Det gjorde en krater under en rot innan med diameter på nästan 40cm. I den gropen har den kuckilurat några veckor Dem är lite roliga den lilla lilla stenen vänder dem och flyttar på när det vankas mat
Jordätartråden 2011
Kollaps
X
-
-
Tänkte fråga om någon vet hur länge dessa brukar munruva d små liven? Honan har nu fångat upp larverna.Kommentar
-
Vad är det för art? Lite svårt att avgöra på bilderna men jag har kollat lite i jordätarbibeln och runt två veckor kan det ta, eller som det oxå står: Tills dom inte fårplats längre ;-)Senast redigerad av GöranE; 19 January 2012, 23:05.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Här kommer två bilder på mina nya demoner. Varför skall det vara så j.... svårt att få bra kort på fiskar? Dom verkar ha ett sjätte sinne som gör att dom förflyttar sig precis i samma tiondel som man trycker på knappen
Sedan kanske det hjälper lite med en ren frontrutaJordätare är det som gäller..Kommentar
-
-
Kommentar
-
-
-
Tackar! Ändå är dom bara 20% så snygga som när dom blir stora. Dessutom blir dom ganska stöddiga(hanarna ca30cm). Något att se fram emot.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Hej.
Tänkte ansluta till denna tråden då jag ska starta upp en jordätarburk mina första jordätare är annars en inbiten discus människa.
På tisdag ska jag hämta 7 st Tapajos orange head på akvarielagret ca 6-7 cm stora. Sen får jag se vad jag mer ska ha i akvariet, just nu så går det endast ett lekpar av Nicaragua ciklider i 1200 liter! Idag håller jag på att byta gruset mot blästersand och sedan ska jag lägga i lite mer rötter och stenar som gömslen så att mina Tapajos kommer trivas.
Hur fort växer Tapajos?
Hur fort tror ni jag kan förvänta mig att de blir könsmogna? De är nu 7 cm
Vilka fler jordätare tror ni är lämpliga att ha i akvariet?
Andra ciklider som kan vara lämpliga?Kommentar
-
Låter som en utmärkt egen projekttråd.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Hej.
Tänkte ansluta till denna tråden då jag ska starta upp en jordätarburk mina första jordätare är annars en inbiten discus människa.
På tisdag ska jag hämta 7 st Tapajos orange head på akvarielagret ca 6-7 cm stora. Sen får jag se vad jag mer ska ha i akvariet, just nu så går det endast ett lekpar av Nicaragua ciklider i 1200 liter! Idag håller jag på att byta gruset mot blästersand och sedan ska jag lägga i lite mer rötter och stenar som gömslen så att mina Tapajos kommer trivas.
Hur fort växer Tapajos?
Hur fort tror ni jag kan förvänta mig att de blir könsmogna? De är nu 7 cm
Vilka fler jordätare tror ni är lämpliga att ha i akvariet?
Andra ciklider som kan vara lämpliga?
du har en kul tid framför dig!
Min erfarenhet är att de blir könsmogna vid 10-12 cm, vid normal tillväxt som brukar vara någon cm/månad.
7 st är ett bra val av individer. Jag har själv haft nicaraguense tillsammans med tapajos i ett kar av din storlek. Gick utmärkt. Nicarna e ju relativt fredliga för att vara centralamerikanare. Kan ju bli problem förstås om de är vana att husera ensamma som lekpar i ditt kar. Så var vaksam i början och kanske ha ett mindre kar i beredskap om det blir problem.
Annars så har du ju möjligheter till ett stort utbud av olika jorfätare i ett 1200 l. Kolla i artregistret.
Lycka till!Kommentar
-
Kommentar
-
Välkommen Jasiri!
Kul att du skall börja med jordätare. Tapajosarna bör bli könsmogna vid 12-15cm och dom kan växa till sig ganska fort. Beror på som vanligt på hur mycket mat dom får, temperatur osv. osv. Du kan ha vilka ciklider som helst förutom dom som är aggresiva eller väldigt revirhävdande. Jordätarna(förutom Brasiliensis komplexet) är väldigt timida och snälla fiskar så dom kan lätt bli undantryckta av aggresivare fiskar.
Du har ju utrymme så det räcker även för dom större arterna. Se bara till att dom du skaffar har samma krav på temp och vattenkvaliteter.
Mina favoriter utseendemässigt är: Acharichtys Heckelii, Geophagus altifrons , Satanoperca daemon mflJordätare är det som gäller..Kommentar
-
Hur pass säkra är vi att Geophagus brachybranchus i artregistret verkligen föreställer en sådan?
Tycker mig se att mina oidentifierade Geophagusar är samma art som den bilden i artregistret!Kommentar
Kommentar