Troffarna dör
Kollaps
X
-
-
Oj, det gick inte att få ut medicinen av veterinärer.
Tydligen inte alls pigga på att skriv ut ...
Kommentar
-
Kommentar
-
Jag
tror att metron kan rädda situationen, men den tar inte bort orsaken till varför dom blev sjuka.
Kom ihåg att om du har ytterfilter med aktivt kol, eller kol i ett innerfilter så måste du ta bort det då det tar bort effekten av medicinen!Kommentar
-
Flagyl
Hej, Ytterligare fiskar har dött tyvärr. Hur mkt flagyl skall man ha i. Det är tabletter på 400mg och akvariet är på 540 liter. Hur ofta doserar man och hur (mosar man tabletterna)?
Kommentar
-
Anledningen till att dom blivit sjuka ligger nog i dina andra fiskar.
Prinsessor är bland det mest revirhävdande fisk som finns.
Även dom andar är tuffa.
Jag skulle nog försöka att ta bort dom andra firrarna och börja om.
Har du ett annat akvarium så flytta över dom till det.
Hälsningar TomasKommentar
-
Du ska ha en tablett på 50 liter vatten altså 11 st.
Anledningen till att dom blivit sjuka ligger nog i dina andra fiskar.
Prinsessor är bland det mest revirhävdande fisk som finns.
Även dom andar är tuffa.
Jag skulle nog försöka att ta bort dom andra firrarna och börja om.
Har du ett annat akvarium så flytta över dom till det.
Hälsningar TomasKommentar
-
Mitt råd är att vid nyisläppning av fiskar är att inte mata de första dagarna, mörklägga karet samt fortsätta att mata med den mat de är vana med inledningsvis. Ny mat ska införas mycket försiktigt samt under lång tid.
Att skaffa Flagy är inte bara att ringa till första och bästa veterinär...Jag är hundägare och träffar min veterinär regelbundet och har förklarat detta med fiskmedicin och troffars kostnader (en vf grupp kostar ju lika mycket som en hundvalp).
Fiskmedicin bör man alltid ha hemma ifall oturen är framme.......
I ditt fall så tycker jag att du kan läsa denna länk: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62248
Flagyltabletterna krossar jag och löser upp i lite ljummet vatten innan det slås i karet.
Hoppas att det löser sig för dig ( jag lider med dig )
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Eftersom du har stor burk sa kan du blota lite i vatten och lagga i pellets pa ett litet fat - sa att medecin o vatten sugs in i maten - sedan ge fiskarna.
Har fiskarna slutat att ata sa fungerar detta narturligt vis inte. Du far da helt enkelt docera hela burken - bort med aktivt kol - kolla nitratet under medicinerinen. Plus Epsom Salt (Magnesium sulfate MgSO4·7H2O)!!!!
En bra regel ar - Om det inte skvatter vatten pa golvet under matningen sa ska du vara varsam med parametrarna. Låt deras magar vila lite och ge dom sallads blad nagon dag efterpå. Detta brukar gora susen och du har vatten pa golvet igen vid nasta matning.
Nar du har troffar skadar det inte att skaffa bacterier pa flaska fran akvarie affaren sa att du alltid har extra ifall burken sviktar. Jag andvander mig av API Stress Zyme+ och det har altid levererat. Jag har aldrig andvant mig av andra filter eller vatten fran andra burkar for att fa fart pa mina troffer burkar utan alltid cyclat eller kort API. Du ska aven vara varsam med hovar etc fran en burk till din troffe burk. Du kan ta grejjor ut din troffe burk men undvik att stoppa i saker i din troffe burk.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
-
1. Vattenbyte 50%.
2. Tillsätt medicin direkt efter vattenbytet.
Använde mig av nylonstrumpa där jag lade i 3 400mg tabletter och placerade sedan strumpan mellan täckglasen och vid utblås för att tabletterna skulle "smälta" långsamt.
3. Som punkt 1.
4. Som punkt 2.
5. Som punkt 1.
6. Som punkt 2 men här hade jag ned de fyra sista tabletterna.
7. Vänta två dagar och gör sedan ett 50% vattenbyte.
Inget ljus på under medicineringen och absolut ingen matning.Kommentar
-
"2. Tillsätt medicin direkt efter vattenbytet.
Använde mig av nylonstrumpa där jag lade i 3 400mg tabletter och placerade sedan strumpan mellan täckglasen och vid utblås för att tabletterna skulle "smälta" långsamt."
Genialiskt! Här har man stått och mosat medicin som ett mongo i alla år.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
Kommentar