If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jo du kan ha rätt David - går man på fläckstorleken blir det Geophagus proximus eller Geophagus megasema enl den svartvita taxonomiska nyckeln. Mot proximus talar att jag sett den live hos odlare och mina känns inte riktigt så slanka i kroppsformen och har ett mer "oxaktigt" huvud. Megasema har jag inte sett på riktigt.
Han som äger VF av dem finns här på forumet. Däremot så försvinner svarta pricken när dem är vuxena ingen av min har svart prick.
Lyran på stjärtfenan är betydligt större på Geophagus megasema och om jag ej miss minner mig så har dessa 2 fläckar? Geophagus proximus blir ruggit mycket större.
Den du visar på bilen är lite för hög i formen Men det kan bero på hur bilden är tagen ibland förvirrande. Syns dåligt på bilden om din fisk innehar svart hals. MEn kika bilderna jag lagt upp där finns några fler och önskas en skarpare kan jag fixa det. Då jag har en bra kamera hemma nu.
Tack för rådet Göran Geophagus altifrons är nog nästa jordätare jag kommer skaffa till burken.
Jag fyllde akvariet med Julas blästersand igår och byggde några grottor åt mina Nicaragua ciklider. De blev förtjusta i sitt nya bottenmaterial och de nya grottorna och började genast med lekförberedelser. Jag undrar jag om det är så att mina nya Tapajos kommer få växa upp på Nicaragua yngel eller om Nicaragua cikliderna lyckas försvara sina små.
Han som äger VF av dem finns här på forumet. Däremot så försvinner svarta pricken när dem är vuxena ingen av min har svart prick.
Lyran på stjärtfenan är betydligt större på Geophagus megasema och om jag ej miss minner mig så har dessa 2 fläckar? Geophagus proximus blir ruggit mycket större.
Den du visar på bilen är lite för hög i formen Men det kan bero på hur bilden är tagen ibland förvirrande. Syns dåligt på bilden om din fisk innehar svart hals. MEn kika bilderna jag lagt upp där finns några fler och önskas en skarpare kan jag fixa det. Då jag har en bra kamera hemma nu.
Tackar Dev! Hannen på min bild är närmre 3 år, ser inte ut som den svarta fläcken försvinner - då faller nog brachybranchus. Har ingen bra bild på ngn hanne som visar hela stjärtfenan, skall försöka lära mig fotografera på akvariehelgen i Göteborg...skall se om jag kan få till ngn bättre bild i veckan.
Neambin ryms gott och väl i artregtävlingen särskilt om du har den i större storlek. Nu har jag petat in den i alla fall, men för att räknas bör du lägga in den här:
Kommentar