Jag har heller inte fått den!!
Har inte CB 1 kommit ännu?
Kollaps
X
-
-
Jag betalade ju in lite sent i år så jag antar att jag får vänta på CB1 tills CB2 kommer?Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
varför skulle du behöva vänta tills nästa nummer, är det så komplext att lägga en tidning i ett kuvert o sätta på ett frimärke?Passenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
Hej till alla dom som undrar....så här funkar det när man skickar ut en tidning....
1. tidningen trycks i Tjeckien.
2. går med lastbil till malmö, vidare till stockholm och akvarielagret för vi turligt nog får husera varje ny upplaga och överexemplar i väntan på att dom skickas ut.
3. där finns då förhoppningsvis postleverans och ettiketter när tidningen kommer
4. där finns också förhoppningsvis lite medlemmar som kan hjälpas åt att klistra på ettiketterna på tidningen....
5. Ettiketterna tas ut några dagar innan tidningen beräknas ankomma...ibland går leveransen fortare och ibland långsammare varvid det kan hända att ettiketterna kommer till lagret samma dag eller någon dag efter tidningen, allt för att så många medlemmar som möjligt skall hinnas reggas så att dom får tidningen....Inför utskicket som skulle gå till CB 4 förra året så var det ju dessutom strul på posten så att brevet med ettiketterna tog 4 dagar från borås till sthlm.
6. För att regga en betalning så loggar man in på internetbanken och läser alla inkomna betalningar, ibland står det bara en ort och ett belopp, har man tur är det med en adress och då får man börja med att söka fram medlemmen i registret, dubbelkolla att dom inte bytt adress...(ibland missar man detta också...)
Tack till alla er som meddelar mig er nya adress...(vilket du hade gjort Fredrik men där något ändå strula). Det är lätt att missa en ny adress om man inte särskillt påminner mig, det är tom vissa som skickar flyttkort och det är ju alltid trevligt.
Vissa dagar runt 31 januari osv kommer det in 60-70 betalningar och då tar det så lång tid att regga dom att internetbanken hinner logga ut flera ggr under tiden...och sen har dom tyvärr inte öppet dygnet runt utan när man väl hinner sätta sig ner när familjen somnat så stänger banken...eller har underhåll och vägrar inloggning...
7. när man sedan tar ut filen från FileMaker så skall man hålla tungan rätt i mun och få med alla som är hedersmedlemmar, alla butiker, utbytes exemplar, fritidningar och pliktexemplar, tidningar till artikelförfattare osv osv. Sen skall man dessutom göra detta på olika områden, sverige för sig, norden/europa för sig och övriga världen för sig. Detta görs för att vi skall kunna skicka på billigaste möjliga sätt med posten. Sen skall man välja rätt fraktsedlar, skriva ut dessa, skicka med dom till Akvarielagret som sedan lämnar dom med tidningarna till Posten som hämtar upp backar med alla tidningar liggandes i. Ett par gånger har Akvarielagret även kört tidningen till Posten direkt och det är uppskattat då det sparar föreningen ett par tusen varje gång. TACK.
En parentes...Eftersom jag sitter i Borås och inte har någon fysisk kontakt med tidningen så är det svårt för mig att åka ut och posta ett och ett nummer i efterhand...men försöker lösa detta med de returer som kommer åter...till mig i borås. Prioritet blir då att skicka till dom där jag JAG missat en betalning så försöker jag lösa det så fort jag har möjlighet...
(tyvärr så har vintern/våren varit full av roliga överaskningar...nu senast en liten två veckors dotter med RS virus med sjukhusvistelse som följd...inte för att det skall vara något att skylla på men...betänk..detta är ideellt arbete och jag kan tyvärr inte prioritera det om famlijen är dålig och samtidigt försöka jobba osv osv.. men nåja...skit i det nu...)
Jag har lagt en del tidningar på lådan i den takt jag fått returer och det har varit en eller två till danmark, en tidning till fredrik I, en till Robin osv. (har inte dessa kommit till er på fredag så får vi spränga posten i borås...)
7. För dom som betalar efter att jag dragit ut listan så kommer tidningen , dvs i det här fallet CB 1 ut tillsammans med CB2. Det är bara att gilla läget liksom...att sitta och frankera varje nummer av Ciklidbladet med frimärken gör att portot kostar det dubbla och då går det inte runt...vilket innebär höjningar av medlemsavgiften osv osv.. ja ni fattar ju själva.
TA CHANSEN
Men för alla som inte har familj eller ett tidskrävande arbete så finns chansen...detta är slutet på mina år som medlemsansvarig och jag är övertygad om att såväl valberedning som resten av styrelsen som jobbar vidare skulle vara mycket glad om någon (som dessutom kanske är kunnig i nått trevligt programmeringsspråk) kunde ta över. Om denna någon dessutom bor i Stockholm så underlättar det ju dessutom både klistrande av ettiketter och möjligheten att åka ut och posta efterkommande ciklidblad...ett och ett.
Nu jobbar vi i styrelsen dock på lite förbättringar för att minska de flaskhalsar som finns och där mitt jobb (bland annat) varit en kritisk punkt. vi tittar på möjligheterna att byta ut FileMaker till ett webbaserat system där fler kan jobba åt gången. Vi kollar på om det går att trycka adresserna direkt på tidningen eller inlagan innan den plastas i Tjeckien.
Well..jag hoppas att alla förstått mig rätt...detta var bara en liten kort förklaring om vad som görs i det dolda inför och under året med medlemsregister och utskick. Jag klandrar ingen som skrivit till mig och som fått svar en vecka senare eller så och jag vill heller inte att någon tar illa upp av svaret.
Ps Ann Mari din betalning har inkommit så nu kan du radera mig från telefonlistan Jag ser till att maila till Albin så att du får status som NCS Medlem igen...Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Ni som jobbar för att tidningen ska bli av och komma ut gör ett skitbra jobb. Jag är imponerad över att ni orkar! Utan folk som är villiga att offra sin fritid, den lilla tid man har om man har jobb och familj, skulle det här inte funka alls. Eller också skulle det vara väldigt dyrt att vara medlem.
Ville bara säga det eftersom jag själv inte reflekterat så mycket över det tills jag läste ditt inlägg.
Kan man förresten, om man är som jag som betalade in för sent, åka och hämta sitt ciklidblad på AL? Eller stökar det till allt då?Kommentar
-
Ni som jobbar för att tidningen ska bli av och komma ut gör ett skitbra jobb. Jag är imponerad över att ni orkar! Utan folk som är villiga att offra sin fritid, den lilla tid man har om man har jobb och familj, skulle det här inte funka alls. Eller också skulle det vara väldigt dyrt att vara medlem.
Ville bara säga det eftersom jag själv inte reflekterat så mycket över det tills jag läste ditt inlägg.
Kan man förresten, om man är som jag som betalade in för sent, åka och hämta sitt ciklidblad på AL? Eller stökar det till allt då?
Det är helt okej att hämta upp sitt exemplar på AL - om dom har några tidningar i butiken. Christer brukar förvara extra exemplaren på lagret men visst...ring dom och kolla så är det helt okej att hämta upp tidningen där... Meddela mig om du gör så, så skall jag ta bort dig från nästa utskick av cb1.Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Jag tycker att det är fel att NCS lägger ut en massa extrapengar (portot är mycket dyrare) på att skicka ut CB till de som inte betalar i tid. Detta eftersom det innebär att medlemsavgiften höjs och varför skall då jag och alla andra som klarar av att betala vår medlemsavgift i tid behöva få en högre medlemsavgift pga detta.
Visst kan man missa att betala i tid, men då får man bita i det sura äpplet och vänta tills nästa nummer kommer för då kostar det inget extra för NCS.
Dock självklart så är det ju som så att några adresslappar kan ha ramlat av, någon tidning kanske försvinner på posten etc. - de som pga detta (och inte pga av att de slöat med betalningen) inte har fått sin tidning skall självklart få den skickad till sig i efterhand - de extra kostnaderna får NCS ta.Kommentar
-
Jag mena ju nu inte min fråga som någon kritik på något sätt, (om nu någon tog det som det) Jag kom bara inte ihåg hur gången var
Sen att man kan glömma att betala in är inte så svårt när man inte får någon räkning, har ju liksom inte bara till NCS att betala till
Men som sagt nu vet jag hur gången är, och därmed väntar jag nu mer än gärna på att få CB1 ihop med CB2
PS. Tycker alla som jobbar med NCS gör ett kanonjobbSenast redigerad av JockeB; 16 March 2011, 10:47.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Hej, tack Erik för feedbacken...men förstå mig rätt - mitt inlägg var inte skrivet för att visa "hur jäkla jobbigt" det är - för det är för det mesta väldigt roligt men det var mest ämnat att ge en liten inblick i att "det inte bara är att sätta ett frimärke på en tidning" så är allt löst...
Det var absolut ingen kritik till någon som har ställt frågor, "krav" eller annat riktade till er i styrelsen. Ta åt dig av uppskattningen utan att tro att det finns någon baktankeKommentar
-
Men jag skulle vilja att det redovisades på årsmötet hur mycket extra pengar som det kostar med de extrautskick som görs. Dessutom "kostar" det självklart också i extraarbete - tid som kunde spenderas på något nyttigare.
På den tiden som jag hade hand om utskicken av NCS så skickades enbart tidningarna ut till eftersläntrarna i samband med att nästa nummer kom ut och det funkade bra då.Kommentar
-
I min kritik så avsåg jag inte heller ditt inlägg för du skrev ju att du kunde vänta.
Men jag skulle vilja att det redovisades på årsmötet hur mycket extra pengar som det kostar med de extrautskick som görs. Dessutom "kostar" det självklart också i extraarbete - tid som kunde spenderas på något nyttigare.
På den tiden som jag hade hand om utskicken av NCS så skickades enbart tidningarna ut till eftersläntrarna i samband med att nästa nummer kom ut och det funkade bra då.
Jag tror inte det finns någon särskild redovisning över vilken portokostnad som härrör sig till extranummer eller tidningar där adresslappar fallit av eller blivit fel. Möjligen kan man ta hela den portokostnad som jag har för ett år och säga att det gäller den här typen av porto och jag uppskattar då att det rör sig om kanske 4000 kronor i porto...det kan vara mer eller mindre men ett cirka.Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Det var absolut inte så jag tolkade det heller. Det jag försökte säga var att jag inte har tänkt på det så mycket. Men när jag väl gjorde det så insåg jag att jag själv inte skulle ha ork att ställa upp själv. Känns lite egoistiskt eftersom om alla tänkte som jag gör så skulle det ju inte bli något över huvud taget. Fick mig att fundera lite över hur jag är som person bara Kanske ska byta namn till Egon istället
Det var absolut ingen kritik till någon som har ställt frågor, "krav" eller annat riktade till er i styrelsen. Ta åt dig av uppskattningen utan att tro att det finns någon baktankeTrappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Är det så komplext att betala i tid då
Jag tycker att det är fel att NCS lägger ut en massa extrapengar (portot är mycket dyrare) på att skicka ut CB till de som inte betalar i tid. Detta eftersom det innebär att medlemsavgiften höjs och varför skall då jag och alla andra som klarar av att betala vår medlemsavgift i tid behöva få en högre medlemsavgift pga detta.
Visst kan man missa att betala i tid, men då får man bita i det sura äpplet och vänta tills nästa nummer kommer för då kostar det inget extra för NCS.
Dock självklart så är det ju som så att några adresslappar kan ha ramlat av, någon tidning kanske försvinner på posten etc. - de som pga detta (och inte pga av att de slöat med betalningen) inte har fått sin tidning skall självklart få den skickad till sig i efterhand - de extra kostnaderna får NCS ta.
99 % säker att jag betalade i december, för säkerhets skull gick jag in på hemsidan och kollade där det stod att jag va medlem, så då tänkte jag att jag va medlem , senare fick jag höra att dom inte uppdaterade den biten utan gjorde det lite på löpande band. om man inte (slöat med att uppdaterat hemsidan ;D ) skulle det nog bli mindre fadäser av detta slag, så om någon slöat med att betala in eller någon slöat med att uppdatera, så ... aaPassenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
-
Sen att man kan glömma att betala in är inte så svårt när man inte får någon räkning,mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
Kommentar