Jag ska se om jag kan få fram några bättre bilder på mina kanske
Jordätartråden 2011
Kollaps
X
-
-
Ser jag fram emot.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Lite bilder på mina vackra jordätare som jag haft en vecka drygt. Dom här 2 har förberett lek hela tiden sen jag köpte dom och nu för en timme sen så ligger äggen på en sten
Jag köpte dom som VF G. Altifrons på Tropen i GBG vad tror ni, är det Altifrons? 3st som är runt 20cm och en mindre på runt 13cm.Kommentar
-
Lite bilder på mina vackra jordätare som jag haft en vecka drygt. Dom här 2 har förberett lek hela tiden sen jag köpte dom och nu för en timme sen så ligger äggen på en sten
Jag köpte dom som VF G. Altifrons på Tropen i GBG vad tror ni, är det Altifrons? 3st som är runt 20cm och en mindre på runt 13cm.Kommentar
-
Gissar också på Proximus, inte illa det heller Riktigt snygga!Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Tror oxå det är proximus men inte fel de heller som sagt Ser ju nästan identiska ut och samma size mä. En bild på blivande fadern om det nu blir nåt... brukar dom skydda sina ägg med ett tunt lager sand ovanpå? aldrig sett några andra ciklider göra nåt liknande..Kommentar
-
Mina Tapajos orange heads gömmer med ett litet sandlager också. Det är ett kännetecken hos många av jordätarna om inte alla. Även de som lever i mer stenrika områden brukar flytta över småstenar över rommen/sprattlarna.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Har snöat in lite på dessa fina fisker. Skulle det funka att ha några jordätare i mitt 375l kar som bebos av rödmunstetror, 4st nyckelhålciklider, 1+2 kakaduacilkid och 3 scalarer?Kommentar
-
Det fungerar med sällskapet skulle jag säga men jag tror du kommer att känna att det blir överbefolkat. Vilken jordätare är du inne på?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag vet inte riktigt vilken men någon som inte blir jättestor. Men som du säger det kanske blir lite "trångt". Kanske får vänta på ett större kar innan man går vidare med dom funderingarna.Kommentar
-
-
Du har ju Guianacara släktet som är riktigt läckert och är en liten art.
Lite bilder hittar du här:
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ser precis ut som mina! Tror de är G surinamensis (munruvande stam). Trodde mina var Tapajos Orange Heads men Robin på forumet fick mig att tänka om. Har två hanar drygt 20 cm två honor knappt 15 cm och fem sparade ungfiskar som inte riktigt går att könsbestämma ännu. Kalasfisk!
Googlade lite på denna art du tror det är och jag är beredd att hålla med Jag tömde honan på ynglen idag till ett eget kar. Inte allt för många, kanske 20st men det är nog värt att spara så man kan utöka gruppen framöverKommentar
-
Hej! Längesen jag skrev nu.
Har tänkt ta tag och anpassa karet för att kanske lyckas få yngel på mina Heckelii. Är det någon som kommer ihåg en artikel om dessa i CB eller liknande från tidigare år och kan tänkas ha kvar något? Vad tror ni blir bäst, de leker ju i grottor, men det finns ju lite olika alternativ att efterlikna det.
Ta vanliga krukor och lägga ner på sidan
Ta krukor och slå ut ett hål i sidan och ställa i
Köpa tegelrör och lägga i. Rören är ju runt 30cm långa, kanske även fungerar om man "pluggar" dessa på mitten och då får ut två grottor i samma? Tacksam för alla tips och funderingar
//EricKommentar
-
Riktigt spännande projekt ,förtjänar nog minst en egen tråd,
Tror även GöranE hade några sådana idéer. De är ju inte alltför avlägsna släktingar till Guianacara geayi som också leker i grottor. Jag har byggt upp det hela genom att placera platta stenar på varandra omlott och sand ovanpå, men lämnar en indikation på att det kan finnas en grotta, då börjar de gräva undan sanden så de får en grotta som passar dem. Heckellii är ju större så det kan antagligen behövas något större, tegelrör låter inte helt fel i det läget och jag tror inte det är fel att låta det vara sand i 70% av Roger.
Detta får du hålla oss uppdatering på.
Sök i registret så hittar du nog artikeln.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar