresse för jordätare. skulle vara kul med ett föredrag ang detta någon som forskar i området

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Ursprungligen postat av Janne E
                              Göran E,
                              Det är ingen av föreslagna arter, det finns 3 olika arter som kan se ut som dina, G. sp . Red Head Tapajos. G. sp. Tocantins (från Cameta) och G. megasema från Rio Guapore och den senare är extremt sällsynt i hobbyn. Alla 3 blir från lätt orange till kraftigt röd på huvudet, de är de enda som har längsgående band i stjärtfenan, de övriga har brutet mönster eller prickar (vit, röda eller svarta). Sedan finns det några som både har längsgående band och prickar i stjärtfenan... både från Tocantins och Tapajos, så dessa kan man kanske undra hur de kom till, naturliga hybrider?

Janne
                              Jag har haft Tapajos Orangehead förut så jag vet hur dessa ser ut.
                              Dessa har inte en tillstymmelse till röd/orangeförgning på huvudet. Orangeheadenen började färgas röda redan vid 4-5cm storlek.
                              G.Tocantins vet jag inget om, finns inte Weidners bok heller.
                              Tyckte dock att bilden på winemilleri i artregistret var nästan klockren, skall kolla igen. Återkommer..

Edit: Jag kan inte se att det kan vara någon annan fisk än Winemilleri? Jämför med översta bilden i artregistret och den jag har lagt in. Kan knappt se någon skillnad alls. Min hane har dessutom precis samma förlängning på stjärtfenan. Skaplikt förlängda bukfenestrålar mm.
                              Har i ärlighetens namn inte sett bilder på Tocantins men det torde vara svårt att hitta något som är mer likt?

Kan inte hitta G.Tocantins på www.fishbase.org heller.
                              Senast redigerad av GöranE; 12 February 2012, 16:31.

Kommentar

• Micke_720
                                Användare
                                • November 2003
                                • 368

Hej

Ville lägga en min sista bild på min VF Geophagus. ca 23 cm.
                                Saknar honom fortfarande.. (om jag skall vara ärlig).

Kommentar

Arbetssätt...