Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Det gjorde en krater under en rot innan med diameter på nästan 40cm. I den gropen har den kuckilurat några veckor Dem är lite roliga den lilla lilla stenen vänder dem och flyttar på när det vankas mat

Kommentar

• Gäst

Tänkte fråga om någon vet hur länge dessa brukar munruva d små liven? Honan har nu fångat upp larverna.

Kommentar

• GöranE
        Användare
        • February 2009
        • 334

Ursprungligen postat av Dev
        Tänkte fråga om någon vet hur länge dessa brukar munruva d små liven? Honan har nu fångat upp larverna.
        Vad är det för art? Lite svårt att avgöra på bilderna men jag har kollat lite i jordätarbibeln och runt två veckor kan det ta, eller som det oxå står: Tills dom inte fårplats längre ;-)
        Senast redigerad av GöranE; 19 January 2012, 23:05.
        Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

Här kommer två bilder på mina nya demoner. Varför skall det vara så j.... svårt att få bra kort på fiskar? Dom verkar ha ett sjätte sinne som gör att dom förflyttar sig precis i samma tiondel som man trycker på knappen
          Sedan kanske det hjälper lite med en ren frontruta

Kommentar

• Big_Sal
            Användare
            • May 2010
            • 315

De var riktigt fina... Det bästa med jordätare är att de blir finare med tiden!!!

Kommentar

• Gäst

det är Geophagus brachybranchus som lekt ej haft just denna innan. bara en massa andra

Kommentar

• Gäst

Grattis till fina fiskar GöranE

Kommentar

• EricH
                  Användare
                  • July 2009
                  • 110

Riktigt tjusiga Göran! Tummen upp

Kommentar

• GöranE
                    Användare
                    • February 2009
                    • 334

Tackar! Ändå är dom bara 20% så snygga som när dom blir stora. Dessutom blir dom ganska stöddiga(hanarna ca30cm). Något att se fram emot.

Kommentar

• jasiri
                      Användare
                      • March 2011
                      • 34

Hej.
                      Tänkte ansluta till denna tråden då jag ska starta upp en jordätarburk mina första jordätare är annars en inbiten discus människa.

På tisdag ska jag hämta 7 st Tapajos orange head på akvarielagret ca 6-7 cm stora. Sen får jag se vad jag mer ska ha i akvariet, just nu så går det endast ett lekpar av Nicaragua ciklider i 1200 liter! Idag håller jag på att byta gruset mot blästersand och sedan ska jag lägga i lite mer rötter och stenar som gömslen så att mina Tapajos kommer trivas.

Hur fort växer Tapajos?
                      Hur fort tror ni jag kan förvänta mig att de blir könsmogna? De är nu 7 cm
                      Vilka fler jordätare tror ni är lämpliga att ha i akvariet?
                      Andra ciklider som kan vara lämpliga?
                      www.jasiri.se

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Låter som en utmärkt egen projekttråd.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pabbe
                          NCS Medlem
                          • September 2006
                          • 1805

Ursprungligen postat av jasiri
                          Hej.
                          Tänkte ansluta till denna tråden då jag ska starta upp en jordätarburk mina första jordätare är annars en inbiten discus människa.

På tisdag ska jag hämta 7 st Tapajos orange head på akvarielagret ca 6-7 cm stora. Sen får jag se vad jag mer ska ha i akvariet, just nu så går det endast ett lekpar av Nicaragua ciklider i 1200 liter! Idag håller jag på att byta gruset mot blästersand och sedan ska jag lägga i lite mer rötter och stenar som gömslen så att mina Tapajos kommer trivas.

Hur fort växer Tapajos?
                          Hur fort tror ni jag kan förvänta mig att de blir könsmogna? De är nu 7 cm
                          Vilka fler jordätare tror ni är lämpliga att ha i akvariet?
                          Andra ciklider som kan vara lämpliga?
                          Hej,
                          du har en kul tid framför dig!
                          Min erfarenhet är att de blir könsmogna vid 10-12 cm, vid normal tillväxt som brukar vara någon cm/månad.
                          7 st är ett bra val av individer. Jag har själv haft nicaraguense tillsammans med tapajos i ett kar av din storlek. Gick utmärkt. Nicarna e ju relativt fredliga för att vara centralamerikanare. Kan ju bli problem förstås om de är vana att husera ensamma som lekpar i ditt kar. Så var vaksam i början och kanske ha ett mindre kar i beredskap om det blir problem.

Annars så har du ju möjligheter till ett stort utbud av olika jorfätare i ett 1200 l. Kolla i artregistret.

Lycka till!

Kommentar

• jasiri
                            Användare
                            • March 2011
                            • 34

Ursprungligen postat av DaRe
                            Låter som en utmärkt egen projekttråd.
                            Ja kanske skulle jag starta en sådan tråd o ta lite bilder också. Just nu ser de för tråkigt ut även om mitt lekpar trivs utmärkt med 1200 liter alldeles för sig själva och nästan helt utan inredning.
                            www.jasiri.se

Kommentar

• GöranE
                              Användare
                              • February 2009
                              • 334

Välkommen Jasiri!
                              Kul att du skall börja med jordätare. Tapajosarna bör bli könsmogna vid 12-15cm och dom kan växa till sig ganska fort. Beror på som vanligt på hur mycket mat dom får, temperatur osv. osv. Du kan ha vilka ciklider som helst förutom dom som är aggresiva eller väldigt revirhävdande. Jordätarna(förutom Brasiliensis komplexet) är väldigt timida och snälla fiskar så dom kan lätt bli undantryckta av aggresivare fiskar.
                              Du har ju utrymme så det räcker även för dom större arterna. Se bara till att dom du skaffar har samma krav på temp och vattenkvaliteter.
                              Mina favoriter utseendemässigt är: Acharichtys Heckelii, Geophagus altifrons , Satanoperca daemon mfl

Kommentar

• nicson
                                Användare
                                • January 2010
                                • 639

Hur pass säkra är vi att Geophagus brachybranchus i artregistret verkligen föreställer en sådan?

Tycker mig se att mina oidentifierade Geophagusar är samma art som den bilden i artregistret!

Kommentar

Arbetssätt...