Jordätartråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    Användare
    • September 2010
    • 56

Fråa; vad kör ni andra med för temperatur till era jordätare?

Jag har haft vf diskus tillsammans med mina i 1100L tanken och har därför kört runt 30c hela tiden. Nu fick mina diskusar flytta till en mindre burk där dom får vara själva och slipper dom påtända jordkäkarna som bara flänger runt framför ansiktena på dom. Dom verkar redan må bättre och håller på med hierarkin för fullt.

Så nu när jordätarna är själva kvar förutom några vf L246 så tänkte jag sänka tempen några grader, har satt båda doppvärmarna på 26c, är det okej eller? Vill dom ha kallare än så? på vissa sidor läser jag (för Geophagus proximus ) mellan 25-32 och på andra sidor mellan 24-27. Det blir ju inte 30c någonstans i vattnet i amazonas.
    Senast redigerad av SuperAquaMan; 09 August 2011, 02:50.

Kommentar

• Micke_720
      Användare
      • November 2003
      • 368

Ursprungligen postat av SuperAquaMan
      Fråa; vad kör ni andra med för temperatur till era jordätare?

Jag har haft vf diskus tillsammans med mina i 1100L tanken och har därför kört runt 30c hela tiden. Nu fick mina diskusar flytta till en mindre burk där dom får vara själva och slipper dom påtända jordkäkarna som bara flänger runt framför ansiktena på dom. Dom verkar redan må bättre och håller på med hierarkin för fullt.

Så nu när jordätarna är själva kvar förutom några vf L246 så tänkte jag sänka tempen några grader, har satt båda doppvärmarna på 26c, är det okej eller? Vill dom ha kallare än så? på vissa sidor läser jag (för Geophagus proximus ) mellan 25-32 och på andra sidor mellan 24-27. Det blir ju inte 30c någonstans i vattnet i amazonas.
      Hej

Jag hade 28 grader till dessa krabater.
      Har du fått någon lek än?

Lycka till....

Mvh Micke

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag brukar köra 26-30. Lek har jag i alla temperaturer.

Just nu leker 4 par Geophagus orange head tapajos mer eller mindre samtidigt i 28 grader, en stackare får titta på

Sent via tapatalk
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kiwii
          Användare
          • June 2011
          • 20

Jag har 26*C i akvariet och mina G Branchy leker konstant

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Du har Geophagus brachybranchus eller hur, kan inte du blåsa på med lite bilder så kan vi sno en del till artregistret! Vi vill ha många bilder. Hane, hona, yngel, lekbilder parbilder osv.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kiwii
              Användare
              • June 2011
              • 20

Ja det har jag. Kan försöka men har ingen super kamera eller kunskap för att få kanon bilder. Tacksam för tips på hur man får bra

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag är usel, men jag kan få till det hyggligt ibland och definitivt så det duger åt artregistret. Målet är bra bilder, men en fett usel bild är bättre än ingen

Om du har en kompaktkamera som jag så sitter blixten när objektivet, då riskerar man reflexer.

Prova med att ha så ljust som möjligt i burken.
                Gör ren rutorna.
                Släck i rummet så allt annat är mörkt, kvällstid är bartid för foto
                Ta många kort utanblixt, se om du kan hitta en inställning i kameran som gör att fokus följer målet, dvs om du trycker in knappen delvis men fisken rör sig så vill man att fokus ska hänga med. Jag har nåt som heter best shot och jag ställer in det på blommor. Casio kamera.
                Om du har svårt att få till skärpa överhuvudtaget prova då med blixt och rikta kameran snett mot rutan prova olika vinklar som ger minst reflex. Inte för stor vinkel då blir bilden skev.

Det är vad jag gör.

///David

Kommentar

• SuperAquaMan
                  Användare
                  • September 2010
                  • 56

Ursprungligen postat av Micke_720
                  Hej

Jag hade 28 grader till dessa krabater.
                  Har du fått någon lek än?

Lycka till....

Mvh Micke
                  Okej jag satsar på 27 grader då så blir det nog bra. Nej jag har inte haft någon lek än, dom har visat lekbeteende hela tiden och haft revir och stenar som dom putsar på men honan har aldrig lagt några ägg. Just nu har jag i skrivande stund en hane bakom mig som står och skakar febrilt vid en renputsad sten. Alla ynglen jag köpte har börjat bli könsmogna så skulle inte bli förvånad om det blir 4-5 par till snart.
                  Senast redigerad av SuperAquaMan; 09 August 2011, 15:29.

Kommentar

• c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

Detta är inget typiskt Jordätarkar, kan man nog påstå utan att överdriva.

Mina Jordätare uppskattar helt klart möjligheten att gömma sig i grönskan och har numera sina egna platser där inne som de vaktar noga.

http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

Kommentar

• c90368
                      Användare
                      • September 2007
                      • 890

Några bilder också.
                      /Maths

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Härlig film och bilder. Är det lite gulstick i bilderna?

///David

Kommentar

• c90368
                          Användare
                          • September 2007
                          • 890

Ursprungligen postat av DaRe
                          Härlig film och bilder. Är det lite gulstick i bilderna?
                          Jag satt på avstånd och det är taget utan någon blixt, så det stämmer nog.
                          /Maths

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Är det bara jag som tycker att tomten skall komma med en ny stor glaskub till mig i julklapp så att jag kan ha jordätare igen?!

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Jag tycker också du ska ha en burk till. Håller tummaarna

///David

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Ursprungligen postat av Kiwii
                                Har precis varit och hämtat min grupp Geophagus brachybranchus
                                På tok för lite aktivitet i detta forum!!

Har du dessa kvar?

Jag skulle vilja se mer av Geophagus som är en sådan enastående fisk.

///David

Kommentar

Arbetssätt...