Mina snäckor "fräts" sönder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dedlander
    Användare
    • January 2005
    • 25

Mina snäckor "fräts" sönder

Hej
    Har ett knepigt problem i mitt SA kar. Mina Trumpetsnäckor verkar frätas sönder längst ut från toppen av skalet och in. Har en hel del (alla?) som saknar ca en tredjedel av sitt skal.
    Snäkorna isig är ju en ofrivilligt introducerad pest men det är ett intressant fenomen i mina ögon.
    Någon som vågar sig på en gissning ang orsak.

MVH/D
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

De kanske behöver mer kalk. Broccoli innehåller bra med kalk. Du kan också ha lite för surt vatten som löser upp kalkskalet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• dedlander
      Användare
      • January 2005
      • 25

Ja det är min tanke med, har ju egen brunn med "intressant" vatten. Men detta problemet är relativt nytt. Kanske borde kolla till min filter anordning för dricksvattnet har callidus vattenrening i huset.
      Tack för hjälpen/D

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Har du kollat värden på ditt vatten?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Häll i 0.5dl/100 liter bikarbonat efter ett 50%igt vattenbyte. Kalciumkarbonat (snäckskal) löser sig i för lågt ph, skulle gissa på runt 7.2 är en brytpunkt.
          Med bikarbonat i vattnet så kommer du att hamna på 7.5-7.8 i ph.
          Kh kommer att sjunka så att skaffa ett Kh-test och se till att du ligger på ett Kh över 3 genom att tillsätta bikarb.
          Är det under 3 så kan CO2 se till att ph svänger kraftigt under natten.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• dedlander
            Användare
            • January 2005
            • 25

Har nu kollat filteranläggningen här i huset och sett att det media jag tillsätter varje år är slut/lågt. Har nog missat ett helt års service av anläggningen. Får åka till callidus på mån och köpa nytt. Skulle kopplat på mig på komunala vattennätet i somras men blev aldrig av.

Detta kan nog hänga ihop med den filter/akvariekrash jag hade för ett tag sedan, instabilt vatten är ingen höjdare.
            Tack för svaren.
            /D

Kommentar

• cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

Ursprungligen postat av LN
              Häll i 0.5dl/100 liter bikarbonat efter ett 50%igt vattenbyte. Kalciumkarbonat (snäckskal) löser sig i för lågt ph, skulle gissa på runt 7.2 är en brytpunkt.
              Kh kommer att sjunka så att skaffa ett Kh-test och se till att du ligger på ett Kh över 3 genom att tillsätta bikarb.
              du hade nåt inlägg om hur man bakade bikarbonat i ugnen för att utvinna nåt? som jag tyckte var intressant men nu minns jag inte längre var eller vad det var kanske i ciklidbladet ? kan du ge mig en hint
              Mvh
              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Man kan lätt skaffa sig en så kallad dubbelbuffert. Där inte bara Kh höjs utan även Ph stabiliseras på en liten högre nivå. Ta två hekto Bikarbonat o lägg i ugnen 130-150 grader i en halvtimme trekvart. Då har man fixat sig Natriumkarbonat. Blanda de två hektorna med 8 hekto bikarbonat så får man en finfin blandning där man hamnar på 8-8.3 i Ph,,,,,,ja beroende lite på förutsättningarna. Jag kör det i min 2400 litare och ligger på 8.2 däri väldigt stabilt o bra.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av LN
                  Varför skulle han vilja ha pH 7,5-7,8 i sitt sydamerikakar? Snäckorna är en pest skriver du, men så behöver du inte nödvändigvis se det. De gör nytta. genom att rota runt i gruset. Jag tycker nog att det är mer eller mindre standard att de stora inte har hela skal.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ulf M.
                    Användare
                    • December 2006
                    • 53

Hej!

Håller med. I mitt 170-liters har nästan alla posthornssnäckor "frätskador" (så ser det ut!) på skalen. Det är vita ringar och gropar i skalen. De verkar dock lika pigga för det. I mitt 30-liters (samma vatten, ungefär samma fisktäthet, växter osv) är dock skalen alltid hela, och väldigt hårda när man försöker krossa dem vid utgallring.
                    Lite intressant är det när man tänker på det!

Mvh Ulf

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Varför skulle han vilja ha pH 7,5-7,8 i sitt sydamerikakar? Snäckorna är en pest skriver du, men så behöver du inte nödvändigvis se det. De gör nytta. genom att rota runt i gruset. Jag tycker nog att det är mer eller mindre standard att de stora inte har hela skal.
                      Ja bara gav en förklaring till hans fråga

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        det var mitt fel som stal tråden med en fråga, så ta och lyft ut dessa inlägg och lägg i nån bikarbonattråd så att förvirringen inte blir totalt och tråden förstörs.

tack för svaret Larry
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Det är lugnt
                          Dedlander om du vill minimera snäckor så är jordätare bra på att hålla nere antalet.
                          Att få bort dom är ju nästan omöjligt, Men jag tycker precis som Ola att det är nyttodjur som käkar det som fiskarna lämnar eftersig.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            det var mitt fel som stal tråden med en fråga, så ta och lyft ut dessa inlägg och lägg i nån bikarbonattråd så att förvirringen inte blir totalt och tråden förstörs.

tack för svaret Larry
                            Jag tycker inte att det göt något och frågan har ju besvarats. LN, det var ett skämt.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Jupp
                              Hoppas att vi ses på stämman.

Kommentar

Arbetssätt...