Fisknamn (latin)och referense,r etc.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • January 2013
    • 2352

Fisknamn (latin)och referense,r etc.

Vad är era erfarenheter av Cichlid Room www.cichlidae.com?
    Jag letar efter trovärdiga källor för fortsatta studier av fiskarna i Lago Amatitlan. Framförallt då ciklider och Poecilia.
    Det tycks som om ovanstående site använder namn som inte stämmer med exempelvis fishbase. Exempelvis Vieja guttulata är benämnd Paratheraps guttulatus vilket tycks vara ett äldre namn.
    De kallar också Amphilophus macracanthus för Astatheros macracanthus det senare tycks vara nyare.
    Kort sagt vilket namn är rätt på dessa arter?
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Fishbase är en "konsensusdatabas" medan Catalog of Fishes http://research.calacademy.org/redir...ishcatmain.asp är en "beslutsdatabas". CoF är den mest vetenskapligt sett korrekta. Cichlidae.com går inte på "giltiga" namn utan extrapolerar på andra firrar som rimligen är släkt med en grupp om det sker en revision av släktet.

Så är det inte jätteviktigt - fråga mig. Är det viktigt fråga t ex. Erik Åhlander eller Sven Kullander

Däremot kan jag hjälpa dig att hitta artiklar.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Fishbase är en "konsensusdatabas" medan Catalog of Fishes http://research.calacademy.org/redir...ishcatmain.asp är en "beslutsdatabas". CoF är den mest vetenskapligt sett korrekta. Cichlidae.com går inte på "giltiga" namn utan extrapolerar på andra firrar som rimligen är släkt med en grupp om det sker en revision av släktet.

Så är det inte jätteviktigt - fråga mig. Är det viktigt fråga t ex. Erik Åhlander eller Sven Kullander

Däremot kan jag hjälpa dig att hitta artiklar.
      Tackar och bugar för den informationen och erbjudandet!
      Jag är tacksam för all hjälp och information (riktig) jag kan få.
      Hade lite på känn om Cichlidae.com. Det här med namnbyten har mig lite konfunderad eftersom jag varit ”borta” ganska länge.
      Jag har beslutat att koncentrera mig på Amphilophus macracanthus och Vieja Guttulata, resten skall jag bara identifiera och studera. Sven Kullander hittade båda dessa I El Salvador på hans senaste resa, så han borde ha ganska färskt referens material.
      Så på dessa båda arter kör jag enligt ovanstående i min dokumentation?

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av bossep
        Tackar och bugar för den informationen och erbjudandet!
        Jag är tacksam för all hjälp och information (riktig) jag kan få.
        Hade lite på känn om Cichlidae.com. Det här med namnbyten har mig lite konfunderad eftersom jag varit ”borta” ganska länge.
        Jag har beslutat att koncentrera mig på Amphilophus macracanthus och Vieja Guttulata, resten skall jag bara identifiera och studera. Sven Kullander hittade båda dessa I El Salvador på hans senaste resa, så han borde ha ganska färskt referens material.
        Så på dessa båda arter kör jag enligt ovanstående i min dokumentation?
        Det är inte viktigt vad du kallar dem så länge de är rätt identifierade. Namn är "bara" "juridik" dvs. följer regler. Släktskap är vetenskap. Därför går det aldeles utmärkt att använda ett uråldrigt namn då namnen används som identifikation. Släktena ska följa släktskapen men som sagt, du använder det som identifikation.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• bossep
          Användare
          • January 2013
          • 2352

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det är inte viktigt vad du kallar dem så länge de är rätt identifierade. Namn är "bara" "juridik" dvs. följer regler. Släktskap är vetenskap. Därför går det aldeles utmärkt att använda ett uråldrigt namn då namnen används som identifikation. Släktena ska följa släktskapen men som sagt, du använder det som identifikation.
          Enligt mig så är just det här med identifieringen och namn det kluriga.
          Det tycks som man identifierar samma fisk med olika namn och samma namn för olika fiskar.
          Kanske bara jag som är tokig?

Kommentar

Arbetssätt...