Problem med grumligt vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

Tror inte det är svävaralger för då som jag skrev i ett tidigare inlägg skulle inte vattnet bli klarare. Under dagen. Om det varit svävaralger skulle det varit klart på. Morgonen när det ståt mörkt och varit grumligt på kvällen för cellerna hos svävaralger delar sig vid exponering av för mycket näring och ljus
    Senast redigerad av h0llowman; 24 February 2011, 11:03.

Kommentar

• deon
      Användare
      • November 2004
      • 28

Nu har jag gjort lite åtgärder

Det jag gjorde var att i mitt ytterfilter sätte jag i vanligt filtermassa i första sektionen. Lade i aktivt kol i den andra sektionen. och i den sista fyllde jag med bomul. Nu har det börjat bli bättre men förstår att problemet kvarstår eftersom det fortfarande är en viss grummlighet på dagen som sedan övergår i kristallklart på kvällen, men inte alls som förut.

Problemet kanske kommer att lösa sig med tiden så jag tänkte ha lite tålamod nu och byta bomulsektionen var tredje dag. Det aktiva kolen vet jag inte hur ofta den behövs bytas. Nån som vet hur länge aktivt kol är aktivt?

Fick hem NO3 testare med men det värdet var väldigt lågt. Längst ner på skalan, tror det var <0,5mg/L men det beror väll på att akvariumet är omstartat för 3 veckor sedan. Vad brukar vara normal värde för ett inkört akvarium?

Så om det är det aktiva kolet som har hjälpt till eller om det är bomulen som har gjort det bättre vet jag inte. Eller vad problemet igentligen är.

Man skulle vilja ha en bra guide över olika senarium och hur man skulle kunna lösa problemet. Tex När vattnet är grumligt kan det vara "problem 1,2 eller 3". För att utesluta tex "problem 2" så testa "lösning 1" för det är ett enkelt och billigt test. Blir det inget resultat så måste det vara "problem 1 eller 3" och då kan man testa "lösningen 2" osv. Ni förstår nog vad jag menar. Men nått sånt kanske redan finns.

MVH Dennis

Kommentar

• Thommy
        Användare
        • February 2011
        • 84

tänk på att inte köra för länge med aktivt kol,någon vecka eller 2 ,men inte mera det tar bort en del bra saker med.när ett kar e nystyartat brukar det ta någon månad innan allt e i gång med bakterier mm,beror lite på belastning mat mm.sen det sista du skriver e ju inte fel.någon kanske har koll på dom sakerna.

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Har du "levande" akvariematerial dvs. grus från akvarium som är igång? Det mest extrema sånt där hade jag i ett tomt akvarium med nytt grus. När jag slängde i en hink med växter försvann det över en natt. Jag har sett detta ett stort antal gånger och en hink växter eller grus löser det förvånansvärt snabbt om det nu är det problemet jag beskriver.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Aqua_Max
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 108

Stänger du av några pumpar eller någon annan utrustning på natten, förutom belysningen? (Kontrollera att du inte har råkat koppla något annat än belysningen via en klockströmbrytare.)

Har du några nattaktiva fiskar eller snäckor som bökar omkring sanden på natten?

Några fiskar som jagar och skrämmer andra fiskar på natten?

Några fiskar som brukar bli rädda på natten?

Några fiskar som brukar blir rädda i samband med att belysningen tänds, eller den första halvtimmen efter detta, innan de hunnit vakna ordentligt?

Några morgonpigga fiskar som brukar leka på morgonen?
            ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

Kommentar

Arbetssätt...