Troffarna dör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • September 2003
    • 386

Troffarna dör

Skaffade en grupp ungfiskar T Black Bemba för några veckor sedan. Har bytt vatten en gång i veckan och matat med NLS. Tills igår har allt gått bra. Hittade en död igår, varför jag genast gjorde ett vattenbyte. Idag ser jag ytterligare en död fisk och en annan ser inte ut att må så bra. Hela gruppen på 25 fiskar är mindre rörliga än tidigare. Vad skall jag göra. Köpa någon medicin? Salta? En fisk hade trådaktig genomskinlig avföring hängade efter sig.
    Övriga fiskar i akvariet på 540 l mår bra. Princessor, Apelsiner, Jullar, Multisar. Behöver fiskarna något grönfoder (NLS innehåller väl inte så mkt grönt som troffar behöver)?

Gör ett till vattenbyte och saltar lite, och hoppas på bättring -finns något annat att göra??

Kan nämna att jag klantade till mig igår när jag gjorde vattenbytet och lät doppvärmaren som jag har bakom ena btn-modulen vara på. Började ryka och slängde ut den..
  • Thommy
    Användare
    • February 2011
    • 84

hoppas du inte har fått bukvs,släng i salt och öka värmen brukar ju funka på det mesta,du kanske stressar dom små liven när du gör dessa vatten byten,har dom ställen som dom kan komma undan på.du kanske har fisk i akvariet som är dum mot dem,kan ju vara mycket tyvärr

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1607

Det

låter som buken tycker jag. Dom är känsliga vid flytt och introduktion i en ny miljö. Jag brukartäcka akvariet i 2 dygn o sedan mata grymt lite från dag 3-4.

Den beskrivning du gör får mig att tro att det är buken och det finns en del medicin mot det. Jag kör själv med Metronidazole där jag följer beskrivningen + att jag tinar räkmix o preppar den med metro också och fryser om den= Effektivt som tusan med dosering av både vattnet + att mata dom med mat som är preppade med metro.

Annars finns det säkert annan medicin så kolla om det är någon i din närhet som har bra medicin eller kolla med akvariehandlare i trakten. Akvarielagret har mycket olika mediciner så kolla med dem om det inte finns på din hemort.

Så medicinera, salta o byt vatten enligt instruktion för medicinen.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Se efter om du kan få tag på Easy Life Multicura eller Flagyl (via veterinär).

Hur har de döda fiskarna sett ut? Svullna magar och utstående fjäll?

Kommentar

• rent vatten
          Användare
          • November 2005
          • 530

Ursprungligen postat av matt.is
          Skaffade en grupp ungfiskar T Black Bemba för några veckor sedan. Har bytt vatten en gång i veckan och matat med NLS. Tills igår har allt gått bra. Hittade en död igår, varför jag genast gjorde ett vattenbyte. Idag ser jag ytterligare en död fisk och en annan ser inte ut att må så bra. Hela gruppen på 25 fiskar är mindre rörliga än tidigare. Vad skall jag göra. Köpa någon medicin? Salta? En fisk hade trådaktig genomskinlig avföring hängade efter sig.
          Övriga fiskar i akvariet på 540 l mår bra. Princessor, Apelsiner, Jullar, Multisar. Behöver fiskarna något grönfoder (NLS innehåller väl inte så mkt grönt som troffar behöver)?

Gör ett till vattenbyte och saltar lite, och hoppas på bättring -finns något annat att göra??

Kan nämna att jag klantade till mig igår när jag gjorde vattenbytet och lät doppvärmaren som jag har bakom ena btn-modulen vara på. Började ryka och slängde ut den..
          Oj vad tråkit att höra. Jag har visserligen medicn men det är ju en bit att åka för dig?

Kommentar

• matt.is
            Användare
            • September 2003
            • 386

Nej, inget sådant. Mer att de står och hänger och sedan dör de ganska snabbt.
            Verkar vara de minsta fiskarna som dör först...??

Har inte kollat vattenvärdena, kanske något sådan som stör.. Har bytt vatten precis och upplever kanske att de börjat simma mera igen. Låter vattenutblåset orsaka mera cirkulation än tidigare. Kan det vara syrebrist? Är troffar mera känsliga än andra för sådant?
            Akvariet är nyligen startat, sedan en månad efter att jag flyttat.

Ursprungligen postat av StefanL
            Se efter om du kan få tag på Easy Life Multicura eller Flagyl (via veterinär).

Hur har de döda fiskarna sett ut? Svullna magar och utstående fjäll?

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Nitrifikationsbakterierna byggs upp i antal under c:a 5 veckor beroende lite på hur du startade upp det hela. Det kan nog vara det. Då hjälper salt i det akuta läget. Samt byt vatten ofta och använd vattenberedningsmedel som tar bort klor och kloraminer vilka bromsar de "goda" bakteriernas tillväxt.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• rent vatten
                Användare
                • November 2005
                • 530

Ursprungligen postat av matt.is
                Nej, inget sådant. Mer att de står och hänger och sedan dör de ganska snabbt.
                Verkar vara de minsta fiskarna som dör först...??

Har inte kollat vattenvärdena, kanske något sådan som stör.. Har bytt vatten precis och upplever kanske att de börjat simma mera igen. Låter vattenutblåset orsaka mera cirkulation än tidigare. Kan det vara syrebrist? Är troffar mera känsliga än andra för sådant?
                Akvariet är nyligen startat, sedan en månad efter att jag flyttat.
                Det tar 90 dagar (3 månader) innan du har bra balans på bakteriefloran.

Kommentar

• matt.is
                  Användare
                  • September 2003
                  • 386

Så kan det vara, tror inte själv på sjukdom riktigt...
                  Frågan är om jag skall ha i salt - och hur mkt. Hade i ca 2 dl igår direkt efter vattenbytet, men då fortsatte de att dö.. Törs jag ha i salt igen?

Ursprungligen postat av DRE
                  Nitrifikationsbakterierna byggs upp i antal under c:a 5 veckor beroende lite på hur du startade upp det hela. Det kan nog vara det. Då hjälper salt i det akuta läget. Samt byt vatten ofta och använd vattenberedningsmedel som tar bort klor och kloraminer vilka bromsar de "goda" bakteriernas tillväxt.
                  http://www.bestfish.com/newtank3.html

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Valkomen till Troffe hobbyn. Skrev en gång att det ar som att cyckla pa en en-hjuling. Det kravs massor i borjan och sedan sa staller sig hobbyn in och du kan ta dig fram utan att anstranga dig allt for mycket. Men som regel ar det viktigaste H2O sa igentligen tar du inte hand om Troffar du tar hand om vatten. Sedan gillar troffar rutin och minimalt med stress. När dom far fram som tornados i burken och samtidigt kraver lugn o ro - så är specificationerna ganska hobby-krävande. I detta fall skulle du nog ha haft burken slackt och matat sparsamt med vad dom fick i affaren/sljaren. Du kan aven tömma tarmarna och kora lite sallads blad/gurka och forsiktig borja med samma mat igen. Vatten byten ar inte sa himla viktiga ifall du har filter bacterier i den - da ar det nogare med lugn o ro.

Se till att det ar bra fart pa vattnet med mycket syre. Dom behover mycket syrerikt vatten annars star dom o flamtar som drag-hundar.

Vad du bör göra nu ar foljande: Metronidazole krossat och sedan blott in maten med sa far du nog fart pa fiskarna men det kan ta flera veckor innan dom ar krya igen. Vanligt havs salt gör ingen nytta. Du ska andvanda dig av rent Epsom Salt. Lindrar tarm functionen. Troffar dör 'oftast' av stress. Bukvattensot andra steget i problemet aldrig det första.

Laxorna du lär dig med Troffar ar hårda och ofta bedrövligt onödiga - ie man lär sig och fortsätter tills man lyckas. Jävligt envisa är vi nog
                    Senast redigerad av Norrland; 25 February 2011, 05:48.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• matt.is
                      Användare
                      • September 2003
                      • 386

Men är inte Metronidazole mot bukvattensot? Jag misstänker ju inte det egentligen. Eller skall jag köpa det för att vara på den säkra sidan..??

Skall iaf inhandla vattenberedningsmedel..

Ursprungligen postat av Norrland

Vad du bör göra nu ar foljande: Metronidazole krossat och sedan blott in maten med sa far du nog fart pa fiskarna men det kan ta flera veckor innan dom ar krya igen. Vanligt havs salt gör ingen nytta. Du ska andvanda dig av rent Epsom Salt. Lindrar tarm functionen. Troffar dör 'oftast' av stress. Bukvattensot andra steget i problemet aldrig det första.

Laxorna du lär dig med Troffar ar hårda och ofta bedrövligt onödiga - ie man lär sig och fortsätter tills man lyckas. Jävligt envisa är vi nog

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Ursprungligen postat av rent vatten
                        Det tar 90 dagar (3 månader) innan du har bra balans på bakteriefloran.
                        Är beredd att hålla med. Man brukar säga 5v för nitrifieringen men hela balansen med hur mycket man matar och att man har en stabil stam med bakterier som klarar de vanliga variationerna i miljön iett akvarium tar väsentligt längre.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• hollowman
                          Användare
                          • February 2006
                          • 199

nog var det så att du köpte dom på djurmagasinet i falun ???? när jag var och såg dom så såg dom inte så fresha ut alltså ..kanske ska höra vad dom matade med sen ett tips är att köpa troffar från antingen privatpersoner eller nogon bra handlare som har mycket ciklider och sköter vattenbyten m.m . inte på djurmagasinet alltså .. det är då en erfarenhet 'jag har...

tips till är att ta en sväng till veterinär och låta dom skriva ut flagyl som är bra till alla slags mag åkommer
                          Senast redigerad av hollowman; 25 February 2011, 13:38.

Kommentar

• matt.is
                            Användare
                            • September 2003
                            • 386

Nej, dom är inte köpta på Djurmagasinet, utan av en privaperson och är matade med samma mat som de fick innan.

Vad kostar flagyl? Är det någon skillnad på det och Metronidazole och är det sistnämnda också receptbelagt?

Ursprungligen postat av hollowman
                            nog var det så att du köpte dom på djurmagasinet i falun ???? när jag var och såg dom så såg dom inte så fresha ut alltså ..kanske ska höra vad dom matade med sen ett tips är att köpa troffar från antingen privatpersoner eller nogon bra handlare som har mycket ciklider och sköter vattenbyten m.m . inte på djurmagasinet alltså .. det är då en erfarenhet 'jag har...

tips till är att ta en sväng till veterinär och låta dom skriva ut flagyl som är bra till alla slags mag åkommer

Kommentar

• rent vatten
                              Användare
                              • November 2005
                              • 530

Ursprungligen postat av hollowman

pemban köptes av mig och det finns även medicin ( metronidazol) att hämtas här.

Kommentar

Arbetssätt...